2020-02-13, 10:14
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Hur har det gått med fallen i Afrika ? Det är där det kommer bli som värst om det får fotfäste.

Hörde om Afrika på Pk´n i går. Där var inga flyg som hade gått när det var som mest kritiskt och det fanns typ inga testkit heller. Men det är på gång. Så troligt är att det kommer att bli en hel del insjuknade där nere när det väl sätts fart.
Citera
2020-02-13, 10:15
Medlem
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, COVID-19)

Lugna puckar, 59k smittade just idag förutspåddes för nästan två veckor sen på länken. Det planar ut nu
Citera
2020-02-13, 10:16
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Alternativet vore att dödsförklara dem?

Nej, alternativet vore att räkna på hur många som dött och hur många som inte dött av de som varit smittade. Det vill säga döda/(döda + återställda). Du gör således inga antaganden.
Citera
2020-02-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Herregud - det är exakt det jag försöker säga. Att det kan vara en grov överskattning om man utgår från att CFR är detsamma som dödligheten. 18% dödlighet är mer korrekt i nuläget än 2.8%.

Hur skulle 18% kunna vara mer korrekt? CFR är just nu runt 2.5% och antalet tillfrisknande ökar snabbare än antalet döda. Av den anledningen kommer dödligheten att sjunka på sikt. Om trenden håller i sig skall tilläggas. Syrgasen kanske tar slut i Wuhan och folk börjar dö som flugor. Men som det ser ut just nu så är 18% en helt horribel siffra att hävda.
Citera
2020-02-13, 10:18
Medlem
cowboy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro

Lugna puckar, 59k smittade just idag förutspåddes för nästan två veckor sen på länken. Det planar ut nu

Jag gillar din sätt att se in i framtiden

Vad tror du om utvecklingen i Japan (bortsett från båten), Thailand och Singapore?
Citera
2020-02-13, 10:18
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cowboy99
Ja de på båten förstår jag. Men de övriga 28 stycken ute i samhället? Flertalet av dessa är ju dessutom personer som Japan flög hem från Kina. På drygt två veckor har de trots influgna fall bara gått från 4 personer till 28st? Tycker inte att det är så uppseendeväckande kontra en vanlig sjukdom?

Dessa är ju medvetna om faran och vidtar därför stora försiktighetsåtgärder. Men ytterligare en faktor som många inte tänker på är att en betydligt högre andel röker i Kina än i Japan. Rökning har visat sig "Skapa" ACE2 receptorer i lungorna tror man, efterssom rökare visat sig ha en betydligt högre grad av dessa än icke-rökare av samma rastillhörighet. Detta kan givetvis oxå påverka.
Citera
2020-02-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro

Bra gissat, även en blind höna etc.....
Citera
2020-02-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Ja det är underligt. I andra sammanhang brukar slaskpressen vara mycket ihärdiga. Om kvinnan blivit frisk och återgått till studierna skulle journalisterna troligen hängt som flugor efter henne och hennes studentkompisar. Så min gissning är att hon troligtvis fortfarande är under vård på sjukhus.

I Italien har man släppt ut en grupp kineser som suttit i karantän. Som jag förstod det så ingick de två sjuka turisterna i denna grupp. De två sjuka turisterna lär dock vara på bättringsvägen och den unga italienska killen mår fortfarande bra, trots smittan.

https://www.corriere.it/esteri/20_febbraio_13/coronavirus-altri-242-morti-24-ore-sola-provincia-hubei-75a00ea0-4df2-11ea-a2de-b4f1441c3f82.shtml

Även i Italien sägs kineser bli trakasserade pga Covid19. Det framgår också i artikeln i ovanstående länk. Det bor ju väldigt många kineser i Italien och mycket av handeln på marknaderna drivs av kineser. De märker nog av att människor är rädda för Covid19.

Jag anser dock inte att människor som aktar sig och håller avstånd, för att undvika smitta, trakasserar eller är rasistiska. Det är ju dessutom råd av det slaget som ges av alla smittskyddsexperter. Förutom rådet TVÄTTA HÄNDERNA ska man ju hålla avstånd till andra personer och undvika folksamlingar. Det blir ju lite svårt om man skulle undanta asiater, särskilt som den största risken kommer därifrån. Man har ju ingen aning om huruvida de asiater man möter på gatan är smittspridare eller inte.

Själv undviker jag för närvarande att vara i närheten av personer som ser ut som kinesiska turister. Jag äter inte längre lunch på en krog där det alltid vimlar av turister från Kina och övriga Asien.

Jag undviker att gå på mörka bakgator på Hisingen i Göteborg, detta eftersom det innebär att jag utsätter mig för en mycket större risk för att rånas. Det är en väldigt stor andel invandrare på Hisingen, så uppenbarligen är jag numera en rasist.

Bara ett annat exempel på hur den "rasism" asiaterna nu klagar på skulle kunna definieras.

Detta är inte rasism, det är sunt förnuft. Om jag kan välja mellan att köra bil där sannolikheten för att drabbas av en olycka är 0,1% och att köra där den är 1%, då väljer jag naturligtvis den första vägen. Jag är inte en risktagare!
Citera
2020-02-13, 10:23
Medlem
Citat:
Misstaget du gör är att du friskförklarar alla 60,062 i dina uträkningar.

Sannolikt har de som blivit friskförklarade varit allvarligt sjuka och inlagda på sjukhus.

Majoriteten av de smittade verkar inte blivit allvarligt sjuka.
Citera
2020-02-13, 10:25
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hur skulle 18% kunna vara mer korrekt? CFR är just nu runt 2.5% och antalet tillfrisknande ökar snabbare än antalet döda. Av den anledningen kommer dödligheten att sjunka på sikt. Om trenden håller i sig skall tilläggas. Syrgasen kanske tar slut i Wuhan och folk börjar dö som flugor. Men som det ser ut just nu så är 18% en helt horribel siffra att hävda.

Ja, den kommer att sjunka men inte nödvändigtvis till 2.8%. Ty 2.8% är en uppskattning medan 18% är dödligheten i nuläget (inte den slutgiltiga dödligheten!). Den slutgiltiga dödligheten räknar man ut först när utbrottet är över - döda/(döda + återställda) = döda/smittade.
Citera
2020-02-13, 10:26
Medlem
mannheimer83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Skedde denna stora ökning av smittade och döda efter WHO kommit till regionen?
JA. Det gick inte att MÖRKA längre. De som är BRÄNDA är BRÄNDA. Kaputt. Aska. Döda. Finito. Niente.
Tur är väl att WHO äntligen kunde avslöja denna SJUKA mörkning som regimen i Kina håller på med.
Citera
2020-02-13, 10:27
Medlem
Citat:
Ja, den kommer att sjunka men inte nödvändigtvis till 2.8%. Ty 2.8 är en uppskattning medan 18% är dödligheten i nuläget (inte den slutgiltiga dödligheten!). Den slutgiltiga dödligheten räknar man ut först när utbrottet är över - döda/(döda + återställda) = döda/smittade.

Om du ska räkna på dödligheten av viruset kan du inte bara räkna de som blivit allvarligt sjuka av det, utan samtliga som insjuknat i viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in