2020-02-12, 11:57
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entjejher
Mm försvarare som man blivit tilldelade som är måttligt intresserade av ett sånt skitfall.
Vet inte hur det är för andra men mina föräldrar hade ingen koll på rättsväsendet och hur en rättegång går till. Fick en kallelse, träffade försvararen samma dag i 10 minuter gick in sa min story lyssnade på när målsägande ljög sig blå och sen fick jag domen på plats i salen. Gick snabbt och smidigt men inte rättvist till.
Berätta om Pablo som är försvunnen. Känner han dessa grabbar, eller rör dom sig åtminstone i liknande miljöer?
Citera
2020-02-12, 11:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordnatkaos
Det är absolut inte ovanligt att polisen låtsas ha mindre information än vad det faktiskt besitter för att få folk att prata. Dessutom hade de säkerligen inte identifierat kropparna i huset när de besökte hennes lägenhet i Uppsala.

Det kan naturligtvis vara en förklaring, det är sant.

Men det låter ändå nästan surrealistiskt och också märkligt för en person som inte är insatt i deras arbetssätt.

Jag hoppas att du har rätt och att det är förklaringen till händelsen.
Citera
2020-02-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Man hittar även en gemensam nämnare i form av en skribent som är aktiv i båda trådar.

Ja det är jag. Jag känner ej han som är försvunnen men hans syster och mamma.
Citera
2020-02-12, 12:03
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men usch!

Det låter ju jättekonstigt!!!!

Mina funderingar går nu till att hon hittades på annat ställe än L*ars???

T ex har de försökt tysta hennes skrik och de har stuvat in henne i en garderob, uthus eller någonstans där de inte hittade henne omedelbart?

Detta för att L*ars inte skulle bli varnad av henne?

Jag blir inte klok på varför polisen skulle gå in hos hennes kompis och skrika efter henne?

Hur går era tankar?
Du anar inte vilka fasansfulla tankar som har snurrat i huvudet angående just att de letade efter henne trots att de redan sedan flera timmar tillbaka hade hittat två döda i deras hem. Var hon misshandlad till oigenkännlighet så att hon inte gick att identifiera? Sedan kom ju det där med plasten fram så kanske kunde polisen inte från början se vem det var av det skälet? Jag vet faktiskt inte. Jag vill helst inte fördjupa mig i de tankegångarna heller.
Citera
2020-02-12, 12:05
Medlem
Citat:
Berätta om Pablo som är försvunnen. Känner han dessa grabbar, eller rör dom sig åtminstone i liknande miljöer?

Jag känner tyvärr inte honom alls. Jag känner hans anhöriga men inte på ett så sätt att dom skulle komma till mig och berätta om hans privatliv.
Citera
2020-02-12, 12:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Ja, hon ringde mig efter att de hade åkt därifrån. Det var vid midnatt. Hon var säker på att något förfärligt hade hänt men jag försökte lugna ner det hela med att det nog inte var så farligt ändå och som sagt, att de letade ju efter henne. Vi satt sedan hela natten och följde nyhetsrapporteringen (Polisen yppade ju inte ett ljud om vad som hade hänt). Från början stod det bara "grovt brott i Vallentuna men efter en timme eller två så stod det plötsligt "Två döda hittade i villa i Vallentuna".

Vi visste redan att det var deras villa som var avspärrad då min väninna känner grannarna där.

Jag kommer aldrig att glömma den känslan när jag läste den rubriken. Hjärtat nästan stannade av chock.

Minns du vid vilken tid ungefär det konstaterades att de var två döda?

