2020-02-12, 06:56
Medlem
guldkorns avatar
Filmen är ju helt makalöst dålig. Om man nu bortser från två stora problem med filmen som var och ett är stort nog för att inte släppa den
- att filmen innehåller direkta sakfel och en ohederlig historieskrivning
- att filmen är ett politiskt ställningstagande av rang som man sällan ser kommersiella bolag göra

Om man nu bortser från bägge dessa saker (vilket SAS ledningen så klart inte borde ha gjort) så är det helt sanslöst att ett bolag som har ordet ”Scandinavian” i företagsnamnet går ut och säger att ”Scandinavian” betyder ”absolut ingenting”.
Hur kan man ens komma på den tanken?

En gång i tiden hade SAS monopol och behövde inte oroa sig. Sen blev det avregleringar och SAS fick bygga upp en ny image baserad på högklassig service och affärsresenärer.

Över tid har dock servicen blivit allt sämre och även affärsresenärerna har börjat använda billigare konkurenter så är det inte så jäkla lätt att vara SAS längre. Men man har alltid ETT trumfkort man kan spela på - det skandinaviska! Det tilltalar trots allt fortfarande dels många Skandinaver som tycker det är ”deras” flygbolag och dels folk från övriga världen som haft en generellt positiv bild av Skandinavien. I det läget tycker då SAS att det är läge att gå ut och säga att att det skandinaviska betyder - ingenting alls...

Blir intressant att följa efterspelet - kan se framför mig folk som påstår att SAS tvingades plocka bort videon pga ”näthat” och krönikor i medierna om hur SAS egentligen har rätt och hur inskränkta människor är som inte accepterar att få tusen år av historia och arv likställt med noll. Internt på SAS kan jag tänka mig att huvuden kommer att rulla. Att producera en sådan video är inte gratis och behöver man då plocka ner den inom 24h har man uppenbarligen inte gjort sitt jobb speciellt bra.
Citera
2020-02-12, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warp10
Hmm... Detta ger knappast samma ekonomiska smärta som det gjorde för Gillette, eftersom du inte flyger lika ofta som du rakar dig och det finns inte samma valmöjligheter med flyg som rakhyvlar.

Givetvis finns det fler valmöjligheter, åker helt enkelt till annat land för mellanlandning, slutar använda SAS kortet och håller mig borta.
Citera
2020-02-12, 06:57
Medlem
Marcens avatar
Osäker om detta postats tidigare, men här är alla inblandade i filmen.

https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/sas-utmanar-vad-som-ar-akta-skandinaviskt/

Citat:
Arbetsgrupp:

Agency: & Co.
Creative Director: Robert Cerkez
Account Director: Morten Fabricius
Account Manager: Mette Kruse
Head of Brand Activation and Social: Morten Saxnæs
Media Strategist: Rasmus Philip
Art Director: Lea Flodgaard, Katrine Winblad
Copywriter: Mathias Trads, Kristel Krøier, Joachim Juel Ulrich
Agency Producer: Filippa Borg
Graphic Designer: Anders Martin Jensen
Interactive Producer: Palle Aufeldt

Production Company: New Land
Director: Gustav Johansson
Executive Producer: Sara Samsøe
Producer: Adam Holmström
DOP: Jasper Spanning
Focus Puller: Peter Topsøe, Henrik Lyngbo, Stickan Olsson
Editor: Sam Ostrove
Editor Assistant: Martin Zaar
Colourist/Grader: Nicke Johansson
VFX & Online: Kalle Lundberg
VFX Animation: Per Helin
Music Composer: Pierre Riddez
Sound Design: Anton Ahlberg
VO: Elisabeth Garden
Citera
2020-02-12, 06:59
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Osäker om detta postats tidigare, men här är alla inblandade i filmen.

https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/sas-utmanar-vad-som-ar-akta-skandinaviskt/

Det är nog inte sista Resumé-artikeln i ämnet
Citera
2020-02-12, 07:01
Medlem
henrikos avatar
Glöm inte avinstallera SAS-appen.

Det är väl lika bra att misstaget syns i alla mätetal de har.
Citera
2020-02-12, 07:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Tack. Den gick också att se via https://samnytt.se/sas-i-reklamfilm-det-finns-inget-skandinaviskt/

Uppenbarligen har SAS blivit varse kritiken och insett att de trampat i klaveret. De måste också givetvis inse att det är försent. ”Internet glömmer aldrig.”

