2020-02-13, 00:29
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

. Som sagt ingen har "kidnappat" er fåniga reklamfilm. Det är ni som hittar på det också. "Kidnappa" jisses vilket opassande intryck i sammanhanget. Det som hänt är att filmen fått spridning på forum och till viss del på sociala medier.

källa:
https://www.sasgroup.net/en/med-anledning-av-sas-reklamfilm-what-is-truly-scandinavian/

Det brukar heta att det är bra om reklam "berör och väcker frågor och diskussion"

Men när det kommer till kritan så vill dessa diktaturens kreatur bara att folket skall stå med mössan i hand och buga underdånigt som en annan figur av Döderhultarn.
Men se svenskarna kanske har slutat med det. De kanske säger DRA ÅT HELVETE!
Citera
2020-02-13, 00:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ryssland försöker frenetiskt att framstå som offer för västvärldens påtryckningar och man vill ge intrycket av att rysslands ledning är mer ärliga än lömska väst osv. Tidigare i historien så visste ALLA i väst vad ryssen var för slags typ och ingen tog dess propaganda seriöst. Men numera när folkets förtroende för staten i väst, p.g.a. massinvandringens fatala misslyckande i synnerhet, så har ryssland blivit mer framgångsrika i sin propaganda för dem livnär sig på västfolkets misstro. Ryssarna vinner helt enkelt sympati, skaffar sig inflytande och allianser inom europa och blir en starkare maktfaktor helt enkelt. Ingen njuter så mycket som ryssland gör över att vi här i väst genomgår denna polariserande kris. Det är som guld framdukat på diamantfat. Än så länge hålls dock ryssen på avstånd men i takt med att högerpopulistiska regeringar tar makten så kommer dem flytta fram sina positioner.

Fast nu är det ju SAS som försöker framstå som offer och skyller på påhittade rysstroll. Alltså handlar det om propaganda.
Citera
Medlem
ReiseReises avatar
Tyckte inte den var så farlig. Reagerade mest på när negern sa "our viking ancestors". Verkar vara norm idag att svart ska vara en integrerad del av Europas historia, det ser vi redan bland moderna filmer, spel och teater. Upprepa lögnen tillräckligt många gånger, och folk kommer tro att den är sann.
Minns någon gång att BBC visade en svart man i en dokumentär kring Slaget vid Hastings. Deras försvar efter en viss kritik var "det finns inga källor som motsäger att det inte hade kunnat vara möjligt att det befann sig en svart man i hären".

Annars var väl det mesta "sant", men typisk historik "cherrypicking".

Jag inväntar självklart ivrigt på Emirates Airline reklamfilm där man går igenom att hela den arabiska vetenskapen, framsteg och uppfinningarna, är en gigantisk lögn och mer eller mindre allt stals från greker och indier.
Men något sådant lär vi nog aldrig se, och därför blir det aldrig sanning för allmänheten.
Senast redigerad av ReiseReise 2020-02-13 kl. 00:34.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Borde inte svenskar få känna stolthet över sin kultur?

Är man trygg i sig själv behöver man inte gå runt och brösta upp sig och smickra sig själv. Det är inte samma sak för en svensk att känna stolthet över sin egen kultur som en somalie av den enkla anledningen att alla vet medvetet eller omedvetet atr den svenska kulturen är överlägsen, därför blir det grisigt att stå bredvid "underlägsna" kulturer och skryta.
Citera
2020-02-13, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tolkar inte alls filmen som att budskapet är att resor skulle berika oss.

Ja vissa har det lite svårt att förstå sjävklarheter. Men lycka till i livet ändå.
Citera
Medlem
MrsVanity1s avatar
Vad säger folk i Norge Danmark och Finland?
Den spottar ju på dem med.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Regimjounalistfittan Karin Pettersson skriver:

"Hur. Kan. Folk. Bli. Arga. På. En. Gullig. Och. Menlös. Reklamfilm. För. Att. Resa."

https://twitter.com/AB_Karin/status/1227523890827624448

Implicit erkänner hon här att hon inte själv tror på det narrativ de själva dukat upp om "ryska botar". Hon skriver ju att "folk" blir arga; inte att Putin sänt ut sina knektar för att trolla, medan vanliga svenskar inte bryr sig eller sympatiserar med SAS.

Hon fick också rätt bra svar på tal på den tweeten. Isynnerhet. Vad. Gäller. Det. Urlöjliga. Sättet. Att. Skriva. Så. Här.
Citera
2020-02-13, 00:32
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Vad säger folk i Norge Danmark och Finland?
Den spottar ju på dem med.
https://www.friatider.se/dansk-folkeparti-kraver-att-regeringen-agerar-mot-sas-de-spottar-pa-oss
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag tror jag vet mer om Ryssland och deras motivation ja. Kom tillbaka när ni är en demokrati. Då kommer ni sluta vara offer. Titta bara på hur det går för länder som tidigare varit USA:s fiender som t.ex. Japan - man är tajta allierade. Precis så skulle ske i Ryssland om man blev en demokrati. Men ledningen där driver offerkoftan för att hålla folket i schack. Du ska sluta upp med att sprida din rysspropaganda på FB.

Rysspropaganda Det bästa jag vet är när Ryssarna får stryk i hockey... Ryssland är ett B-land om man jämför med tex Finland. Men om du tror att du ska leka statsvetare här och säga ett dugg om hur landet fungerar skrattar jag åt dig Eller du kanske bodde där 8.5år?? Jag tar hellre in fakta och intryck i landet jag bodde i än lyssnar på retards som dig när jag vet vad jag pratar om. Har du förståelse för det? Har väldigt mycket bättre koll än dig på flera sätt, sorgligt men sant herr bokorm.
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/debatt/kulturkrig-orsaken-till-sas-historiska-magplask/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaligulasTeacher
Jag tror du är inne på något viktigt här med den konceptuella tanken om nationalitet. Det är inte rimligt att anta att ett så stort företag och med så många personer inblandade och ingen har kunnat förutse hur folk skulle reagera och ta emot budskapet hur goda intentioner än var från början.

De har haft någon dissonans i ingångsvärdena som gör att det blev så fel, man måste haft föreställningen om att alla skulle dela en syn på kulturer och nationell tillhörighet som man inte gjorde.
Det finns så många tecken på den konceptuella nationaliteten de senaste åren. Både Reinfeldt och Sahlin var ju inne på spåret tidigt att det inte finns något renodlat svenskt. Här har man filmatiserat det till och med. Man vill också sprida det utomlands i och med denna reklam. Liksom många andra svenska uppfinningar som kommit världen till godo så vill man sälja in den nya Sverige som inte handlar om kultur, traditioner osv utan om upplysta idéer. Greta och klimatet. Humanismen och asylrätten och de öppna gränserna.

Tror dock inte att resten av världen är redo att anamma samma förslag. Inte ännu i varje fall.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Fast nu är det ju SAS som försöker framstå som offer och skyller på påhittade rysstroll. Alltså handlar det om propaganda.
Ja, det är en undanflykt. Rysstrollen är dock verksamma och "förstärker" situationen genom att hälla bensin på lågorna. Det är både och - kritik från svenskar men också en stor del ryssar som tar varje chans att öka på polariseringen i väst. Vi må ha en inre fiende men den yttre fienden ska vi icke glömma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in