2020-02-12, 16:37
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Och Flashbackanvändare som skiter i brallan och blir kränkta av en jävla reklamfilm, fan vad stolt jag känner mig att vara svensk.

Ni blir kränkta, jag är oberörd... Detta pga att jag är på riktigt stolt över mitt ursprung/släkt.

Det beror ju på att du är så van att ta den i baken att du inte längre bryr dig. Vissa av oss tar den inte där.
Citera
2020-02-12, 16:39
Moderator
Tinuviels avatar
Frågan ska debatteras i Studio Ett 16-timmen.

Vet inte när, men sannolikt knör de in det i slutet av programmet - det brukar de göra med kontroversiella ämnen så att de kan säga "nu är tiden slut".
Citera
2020-02-12, 16:40
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Såg det.

Hon är så hopplöst inne i sin egen maktfullkomliga lilla begränsade journalistbubbla. Kritiken reduceras till att den kommer ifrån snöflingor, från några tusen människor "som inte har något bättre för sig än att klaga på en reklamfilm".

Så klart, inte får man klaga på kompisarna på reklambyrån. Dessa minglar man med. De har de rätta åsikterna. Inte kan de göra något fel. Hon är väl t om gift med en marknads- och kommunikationschef!

Att det faktiskt i rätt stor del kan handla om genuina reaktioner från vanliga människor kan hon inte föreställa sig.

Det som stör mig mest är att hon gör precis det som man anklagar andra för. Man klumpar ihop alla sina meningsmotståndare till en stor massa för att sedan avfärda dem med att de är troll. Borde det inte vara intressantare att ställa sig frågan varför så många reagerat som de gjort och bemött de argument som man tyckt vara viktiga att bemöta.

Man vägrar se att det finns en nyanseringe hos meningsmotståndare och man avfärdar alla andra åsikter som rasism med en von oben attityd.
Citera
2020-02-12, 16:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Vänta lite nu, kanske är vi något nytt på spåret här!

Så här säger en professor som Aftonbladet pratat med:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJrgk/sa-kapade-hogerpopulistiska-natverk-sas-nya-reklamfilm

Så här skriver en användare i tråden som försvarar videon:

Dessa två individer har ju faktiskt helt rätt. Kulturella uttryck kan egentligen ingen göra anspråk på. Men förmågan att transformera kulturella uttryck till något bättre, går faktiskt att göra anspråk på.

Om vi i skandinavien har en bättre förmåga att transformera kulturella uttryck på än andra folkgrupper så finns det något inom oss som är bättre än dem. Uppenbarligen är denna förmåga INTE en del av vår kultur, för den går ju inte göra anspråk på.

Alltså måste det antingen vara något genetiskt (vips så har vi en ny öppning för att skapa hierarkier av folkgrupper) eller något mystiskt som vi ännu inte vet vad det är (ren spekulation).

Finner detta mycket spännande och är rent av benägen att förkasta svensk kultur om vi får detta erkännande istället!

Fast det finns ju inget skandinaviskt enligt reklamfilmen, så då har dessa personer du citerat alltså fel.
Citera
2020-02-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vad i helvet är det som gör att människor har blivit sjuka i huvudet. .
Du borde väl veta? Med tanke på att du går tokigång på en sådan här skitsak.
Citera
2020-02-12, 16:42
Medlem
Bra reklam. Så jäkla larvigt med nationalistiskt stolthet. Vi lever i ett globalt smahälle och våra perspektiv bör vara öppna och mångkulturella och inte låsta och fixerade vid ett kulturellt synsätt.

Människan är i konstant förändring, rörelse och kulturellt utbyte sen urminnestider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Under istiden var skandinavien inte mycket att ha. Men har utvecklats sen dess och stadigt gått framåt och blivit världens bästa länder. Tills nu. Nu sitter ni och säger att vi är inget fast få länder ligger på våran nivå. Playerhaters kallas det.

Blandrasen sitter och kallar folk apa eller kallar du dig själv apa?

Den lilla vinsten Sverige gjorde på att sälja virke och malm under WW1-WW2 sinar sakta bort (nu på senare tid mycket fortare).

Ja Sverige är ett rikt land, på skog och malm. Däremot föder svenskar alldeles för lite barn och det enda som idag spelar roll är hur många man som finns i landet. Befolkning.

Det är därför utländska företag som försöker penetrera svensk marknad ger upp snabbt, då vi inte har samma köpkraft som förr.

Om Kina skickade hit sitt lands alla luffare, så hade de ändå kunnat ta över vårt land.
Citera
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Beror mer på att du bara har erfarenhet av USA och Sverige, varför du enbart ser skillnaden mellan de två.

Hade du bott på flera olika platser i världen, och sedan jämfört USA och Sverige, så hade du insett att USA och Sverige är väldigt lika.

