2020-02-13, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Kul reklam, gillade den. #weraretrevelers tolkar jag som att de vill säga att nordisk kultur är resande. Typ vikingar. Förstår inte raseriet kring den...

Thank you world!

Då borde du inte gilla vikingar då de tog till sig ytterst lite influenser från utlandet, utan man rövade mest och sålde vidare. Eller du refererade kanske till sydvästdanska vikingar? De hade ju lite mer influenser utifrån. Men jag tvivlar starkt på att du klarar att redogöra den skillnaden.
Citera
2020-02-13, 06:41
Medlem
pedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Förstår inte raseriet kring den...

Jag tror att det är sårande för alla som är av uppfattningen att vi svenskar/skandinaver visst har ett kulturellt sammanhang. I den ständigt pågående debatten kring integrationen i Sverige förfäktar somliga styrande politiker att det inte finns någon särpräglad svensk kultur eller tillhörighet. Samma budskap prånglas ut igen i denna reklamfilm och det är olycklig tajming och därför extra provocerande.
Citera
2020-02-13, 06:45
Medlem
Jag är ett ryskt troll. Enligt Aftonhoran. Jag ingår i en organiserad aktion mot SAS. Enligt SAS. Jag går Putins ärende. Jag göder antisvenska intressen i Ryssland

Inte ens jag jag själv visste om detta. Vilken sten har jag sovit under?

Hur fan lyckades journalister få in Ryssland i detta?
Citera
2020-02-13, 06:46
Medlem
lyktstolpes avatar
Kommer den kavlas ut television?
Citera
2020-02-13, 06:46
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DobermannSpitfire
Men nu börjar även jag bli lite flashbacknegativ. -Ni måste för helvete orka se hela filmen och reflektera lite mera! Budskapet byggs med VIKINGARNA och vår historia. Så djävla farligt är det INTE. Tyvärr så har FB-kollektivet fulat ut sig den här gången. Tråkigt. Försök se helheten och va inte så förbannat lättkränkta!

Tror det till viss del handlar om att gemene man känner att nä, nu får det liksom vara nog.
Så ja, viss överreaktion men så är det när bägaren rinner över.
Tror oxå att många känner samhörighet med SAS som på ett vis representerar det nordiska i världen. När de då på en global scen får stå oemotsagda och föra en talan som instinktivt känns fel, då kokar raseriet och behovet blir akut att skrika ”nej! Jag står inte bakom detta!”.
Så ja, viss överreaktion. SAS får klä skott för alla våldtäkter, sprängningar, skjutningar, bilbränder och kaos som massinvandringen fört med sig som spännande inspiration från omvärlden.
Acceptera att vanligt folk faktiskt har fått nog. Det är inte helt orimligt att inse.
Citera
2020-02-13, 06:47
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Då borde du inte gilla vikingar då de tog till sig ytterst lite influenser från utlandet, utan man rövade mest och sålde vidare. Eller du refererade kanske till sydvästdanska vikingar? De hade ju lite mer influenser utifrån. Men jag tvivlar starkt på att du klarar att redogöra den skillnaden.

Nej det är helt fel, redan under vendeltid har vi stora influenser från andra platser i världen, jämför bara fynden i Valsgärde med Sutton hoo.
Citera
2020-02-13, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedren
Jag tror att det är sårande för alla som är av uppfattningen att vi svenskar/skandinaver visst har ett kulturellt sammanhang. I den ständigt pågående debatten kring integrationen i Sverige förfäktar somliga styrande politiker att det inte finns någon särpräglad svensk kultur eller tillhörighet. Samma budskap prånglas ut igen i denna reklamfilm och det är olycklig tajming och därför extra provocerande.

Nej. Det är direkt rena sakfel i filmen. Inget är skandinaviskt påstår dom. Det är fel. Finns massor som är skandinaviskt. Rent sakfel. Olycksfall i arbetet? Tror snarare det är vänstermuppar som varit igång igen.
Citera
2020-02-13, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Nej det är helt fel, redan under vendeltid har vi stora influenser från andra platser i världen, jämför bara fynden i Valsgärde med Sutton hoo.

Ja, och då borde du se att de mesta vi fick in var saker som stals eller handlades in. Men influens är mer än att bara få in några arabiska mynt. Influens innebär ett sätt att leva det dagliga livet, att ändra våra vanor. Det gjordes inte.
Citera
2020-02-13, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Tror det till viss del handlar om att gemene man känner att nä, nu får det liksom vara nog.
Tror oxå att många känner samhörighet med SAS som på ett vis representerar det nordiska i världen. När de då på en global scen får stå oemotsagda och föra en talan som instinktivt känns fel, då kokar raseriet och behovet blir akut att skrika ”nej! Jag står inte bakom detta!”.
Så ja, viss överreaktion. SAS får klä skott för alla våldtäkter, sprängningar, skjutningar, bilbränder och kaos som massinvandringen fört med sig som spännande inspiration från omvärlden.
Acceptera att vanligt folk faktiskt har fått nog. Det är inte helt orimligt att inse.

Du har nog lite rätt. Gängvåldtäkter, bilbränder, rån, köra ner folk på gågata, skjutningar är inget genuint svenskt. Det har vi importerat.
Citera
2020-02-13, 06:54
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931

Ja, nu är det inte bara nazisten Svempa 19 år som sökte en fadersfigur i partiet/var alltigenom en ond människa yada yada yada som upprörs utan en hel massa vanliga människor. Det är nog den svåraste biten för pkmedia att tugga i sig. Därav tjatet om österländska trolltillverkare och annat tjafs. Desperationen är verkligen inte särskilt väl dold. Hur de hanterat det hela är också väldigt oproffsigt, ingen ursäkt alls, upp och ner med filmen på sin sida, som om de sitter ett rum där en grupp chefer ropar ”läääägg ut!” Och en annan grupp försöker hindra dem från att trycka från publicera-knappen. Vill vara en liten kulturlös skandinavisk fluga på väggen där just nu
Senast redigerad av BoulevardAlruna 2020-02-13 kl. 06:57.
Citera
2020-02-13, 06:54
Medlem
Tycker att SAS ska ta bort Scandinavian i sitt namn och bara kalla sig för AS, efter den självinsikten från företaget om både filmen och efterspelet.
Citera
2020-02-13, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Håkan Lans uppfann en variant på datormusen en digital platta på 70-talet och många andra uppfinningar. Dock så uppfann han inte den klassiska datormusen med kulan.
Alltså uppfanns inte datamusen i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in