2020-02-12, 16:25
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Siffrorna jag syfta på är på de som för närvarande är sjuka och hur % stiger på de som är kritiska.

Ska vi köra samma sifferlek på döda/återhämtade? Vad hamnar procenten på då?

Personligen tycker jag tjafsandet om siffror är ganska tradigt. Antingen så håller man sig till de officiella siffrorna, även om i princip alla vet att de inte är överensstämmande med verkligheten, eller så kan man lika gärna skita i att räkna. Sitta och hitta på egna siffror känns lagom produktivt.

Dödligheten kommer med största sannolikhet att sjunka framöver i takt med att andelen tillfrisknade ökar.
Citera
2020-02-12, 16:27
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Personligen tycker jag tjafsandet om siffror är ganska tradigt. Antingen så håller man sig till de officiella siffrorna, även om i princip alla vet att de inte är överensstämmande med verkligheten, eller så kan man lika gärna skita i att räkna. Sitta och hitta på egna siffror känns lagom produktivt.

Dödligheten kommer med största sannolikhet att sjunka framöver i takt med att andelen tillfrisknade ökar.
Helt enig. Tycker vi kan enas om att försiktighetsprincipen borde vara kutym och ingen vet var när eller hur detta kommer att sluta.
Citera
2020-02-12, 16:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Samtidigt kan man inte sitta och hitta på egna siffror, dödstalet kanske inte stämmer heller.

Precis, det kan ju faktiskt vara så att inte ens antalet döda har redovisats på ett pålitligt sätt, och då skulle det kunna vara så att dödlighetssiffran är högre än vad vissa här har räknat ut.

Förmätet att redovisa siffror här och slå dem i skallen på folk som om vore fakta.
Citera
2020-02-12, 16:34
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis, det kan ju faktiskt vara så att inte ens antalet döda har redovisats på ett pålitligt sätt, och då skulle det kunna vara så att dödlighetssiffran är högre än vad vissa här har räknat ut.

Förmätet att redovisa siffror här och slå dem i skallen på folk som om vore fakta.
Ungefär som du gjort sedan "urminnes tider" Välkommen till verkligheten.
Citera
2020-02-12, 16:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Dödligheten sjunker när vårdresurserna räcker till för alla sjuka samt när man testat sig fram till vilka mediciner som förbättrar utgången.
Citera
2020-02-12, 16:35
Medlem
Omtankes avatar
Citat:

Om inte siffrorna är intressanta, vad är då intressant?

Fetade - Baserar du det på att sjukhusen får en enklare uppgift med ett lägre antal patienter eller hur menar du? För än så länge så pekar kurvan uppåt i antalet dödsfall. Det var endast igår som vi hade en nergång i antalet döda och en dag räcker inte att bygga ett antagande på.
Citera
2020-02-12, 16:36
Medlem
Oscaris avatar
Dödligheten 2,46% nu.
Detta är första gången på en vecka som siffran går NER, vilket är positivt.
Citera
2020-02-12, 16:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant om smittspårningen visar att det är en smitta från Thailändskt fängelse. En brittisk fånge som transporterats från Thailand till England misstänks vara smittad... Fängelser borde vara bra ställen för att sprida virus. Trångt o skitigt.

https://www.standard.co.uk/news/uk/coronavirus-uk-prisoner-thailand-named-mark-rumble-a4360006.html
Citera
2020-02-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant om smittspårningen visar att det är en smitta från Thailändskt fängelse. En brittisk fånge som transporterats från Thailand till England misstänks vara smittad... Fängelser borde vara bra ställen för att sprida virus. Trångt o skitigt.

https://www.standard.co.uk/news/uk/coronavirus-uk-prisoner-thailand-named-mark-rumble-a4360006.html

Inte riktigt sant ännu. De testar. Resultatet har inte kommit tillbaks. Skrivit om det tidigare
Citera
2020-02-12, 16:47
Medlem
Lugnochros avatar
Tidigare i tråden kom det förslag på filmer/ serier som hade anknytning till just detta. Finns en brittisk serie som liknar vad som händer nu som heter Utopia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Utopia_(British_TV_series)
Citera
2020-02-12, 16:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Om inte siffrorna är intressanta, vad är då intressant?

Fetade - Baserar du det på att sjukhusen får en enklare uppgift med ett lägre antal patienter eller hur menar du? För än så länge så pekar kurvan uppåt i antalet dödsfall. Det var endast igår som vi hade en nergång i antalet döda och en dag räcker inte att bygga ett antagande på.

Vad är det som är intressant med att hitta på siffror? Jag baserar min teori på hur andra liknande utbrott tidigare har yttrat sig samt på att andelen friskförklarade kommer att öka framöver, vilket gör att andelen döda minskar relativt. Det tar längre tid att bli friskförklarad, så det är naturligt.

Att antalet döda fortsätter att öka är givet och det kommer enbart att avta i fart, men fortsätta.
Citera
2020-02-12, 16:49
Medlem
Precis vi kan slänga våra handdesinfektionsflaskor, mm skräp vi köpt in i tron på att världen håller på under om vi inte har dessa. Dags att börja ta varandra i händerna, kramas, åka buss, tåg, flyga, stå i kö, ordna släktträffar och låna ut sin näsduk till en snuvig näsa och återanvända den m.m. Jag ljuger så jag tror mig själv?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in