2020-02-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag tror att Gripen rent flygkroppsmässigt står sig länge, därmot så överglänser Gripens hela elektroniksystem F-35 enormt som vanligt med svensk konstruktion dvs lätt att förbättra/uppgradera.
Lol, Gripen E är en uppgradering från C och C från A. Finns en anledning till att man redan börjat titta på Tempest då man kommer behöva en ny flygkropp. F-35 kommer finnas i tjänst till 2060-talet, minst. Gripen E är omodern idag.
Citera
2020-02-11, 23:18
Medlem
Oxenstjernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vägbaser finns inte längre.

Vägbaser finns. Dvs delar av E4an som ägs av försvarsmakten och kan användas som provisoriska landningsbanor vid krig.
Citera
2020-02-11, 23:21
Medlem
Phantom042s avatar
F35s absolut största nackdel är att den kräver en landningssträcka på 2400m. Gripen 650m.
Ryssland skulle inom en timme kunna göra alla rullbanor obrukbara som F35 klarar av.
Citera
2020-02-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Antagligen för att Finland inte exporterar försvarssystem i samma omfattning som Sverige gör. När Sverige helt plötsligt säger att man inte vill förlänga ett mångmiljardkontrakt eftersom man inte tycker om KSAs politik så blir självklart saudierna förbannade. Om Turkiet inte brydde sig när Finland vägrade sälja drönare får det förmodligen ses som ett tecken på att ordern ansågs vara ganska oviktig.

Samtidigt kan man ju förstå om länder fortsättningsvis undviker att göra affärer med Sverige. Om Finland köper Gripen kanske Sverige senare får för sig att Finland påminner om Saudiarabien och vägrar underhålla planen. Det är således bättre för Finland att köpa av USA som aldrig ställer en massa konstiga krav på köparen.

Jag tycker att Sverige får bestämma sig. Antingen säljer man försvarssystem till alla, eller också till ingen. Jag tycker inte att det är vettigt att hålla på och bedöma andra länders styresskick och huruvida de är i krig eller ej, eftersom det bara gör Sverige till åtlöje.
Så USA ställer aldrig krav på köpare ? Det var det dummaste jag läst någonsin. Så du menar när tex Turkiet bestämde sig för att köpa S400 av Ryssland och även hade köpt in sig på F35 programmet så sa USA ingenting ?
Citera
2020-02-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Antagligen för att Finland inte exporterar försvarssystem i samma omfattning som Sverige gör. När Sverige helt plötsligt säger att man inte vill förlänga ett mångmiljardkontrakt eftersom man inte tycker om KSAs politik så blir självklart saudierna förbannade. Om Turkiet inte brydde sig när Finland vägrade sälja drönare får det förmodligen ses som ett tecken på att ordern ansågs vara ganska oviktig.

Samtidigt kan man ju förstå om länder fortsättningsvis undviker att göra affärer med Sverige. Om Finland köper Gripen kanske Sverige senare får för sig att Finland påminner om Saudiarabien och vägrar underhålla planen. Det är således bättre för Finland att köpa av USA som aldrig ställer en massa konstiga krav på köparen.

Jag tycker att Sverige får bestämma sig. Antingen säljer man försvarssystem till alla, eller också till ingen. Jag tycker inte att det är vettigt att hålla på och bedöma andra länders styresskick och huruvida de är i krig eller ej, eftersom det bara gör Sverige till åtlöje.

Köper detta..delvis..
Nja, har inte mycket att säga emot dig som lekman (eller ganska okunnig kvinna om militära angelägenheter utom det rent praktiska på gräsrotsnivå)
Senast redigerad av rantaplan 2020-02-11 kl. 23:27.
Citera
2020-02-11, 23:30
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Och det skulle gynna Sverige och Europa i längden förutsatt att vi i Sverige och Finland bevisar för alla andra små länder åt vi kan framhärda och samarbeta trots skit-quantities!

