2020-02-12, 19:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Länka så vi kan rösta!

Här är den:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/jeg-er-i-atomchok-over-sas-ministeren-skal-give-en-roeffel/8000024
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Det var den jag såg.
Är det någon som kommit fram till om det finns något verkligt skandinaviskt? Jag kan tänka mig flera saker. Men nu ville de väl utmana sånt som blivit etablerat som skandinaviskt, typ svenska köttbullar.

Budskapet var att det inte finns någonting skandinaviskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det är oerhört lågt av SAS att klanka på vår skandinaviska kultur. Ska se till att resa med andra bolag framöver och byta aktier till den norska flygjätten. SAS borde tillsätta en haveriutredning och göra sig av med de som är ansvariga för denna förolämpning av en stor del av sina hitillsvarande flygpassagerare.
Jag sålde av igår natt när jag läste detta. Hoppas alla Svenskar förstår allvaret i detta. Varför är vi Svenskar eller skandinavier helt plötslig ett jävla pajas-folk?
Citera
2020-02-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
men sedan inser man just att all kultur har påverkats av andra. Den svenska midsommarstången var ju tysk, alltså finns tysk kulltur.

Men vad är relevansen? Vi har ju utvecklat en helt annan kultur runt vissa grejer än andra länder, därav har vi, oavsett hur kopierad grundidén är, en unik kultur. Dom försöker få oss som att vi bara har tagit en misch-masch av olika saker och slagit ihop det, men det har ju alla moderna kulturer. Ska vi gå tillbaka tusentals år och komma fram till något helt irrelevant? Vår kultur är knappast som vilken annan som helst, så att påstå att vi inte har någon för att vi har tagit saker från andra kulturer är synnerligen underligt.
Citera
2020-02-12, 19:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Där passerades 30000 dislikes för videon (drygt 1000 likes):

https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI
Citera
Medlem
Wheeler88s avatar
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y3r4pr/riktiga-sverigevanner-springer-inte-putins-arenden

Jenny Wennberg på ledaresidorna, manar aktivisterna att "HOLD THE LIIIINE" Trollen kommer med sina Svärjevänner. "Vi måste bevisa att SAS har rätt till varje pris nu".

Jag förstår inte hur verklighetsfrånvänd man får vara. Men akta er för att skriva elaka ord nu, annars kommer arschelberg och knackar på dörren.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Du tror att du är svensk. Det finns inget anti-svenskt med att kunna lite historia. Var det nyheter för dig som kom fram i filmen? Är du i chock? Vad är problemet här egentligen?

Jag är väldigt svensk, ja. Minst åtta generatione bakåt. Och har åkt mycket tunnelbana. Att du sitter och trivialiserar budskapet bevisar bara att du inte förstår dig på samtiden.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja man får det man betalar för. Biljettprisett lär inte sjunka med färre resenärer.

Visst. Skönt att slippa WT.
Citera
2020-02-12, 19:32
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Har bara sett den film som länkas först i trådstarten.
Inledningen är provocerande, men sedan inser man just att all kultur har påverkats av andra. Den svenska midsommarstången var ju tysk, alltså finns tysk kulltur. Den där stången verkar inte vara någon jättestor grej i det landet, däremot är öl en typisk tysk (bland annat) grej. Fast öl (som antagligen inte alls smakar femprocentigt lageröl) är en grej som tillverkades i Asien långt innan Jesus gick i kortbyxor.
Antagligen har Skandinavien, som tydligen har en gemensam kultur, exporterat en del saker som inte ses som typiskt skandinaviska till andra kulturer som gillar grejerna.
Filmen slår ju fast att andra länder har kultur (och uppfinningar) men att Skandinavien inte har det. Nothing. Niente. Everything is copied.

Så vi är ett kulturlöst folk som kopierar andra länders kulturer (och uppfinningar). Vi har inget att vara stolta över utom möjligen att vi rest och därför kunnat ta hem vad andra kulturer har skapat.

Jag tror inte man behöver vara en rysk bot för att reagera negativt över detta.
Citera
Medlem
Knapptryckarns avatar
Jag tror jag är SAS på spåren. De lanserar den här reklamen för att säkerställa att turismen och resandet TILL Skandinavien avtar. Vem fan vill ha en billig kopia när ”the real deal” finns någon annanstans?

Eller så är de bara dumma i huvudet och inser inte att budskapet är direkt kontraproduktivt för deras egen kärnverksamhet. De får sina nuvarande kunder mot sig samtidigt som eventuella nya kunder som den här reklamen riktas mot helt tappar suget för Skandinavien.
Citera
Medlem
Erikons avatar
Norden, USA delar av kontinenten och Britannia är på vår sida.
Citera
2020-02-12, 19:33
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Haha.. vill se dig ge upp dina poäng och perks för det här. Du kommer sitta där på ett sasflyg igen. Din dubbelmoral till trots. Och det vet du.

60 resor är ganska bra. Nästan hälften av mina. Kommer lägga fler på SAS framöver.

Spenderade mer än hälften av mina eurobonuspoäng över nyårshelgen, så det är ingen större förlust. I slutändan handlar det om att vara principfast och inte sälja ut sig själv (eller sitt folk) som en hora. Allt handlar inte om pengar, och jag har dessutom råd att skita i det. SAS förtjänar inget annat än hot och hat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in