2020-02-13, 10:06
Medlem
Skedde denna stora ökning av smittade och döda efter WHO kommit till regionen?
Citera
2020-02-13, 10:06
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man blir tokig av alla uträkningar som publiceras, kan vi försöka bringa lite klarhet i frågan?

Om vi utgår ifrån Wikipedias definitioner, citat;

Inom epidemiologi är mortaliteten antalet dödsfall orsakade av en viss sjukdom eller händelse i en hel population. Detta kan jämföras med begreppet letalitet, vilket är ett mått på hur dödlig en sjukdom är, det vill säga hur stor andel av de redan sjuka som dör av sjukdomen. Till exempel är mortaliteten i rabies mycket låg i Sverige eftersom få insjuknar, men letaliteten mycket hög eftersom många av de som faktiskt insjuknar dör. Begreppet morbiditet, å andra sidan, betecknar antalet insjuknade av en hel population.

Just nu;

Mortalitet -> Försvinnande låg

Letaliteten -> % döda av konst.sjuka

Morbiditet -> ?

För att få fram faktisk letalitet behöver man känna till morbiditet.

Med insjuknade menar jag i det här fallet faktiskt smittade.

Det allmogen vill ha svar på är sannolikt den faktiska letaliteten?

Vänligen rätta om jag har missförstått något.

Letaliteten är fel, annars ser det bra ut.

Den ska vara döda / avslutade fall(döda+tillfrisknade).
Citera
2020-02-13, 10:07
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag vet vad jag sysslar med. Det fetmarkerade är en parameterskattning. Sedan uppmanar jag dig att titta på de kursiva orden som jag har markerat i citatet och fundera över innebörden dessa ord har.
De innebär att 2,8% dödlighet KAN vara en grov överskattning..

Herregud - läs källorna du diskuterar..
Citera
Medlem
Cameleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Alternativet vore att dödsförklara dem?

Nej, men man får ange de pågående sjuka som osäkerhetsfaktorn. Och den är just nu rätt enorm.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man blir tokig av alla uträkningar som publiceras, kan vi försöka bringa lite klarhet i frågan?

Om vi utgår ifrån Wikipedias definitioner, citat;

Inom epidemiologi är mortaliteten antalet dödsfall orsakade av en viss sjukdom eller händelse i en hel population. Detta kan jämföras med begreppet letalitet, vilket är ett mått på hur dödlig en sjukdom är, det vill säga hur stor andel av de redan sjuka som dör av sjukdomen. Till exempel är mortaliteten i rabies mycket låg i Sverige eftersom få insjuknar, men letaliteten mycket hög eftersom många av de som faktiskt insjuknar dör. Begreppet morbiditet, å andra sidan, betecknar antalet insjuknade av en hel population.

Just nu;

Mortalitet -> Försvinnande låg

Letaliteten -> % döda av konst.sjuka

Morbiditet -> ?

För att få fram faktisk letalitet behöver man känna till morbiditet.

Med insjuknade menar jag i det här fallet faktiskt smittade.

Det allmogen vill ha svar på är sannolikt den faktiska letaliteten?

Vänligen rätta om jag har missförstått något.

Letaliteten är det samma som CFR när uttbrottet är över. CFR är en proportion (ratio) och inte att förväxla med den reella dödligheten. Det är endast när uttbrottet är över som CFR är lika med dödligheten.
Citera
Medlem
cowboy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Detta beror på att japanerna är isolerade på en båt, och övriga länder tog det på stort allvar och såg till att sätta personerna i karantän så fort som möjligt. Det kan bromsa smittan ett tag, vilket är bra såklart, men förr eller senare kommer alltid någon som inte uppvisar symptom slinka igenom nätet och bli en superspridare sim smittar andra superspridare osv. Räkna med att detta har bara börjat.

