Nä, det slog mig också. Det här är nästan overkligt dåligt tajmat. Eller är de helt enkelt så här dåliga på SAS?
SAS som sådant tror jag faktiskt är såhär dåliga eftersom det i grunden är ett gammalt statligt bolag som haft monopolställning sedan Slaget vid Hastings, typ. Jag tror inte att den attityden förändrats mycket bara för att man för några år sedan tvingades släppa in andra aktörer på marknaden. SAS är lite som SJ, Telia och SVT - pompösa och verklighetsavvisande. Däremot anlitade man efter vad jag förstått en privat reklambyrå. Att inte dessa människor ryckte i nödbromsen förvånar. Eller är reklambranschen lika i otakt med samtiden? Gillettereklamen är ju ett annat exempel på att det tydligen råder en alternativ verklighet på Mad Men-kontoren runt om i världen.
Nåja, det blev stor oreda och det är alltid roligt.
Jag tror du fattar innerst inne att du tillhör en minoritet som har som främsta mål att avidentifiera sig och hoppas hela planetens befolkning sällar sig.
Tala för dig själv, gulleplutt.
Är stolt över min etnictet, min kultur och min identitet.
Den ibland galet arga men fantastiskt sköna Golonka skrev det bra för många år sen. Ang. svensk kultur. Klipper in det här.
Det är precis det här som är poängen som SAS helt missar i sin iver att leka globalist.
Svensk kultur är en väv av småsaker, inhemska och influerade. Och då menar jag inte skitsaker som köttbullar eller midsommar. Det är bara en liten del av det som för sig inte utgör ett skit.
Tycker Golonkas text är värd att både läsa och reflektera över.
Den som lät skådespelarna i reklamfilmen utbrista "nothing" och "everything is copied" förstår inte att många av oss bottnar i det inlägg Golonka skrev. Vi är inte rotlösa, vi är inte ett ingenting. Vi skandinaver bär var och en för sig och tillsammans ett fantastiskt och i många avseenden unikt kulturarv. Visst har vi som många andra influerats utifrån, men det är rent felaktigt att reducera det som vuxit fram, det som är vårt till ett "ingenting" eller något som rakt av "kopierats". Läser man Golonkas inlägg och känner något då förstår man varför så många reagerat med sorg och vrede på SAS lågvattenmärke.
Golonkas inlägg från 2012:
Det är så jävla roligt när skitnödiga mångkulturtalibaner och okunniga BLATTAR tror man sätter upp en svår fråga genom att kläcka ur sig "vad är svensk kultur" och sedan inbilla sig att om man inte kan formulera ett svar på 500 tecken, så finns det helt enkelt ingen svensk kultur. Däremot finns det romsk, kurdisk, samisk, somalisk, arabisk och innuiternas kultur, men SVENSK kultur finns fan icke!
Okunniga jävla drägg! Ryggradslösa pack!
Svensk kultur är Strindberg, Heidenstam, Fröding, Böök. Det är Carl Larsson och Dardel. Det är Stenhammar och Wilhelm Petterson-Berger. Det är skogen om våren, regnet mot markisen om midsommar. Det är lukten av saltvatten på solbränd hud ute i havsbandet på västkusten. Det är ett pass på älgjakten, limpsmörgås med stekt ägg och kaffe i termosen. Det är Bellman och Taube och alla kring bordet sjunger med. Det är sill och potatis, kräftor och falukorv. Det är ett hederligt handslag, ett hållet ord. Det är att ta saker i tur och ordning, att göra rätt för sig. Det är att knulla en gudomligt vacker kvinna på en filt i ljungen och med fåglarnas sång som ackompanjemang. Det är att hjälpa sina grannar och hålla ihop i arbetslaget. Att komma i tid, att göra sitt. Det är att höja ett spetsigt glas, se sin kamrat djupt i ögonen, säga "skål", knycka bak huvudet med en snärt och skicka ner en iskall tapp av OP eller Skåne i halsen. Det är vinterbad och bastu. Det är den där hinnan av svagt grönt på träden just i lövsprickningen. Det är en sväng med ekan på sjön, sätta nät eller pilka torsk. Frösöblomster, Änglamark, Kostervals och Östermalm. Det är Högvakten och Slottet och "Stolta Stad!". Det är en sväng på snöskotern utanför Pajala och en plankstek på Mommas i Kiruna.
Det är Pär Lagerqvist, Sven Stolpe, Elsa Beskow, Herbert Tingsten, Rune Moberg, Carl-Johan Vallgren och Selma Lagerlöf. Det är bandy på uterink och fotbollsmatch på Stadion. Det är Wasaskeppet, Riddarholmen och Gamla Stan där stormaktstidens grundstenar fortfarande syns. Det är en järnåldersgrav i Skåne och dalkarlarnas kyrkorodd. Det är Botaniska Trädgården och Feskekörka och käka gott i Göteborg. Valborgsmässoafton med bål och sång... Jag har säkert glömt tusentals fragment i den väv jag känner som svensk kultur och jag lever och andas den varje dag.
Ni som tvivlar på dess existens kan fara åt helvete! Flytta härifrån med en gång! Detta är SVERIGE och det är stort!!!
Senast redigerad av Tinuviel 2020-02-12 kl. 12:52.
Här ser vi några exempel på det vi talat om innan. Det är Oobegripligt att svenskar reagerar när de blir knäppta på näsan.. De har ju ingenting att gnälla över!
Jodå det finns en hel del att gnälla över men just detta är ju pinsamt att gnälla på och ni gör det för att ni inte ens insett innebörden av filmen och för att ni blivit manade av era fuhrers att reagera. Pinsamt som sagt!
Jag går inte in på "Fria Tider", spara den rasistiska dyngan för dig själv.
Ja, vi, vi svenskar och skandinavier. Eller är vikingarna inte dina förfäder?