Frågan är om de tänker pudla eller om de hoppas att det bara ska glömmas bort?

De borde verkligen pudla. Men jag tror inte att de kommer att göra det. Den största ägaren är ju svenska staten.

När folk som ogillar Greta Thunberg hellre korsar Atlanten i en eka med henne än flyger med SAS borde de inse att de har problem.
Citera
2020-02-12, 07:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallskorsten
Blir inte arg - mest konfunderad. Vad är syftet? Varför skulle den locka till flygning? Hur har man tänkt?
Absurd var den iaf.
Haha, jag var inne på samma tanke. När, var, hur i den här reklamfilmen marknadsför SAS sig själva? Ingenstans får man intrycket av att SAS försöker framhäva sig själva som det bästa flygbolaget. Bara en massa svammel om att allt vi har i Skandinavien är kopierat förutom barbariet, typ. Vi ifrån Skandinavien är precis lika värdelösa som vikingarna. Finns inget bra med vikingar. Ingenting. Flyg med oss!!
Senast redigerad av RobRoys 2020-02-12 kl. 07:14.
Citera
2020-02-12, 07:05
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det var det äckligaste sämsta jag sett. Kan för övrigt ge otaliga exempel på exklusivt skandinaviska företeelser om SAS efterfrågar det. Detta var bara obildad propaganda.
Citera
2020-02-12, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kan med säkerhet säga att det finns fler valmöjligheter med flyg än med rakhyvlar.
Det är helt fel. Det kan bli besvärligt att bojkotta SAS, medan det är jätteenkelt att beställa 5000 rakhyvlar från någon annan tillverkare och sedan aldrig skänka Gillette en tanke igen. Därmed inte sagt att bojkott av SAS
inte bör göras. Jag skulle säga att det beror på deras nästa drag.

Det förvånar mig lite att det är en dansk firma som gjort reklamen.
Citera
2020-02-12, 07:07
Medlem
MoLoKs avatar
Om vi skandinaver inte kan ta åt oss äran av något gott eller några framsteg eftersom allt kommer utifrån så har vi alltid och kommer förevigt att vara oskyldiga till allt ont.

Våldtäkt och mord från Afrika.
Modern terrorism ifrån Mellanöstern.
Kvinnoförtryck, slaveri, pedofili.

Allt kom från andra länder och fördes hit.

Innan vi mötte dem var vi helt oskyldiga.
Citera
2020-02-12, 07:07
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Var hade egentligen SAS tänkt visa filmen? Som TV-reklam, före Youtube-snuttar eller på bio?

Jag fattar inte hur man kan vara så dåligt synkad som reklammakare, så man tror att det kan vara någon fördel med denna film.
- På vilket sätt skulle den kunna få folk att vilja flyga mer?
- På vilket sätt skulle den då kunna få folk att välja SAS framför andra bolag?

Den känns som ett extremt starkt ställningstaganade för multikulti, och emot all skandinavisk kultur. Det är helt enkelt en obegriplig strategi. Vi vet att vi lever i en tid då allt fler börjar uppskatta sitt skandinaviska arv, allt fler ifrågasätter multikulti som ide, och samhället börjar svänga över från flum gentemot förnuft och tradition. Att då publicera denna film är så totalt hål i huvudet så jag fattar ingenting.

Vilka är SAS backbone när det gäller intäkter? Jo det är skandinaviska affärsresenärer på långlinjerna mot USA och Asien t.o.r, oftast medelålders män. Projektledare, ingenjörer, chefer i olika led. Dessa, vare sig de är svenska, danska eller norska delar absolut noll värderingar med det som filmen presenterar. Extremt märkligt helt enkelt.
Citera
2020-02-12, 07:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det är helt fel. Det kan bli besvärligt att bojkotta SAS, medan det är jätteenkelt att beställa 5000 rakhyvlar från någon annan tillverkare och sedan aldrig skänka Gillette en tanke igen. Därmed inte sagt att bojkott av SAS
inte bör göras. Jag skulle säga att det beror på deras nästa drag.

Det förvånar mig lite att det är en dansk firma som gjort reklamen.

Nej. Inte fel. Inte från där jag bor.

Dansk firma. Men av svenskar. Så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in