2020-02-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Det där är ju din tolkning. SAS har redan meddelat vad deras avsikt var och deras intention eller syfte är inte alls vad du påstår.

Att du och en rätt stor grupp av andra negativa likasinnade läser filmen som fan läser bibeln ger inte er rätt. Vad exakt får dig att tro att du har tolkningsföreträde gällande ett material någon annan har gjort?
Vem ska tolka det då om inte kunderna? Vad SAS visar internt och tycker bryr jag mig inte om.
Citera
2020-02-12, 19:45
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Problemet är ju att SAS pissar på alla dessa som byggt upp landet. Jag tackar dom med för att dom bidragit till att få vårt kalla svåra land ur fattigdom. Det är inte vårt fel att andra länder inte lyckats och nu måste få en klapp på kinden av SAS som till viss del även flyger dom hit och dit. Det är en dålig tidpunkt för SAS att se ner på föregående generationer samtidigt som nya kulturer i landet river vad vi byggt upp. Reklamen hade varit i ett helt annat ljus om invandrare idag hade bidragit mer med att skapa välfärd och svenska bolag men det blir bara mindre och mindre. Nu är det inte fel på alla invandrare men det ju alldeles åt helvete för många så dom kan ju inte ens bidra, dom får aldrig möjligheten som förr i tiden.
Jag svarade en person som påstod att vi alla svenskar är invandrare vilket givetvis är totalt okunnigt och falskt men det skulle inte förvåna mig om såna lögner lärs ut på SFI tillsammans med lögnen om att det är FN och inte svenska skattebetalare som betalar bidragen.
Citera
2020-02-12, 19:46
Medlem
BushwickBills avatar
Varför skulle Ryssland vara intresserade av att skada SAS? Försöker Aeroflot slå sig in på Skandinaviska marknaden eller?
Citera
2020-02-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Här ser vi några exempel på det vi talat om innan. Det är Oobegripligt att svenskar reagerar när de blir knäppta på näsan.. De har ju ingenting att gnälla över!

Och så de obligatoriska referenserna till sinnessjukdom; Paranoia, tokar, diagnoser e.t.c.....
Här kan man verkligen tala om maktens arrogans och folkförakt.

Som en liten jämförelse i sammanhanget kan vi slänga ut följande frågeställningar och fråga oss vad de goda och fina människorna samhället sagt då:

Vad är det genuint kinesiska?

Vad är det genuint judiska?

Vad är det genuint Arabiska?

Om ni, med en nedlåtande attityd, svarar -INGENTING på ovanstående så skulle ni vara lite trovärdigare. Men det kommer aldrig att hända. Uppdelningen är ju mycket enkel:
Vit=Ond Ickevit=God

Är du på riktigt !?
Citera
2020-02-12, 19:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Men vad är relevansen? Vi har ju utvecklat en helt annan kultur runt vissa grejer än andra länder, därav har vi, oavsett hur kopierad grundidén är, en unik kultur. Dom försöker få oss som att vi bara har tagit en misch-masch av olika saker och slagit ihop det, men det har ju alla moderna kulturer. Ska vi gå tillbaka tusentals år och komma fram till något helt irrelevant? Vår kultur är knappast som vilken annan som helst, så att påstå att vi inte har någon för att vi har tagit saker från andra kulturer är synnerligen underligt.
Det påstås ju att vi har varit ute och härjat och lärt och och sedan gjort sakerna bättre. Hur kul är egentligen turkiska köttbullar?
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Filmen slår ju fast att andra länder har kultur (och uppfinningar) men att Skandinavien inte har det. Nothing. Niente. Everything is copied.

Så vi är ett kulturlöst folk som kopierar andra länders kulturer (och uppfinningar). Vi har inget att vara stolta över utom möjligen att vi rest och därför kunnat ta hem vad andra kulturer har skapat.