Vilken skräck för er!
Citera
2020-02-12, 12:09
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ja koordinationsproblem kan ju varit en anledning, även om sex timmar låter lite väl mycket. En teori kan ju vara att dom inte var helt identifierade och att man ville se om hon trots att kunde hittas vid liv någon annanstans. Jag gissar att poliserna backade ut rätt snabbt och överlät huset till brottsplatsteknikerna.
Ja, som sagt, det var ju många timmar senare. Men antagligen gjorde man en sökning på de boende i huset, fann en annan adress på henne och ville kolla upp det. Och att detta gjordes innan de hade blivit identifierade. Det dröjde ju ganska många timmar under natten innan det kom ut på nyheterna att det var just de två som hade hittats. Länge stod det ju bara "grovt brott" och sedan stod det "två döda". Jag minns inte exakt nu när det stod angivet i media att det var just "paret som bodde i huset" men jag tror att det var framåt morgonen. Så möjligen att identifieringen tog sin tid och att man under tiden kollade upp alla andra möjligheter.
Citera
2020-02-12, 12:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Det verkar ha varit väldigt dåligt koordinerat. Eller också var Uppsalapolisen extremt senfärdiga. De åkte ju ut till Vallentuna vid sextiden på kvällen, men Uppsalapolisen kom ju till min kompis flera timmar senare. Dessutom återkom de en gång till på natten (närmare två på natten) och då var det två andra poliser som ställde samma frågor. De hade dessutom ingen aning om att det redan hade varit poliser där. Den ena av dessa poliser yppade åtminstone följande: "Jag kan i alla fall säga så mycket som att hon är inte misstänkt för något brott" och när hon frågade dem om det hade med brottet i Vallentuna att göra, svarade de "Du får dra dina egna slutsatser".

Jag tänker att polisens taktik är att inte avslöja något alls för någon enda person vad de pysslar med. De kan ju inte veta vem som är skyldig.

Det har nog hänt förr att till synes oskyldiga personer är de verkliga gärningsmännen. Tänk bara på Johanna Möller.

Att de kom tillbaka en gång till kanske inte bara var dålig koordination inom polisen? Får mig ändå att undra lite...
Citera
2020-02-12, 12:14
Medlem
Citat:
Jag tänker att polisens taktik är att inte avslöja något alls för någon enda person vad de pysslar med. De kan ju inte veta vem som är skyldig.

Det har nog hänt förr att till synes oskyldiga personer är de verkliga gärningsmännen. Tänk bara på Johanna Möller.

Att de kom tillbaka en gång till kanske inte bara var dålig koordination inom polisen? Får mig ändå att undra lite...
Förundersökningen påbörjas vid första larmsamtalet. Och inte ens återkoppling till en ev inringare får man göra utan att bryta mot förundersökningssekretessen. Sen kan jag tänka att man ibland tummar på det, beroende på situation.
Citera
2020-02-12, 12:15
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Minns du vid vilken tid ungefär det konstaterades att de var två döda?

Vilken skräck för er!
Har svårt att ange någon exakt tid. När man får en sådan chock så liksom stannar ju tiden. Minns bara att jag hade hoppet kvar ett tag om att det inte var så allvarligt som min väninna trodde. Gissar att det kan ha varit vid 2-3-tiden som rubriken "Två döda" dök upp. Och till och med då ville jag fortsätta hoppas. "Det kanske var han och en kompis, det kanske var två andra personer, etc". Men om det inte var hon, var fanns hon i så fall? Så innerst inne förstod jag ju.
Citera
2020-02-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordnatkaos
Personerna, som heter Öhman, i Paolos bekantskapskrets har inget släktband med CÖ. Det är trots allt inget ovanligt efternamn.

Nä, det var det jag menade med mitt frågetecken. Och nu rätade du ut det.
Men är Dal* vän med CÖ? Dal* verkar vara polare med nån i släkten Kurt* (*i) iaf baserat på gilla-markeringar.

Har du vetskap om hur kompiskretsen ser ut/hänger ihop överlag gällande "huvudpersonerna"? Gamla klasskamrater, gymmet eller bilsvängen? Svår fråga kanske..
Svårt och mödosamt att gräva i alla kopplingar (har spenderat x antal timmar åt bilfirmor osv, tex.. Hittat lite "skumt" där, men det behöver inte betyda nåt i detta sammanhang)
Citera
2020-02-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ja koordinationsproblem kan ju varit en anledning, även om sex timmar låter lite väl mycket. En teori kan ju vara att dom inte var helt identifierade och att man ville se om hon trots att kunde hittas vid liv någon annanstans. Jag gissar att poliserna backade ut rätt snabbt och överlät huset till brottsplatsteknikerna.

Citerar:
Det var vid 18-tiden den 15 januari som polisen gick in i en ensligt belägen villa i utkanten av Vallentuna, efter att vänner och anhöriga slagit larm om att de inte lyckats nå samboparet Lars, 61, och Suzanne, 53, på flera dagar.

I huset fann polisen samboparet mördade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in