USA är huvudsakligen en germansk (Skandinavien, Tyskland och Storbritannien), nordvästeuropeisk kultur, och det är även Sverige.

Sydamerika är huvudsakligen en latinsk (särskilt Spanien, Portugal, Italien), sydvästeuropeisk kultur.

Vill du se verkliga kulturskillnader, så ska du flytta till länder som Kina, Taiwan, Japan, Indonesien, Indien och Afrika.

Hade du bott i de länderna, så hade du inte längre överdrivit kulturskillnaderna mellan västländerna.

Vad du säger är att länder i Asien/Afrika är än mer annorlunda jämfört med Sverige än Usa. Vilket är sant. De är ännu mer annorlunda. Men faktum kvarstår fortfarande att Sverige och svenskar är väldigt unika i sin kultur och sätt att vara. Svenskar ser amerikansk kultur på tv varje dag och känner därför igen sig när de besöker Usa. Amerikaner känner inte igen den svenska kulturen eller det svenska sättet att vara på överhuvudtaget eftersom att de aldrig ser något svenskt på tv eller liknande. Vilket bidrar till att svenskar tycker amerikaner är lika dem, men amerikaner tycker svenskar är väldigt olika dem.
Citera
2020-02-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Må vara ensam i åsikten att reklamfilmen var bra och från SAS perspektiv genomtänkt. Den förnekar oss inte skandinavisk kultur utan som jag ser det lyfter den fram ett arv vi ska vara stolta över.

Hur fan kan man vara så lättkränkta att man går i taket för detta?

Har ni någonsin hört talas om skandinaviska vikingar? Vad var deras specialitet? Jo att upptäcka världen, andra kulturer och ta med sig kunskap tillbaka.

Det är detta SAS ville lyfta fram även om några lättkränkta dårar rasar och vill hävda att vi skandinaver är inskränkta idioter som inte haft vett att ta till oss det bästa från olika kulturer.

SAS uppmanar oss att resa mer, jäklar vad skumt att ett flygbolag får för sig något sådant. De uppmanar oss att som alltid vara öppna och ta med oss hem nya influenser.

Ingenstans kan jag se att de uppmanar till ökad invandring eller förnekar skandinavisk kultur. Hur fan tänker ni som så uppenbart är förbannade?

Skämms ni över Skandinavien så mycket att ni förnekar vår verkliga kultur? Att våga ta risker och upptäcka nya världar? Tycker ni det är fel att våra förfäder berikat oss med deras upptäckter genom åtminstone tusen år?!

Skäms på en banne! Skäms på er förbannade lärtkränkthet på samma gång. Ni är inte äkta skandinaver, punkt! En äkta skandinav skulle aldrig kränkas av sin stolta historia.

Jävlar vad du är ute och cyklar, haha. Inte ett rätt.
Citera
2020-02-12, 16:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men det är ju det som är kritiken från många av oss lite mer tänkande.

Att den svenska kulturen har influerats utifrån är inget konstigt. Sån är det med alla kulturer.
Men det SAS säger i sin video är att inget är skandinaviskt. Allt är lånad.
Men som du ju själv skriver är att vi nordbor gör dom influenserna till något eget. Något unikt. Och där BLIR det en svensk eller nordisk kultur som i alla högsta grad finns.

Hade reklambyrån dragit huvudet ur globalistarslet så hade en enda mening kunnat ändra allt.

Dvs "What is truly scandinavian? Absolutely Nothing - NY SVART BILD - Absolutely everything!
Det SAS gör nu är att dom förminskar och minimerar den skandinaviska kultur som under århundraden växt fram, influerat från hela världen och inhemsk, och som formats till våran helt egna kultur, härdad och stöpt utefter vårt nordiska sinne, våra mörka vinternätter och våra nordiska personligheter.

Detta av ett bolag som under många år profilerat sig på judt det skandinaviska, så mycket att det till och med är en del av företagsnamnet.

SAS kunde ha börjat med att berätta att de inte är ett skandinaviskt företag och att de enbart har kopierat sitt företagskoncept från utlandet. Fast det hade nog gett fel signaler?
Citera
2020-02-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nu har mem-makarna material för flera år framåt.

Det blir svårt att välja en favorit i denna digra samling, men mitt val faller ändå på vikingen.

Björn Björkqvist är redan igång på Instagram med några riktigt bra memer på temat.
Citera
2020-02-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Som en xpat och inte har bott i Sverige på många år kan jag säga att det inte är skrivbordskrigarna folk skratta/är fundersamma över.

Nä det förstår jag med. Men det som är skrattretande är hur stor denna tråd blev under så kort tid.. Det säger en del om Sveriges främsta krigare, de alla sitter på Flashback.

För inte är du en av dom, du har ju flytt landet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in