Jag tror inte man behöver vara en rysk bot för att reagera negativt över detta.
Att folk reagerar negativt är begripligt. Men glöm inte att vi, enligt filmen också har förbättrat saker. Man skulle kanske kunna jämföra med iPhone. Apple var långt från först med att göra en telefon/fickdator med petskärm, men en dag gjorde de en, och den blev, av försäljningssiffrorna att döma, ganska bra.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Sitt du där med ditt extra benutrymme, till dubbla priset. Så kan vi andra garva åt dig.

Jag ska skänka dig en tanke när de serverar mig min draja där upp medan du får sitta på ett tåggolv med Greta.
Citera
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Jag förstår mig inte på dig. Vad är typiskt svenskt för dig? Är det något i reklamen som är felaktigt?

Ja, indirekt är det absolut det. För vad är den grundläggande tanken med en video. Den ska väcka en känsla ex. I det här fallet så är det sakligt rätt i att influenser utifrån som köttbullen och demokratin samt pappaledighet kom just utifrån. I ett underliggande budskap som väcker känslan är att, allt har kommit utifrån ingeting har vi skapat själva. Det är den reaktion som filmen fick. Därför är folk upprörda. Sakligt har de rätt, där förstår jag dig.

jag gissar på att din känsla är att de har rät tom just dessa 3 saker. Jag accepterar din syn och känsla av filmen, men alla människor är olika och väcker anstöt på olika saker. Detta var inte Okej hos många och då är det så, inga förklaringar eller ord i världen kan ändra på någon annans känsla för den är bara din egna. Men på aftonbladet och andra stora mediahus försöker man till varje pris påverka folk åt andra hållet men det är ett omöjligt krig de inte kan vinna.
Citera
2020-02-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Finns mycket typiskt skandinaviskt. Även svenskt. Varför måste man ifrågasätta eller försöka smutskasta det?

Finns det inget svenskt, så finns det heller inget turkiskt. Eller peruanskt. Håller man inte med är man både hjärndöd och ologisk.

Men kan du inte berätta vad som är typiskt skandinaviskt, eller svenskt? Något måste du väl kunna komma på?
Citera
2020-02-12, 19:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag begriper inte detta: Jag är en mycket trogen SAS-kund som sannolikt har pumpat in miljoner (överdriver inte) i bolaget genom åren. Samtidigt har jag en socialkonservativ politisk åsikt, och är stolt över vad Sverige och Skandinavien har bidragit till i innovation genom historien.

Varför ska jag då plötsligt befinna mig i en sorts politisk kamp med bolaget? Alltså att de till varje pris och med näbbar och klor motarbetar min politiska åsikt? Är det smart av bolaget?
Citera
2020-02-12, 19:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
De borde verkligen pudla. Men jag tror inte att de kommer att göra det. Den största ägaren är ju svenska staten.

När folk som ogillar Greta Thunberg hellre korsar Atlanten i en eka med henne än flyger med SAS borde de inse att de har problem.
De hittade tydligen en tredje väg: "Vi är utsatta för en organiserad rasist-attack!"

Jag tummade ner videon för att jag tycket den var dålig. Men det är tydligen inte därför, jag har ingen egen åsikt utan är utan att veta om det medlem i ett högerpopulistiskt nätverk.

https://feber.se/internet/hur-hogerpopulistiska-natverk-flockades-kring-sas-reklam/407605/

(Jag menar inte att ni nödvändigtvis ska klicka på länken. Betänk att de tjänar pengar på reklam om ni klickar.)
Senast redigerad av MagisterBister 2020-02-12 kl. 19:58.
Citera
2020-02-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Nu är filmen uppe igen.
21 visningar, 13 tummen ner.
https://youtu.be/Ijhh5J48X9k

Edit: en nypostad version på 45 sekunder.
Den längre med 30 000 tummen ner är inte längre privat.

Ryska Trolltummar ? Kommunister i Ryssland är tokhögerns bästa vän
Citera
2020-02-12, 19:50
Medlem
Läste just att SAS ska lägga upp filmen igen? Vad håller de på med? Var det Putin själv som sktev ner den?

https://www.sydsvenskan.se/2020-02-12/sas-raderar-reklamfilm-efter-kritikstorm
Senast redigerad av farfar-byter-lampa 2020-02-12 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in