Ja de på båten förstår jag. Men de övriga 28 stycken ute i samhället? Flertalet av dessa är ju dessutom personer som Japan flög hem från Kina. På drygt två veckor har de trots influgna fall bara gått från 4 personer till 28st? Tycker inte att det är så uppseendeväckande kontra en vanlig sjukdom?
Citera
2020-02-13, 10:08
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
För att det är relevant. WHO och andra inblandade räknar givetvis på CFR preliminärt för att kunna göra riskbedömningar etc. Att man då använder standardiserade och inte hemmasnickrade metoder är självklart.

Precis. Och den har du här.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

De använder nämligen de internationellt godkända mätsätten enligt WHO och UN osv.

Vilket idioterna i denna tråden vägrar fatta, därav tjaffset.
Citera
2020-02-13, 10:10
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
De innebär att 2,8% dödlighet KAN vara en grov överskattning..

Herregud - läs källorna du diskuterar..

Herregud - det är exakt det jag försöker säga. Att det kan vara en grov överskattning om man utgår från att CFR är detsamma som dödligheten. 18% dödlighet är mer korrekt i nuläget än 2.8%.
Citera
2020-02-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockarp
Nu är jag varken epidemiolog eller matematiker, men FFS... dödligheten kan väl bara räknas på ett sätt under pågående smitta.

Antal döda/Antal smittade (vid tidpunkten då de döda infekterades... säg antalet för 20 dagar sedan eller nåt) Säg 1300/10000= 13%

Givetvis ingen exakt vetenskap, och andelen döda lär öka när och om insjuknandet stiger och sjukhusen totalt brakar samman tillsammans med övriga samhällsfunktioner. Just nu skulle jag säga att dödligheten ligger där nånstans 10% kanske, men den ändras ju från dag till dag

Vilken tur att det inte är du som håller i statistiken på WHO då.

Just nu:
Döda: 1369
Bekräftade fall: 60347

1369/60347 = 2,3% CFR (case fatality rate)

Om den siffran går upp eller ner i framtiden får den som lever se.
Citera
2020-02-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frandett
Dessutom kommer dödligheten i Kina inte vara samma som dödligheten utanför Kina. Dödlighet i epedemier är helt beroende av det allmänna hälsotillståndet. Det var därför Spanska Sjukan blev så förödande, eftersom världskriget hade sänkt allmäntillståndet hos en stor andel av befolkningen.
Dessutom, vad gäller Spanska sjukan, så var det den andra vågen av infektion som var den riktigt dödliga, när viruset hunnit muteras. Och sen finns också rasskillnader, att viruset möjligen är farligare för Östasiater.

Detaljdiskussion om dödlighet, är det ens möjligt? Eller meningsfullt? I nuläget.

Idag är nog dödligheten i huvudsak beroende på tillgången till sjukvård och medicin. Vi kan titta på mässlingsrapportering exempelvis. Många dödsfall där folk inte har tillgång till sjukvård och medicin. Här sjönk dödsfallen redan före vaccinering pga bättre sjukvård.

Svininfluensan ledde till döda här och en del påstår att det hängde ihop med för få ECMOs. Bristsituation kan uppstå vid explosionsartad ökning av sjuka.
Citera
2020-02-13, 10:12
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Alternativet vore att dödsförklara dem?

Nej, att erkänna att man inte vet om de kommer leva eller dö. Därför kan man inte använda de överhuvudtaget.
Citera
2020-02-13, 10:13
Medlem
zorb89s avatar
De videos som cirkulerar med folk som gör motstånd handlar om detta:

Poliserna går igenom varje hushåll och letar upp virusdrabbade. De som är drabbade MÅSTE följa med för "hjälp" men eftersom sjukhusen är fullsatta så sätts de vid platser där de inte får hjälp och tillslut dör av viruset.

Sen får INGEN träffa eller se liken så det är exakt som dödsläger.

Fruktansvärt är bara förordet och man kan nu förstå varför allt detta motstånd samtidigt som man förstår statens agerande till viss del.

Men om det inte vore mörkat så hade omvärlden kunnat bistå är jag säker på mem frågan är vilka som egentligen vill "känna" till detta.

Lider som fan med de som är oskyldiga till smittans start.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in