Jag kan inte se att det skulle gynna Sverige på annat sätt än att en Fi har att passa sig för den finländska krigsmakten, den är ingen walkover.

Naturligtvis så vore Gripen det riktiga ur svensk synvinkel men att tyvärr så har vi inte imponerat, vår kapacitet och mycket annat därtill är en berg o dalbana.

USA är den stabilaste leverantören och vilken ingen muckar med.

Jag vet inte vad Finland ska bevisa?

Finland äger ju förträffliga relationer med omvärlden och vilket är viktigt för säkerheten i vår region.
Citera
2020-02-11, 23:42
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
F35s absolut största nackdel är att den kräver en landningssträcka på 2400m. Gripen 650m.
Ryssland skulle inom en timme kunna göra alla rullbanor obrukbara som F35 klarar av.

Jo men att så har det alltid varit att dom amerikanska planen kräver långa rakor och att det kommer av att deras föreskrifter är satta efter maximal trygghet, den faktiska kapaciteten är långt mycket bättre.
Citera
2020-02-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042

2400m (ca 8000 fot) är lägsta Nato-standard för militära flygbaser för jaktplan. Självklart kan en F-35 stanna på (mycket) kortare sträcka än 2400m. Gripen på ännu kortare sträcka förstås. Men det blir löjligt när sådana felaktiga siffror presenteras.
Citera
2020-02-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag kan inte se att det skulle gynna Sverige på annat sätt än att en Fi har att passa sig för den finländska krigsmakten, den är ingen walkover.

Naturligtvis så vore Gripen det riktiga ur svensk synvinkel men att tyvärr så har vi inte imponerat, vår kapacitet och mycket annat därtill är en berg o dalbana.

USA är den stabilaste leverantören och vilken ingen muckar med.

Jag vet inte vad Finland ska bevisa?

Finland äger ju förträffliga relationer med omvärlden och vilket är viktigt för säkerheten i vår region.
Din första mening?
Förstår inte vad du säger?

Ur militär synpunkt vore det bäst om vi hade obegränsad tillgång till både Gripar och Effar i Norden!
Hur gör vi det?
Läs bla inlägg #46
(Plus drönarjävlar och annat smått och gott vi är bra på.)
Citera
2020-02-11, 23:59
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Så USA ställer aldrig krav på köpare ? Det var det dummaste jag läst någonsin. Så du menar när tex Turkiet bestämde sig för att köpa S400 av Ryssland och även hade köpt in sig på F35 programmet så sa USA ingenting ?

Klart att USA som alla andra gärna vill ha något mer utöver pengar men att pengen är kung i USA, ja att dom säljer till alla även en Fi, nemas problemas vid ett krig så lägger USA upp lätt och ledigt 100 mot 1 och producerar i gross, USA pulveriserar en motståndare bara med antalet.

Det är bisarrt att i alla krigen så dör amerikaner för amerikansk teknik och vapen men att dom är vana vid det.
Citera
2020-02-12, 00:06
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Din första mening?
Förstår inte vad du säger?

Ur militär synpunkt vore det bäst om vi hade obegränsad tillgång till både Gripar och Effar i Norden!
Hur gör vi det?
Läs bla inlägg #46
(Plus drönarjävlar och annat smått och gott vi är bra på.)

Att Finland står som stark och obunden det är viktigt för tryggheten och balansen i Östersjöregionen.
Vad vi hittar på det äger betydligt mindre betydelse.
Det är fantasier som du kommer med, vi har Norge, Finland och Danmark som tur är.
Citera
2020-02-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Klart att USA som alla andra gärna vill ha något mer utöver pengar men att pengen är kung i USA, ja att dom säljer till alla även en Fi, nemas problemas vid ett krig så lägger USA upp lätt och ledigt 100 mot 1 och producerar i gross, USA pulveriserar en motståndare bara med antalet.

Det är bisarrt att i alla krigen så dör amerikaner för amerikansk teknik och vapen men att dom är vana vid det.
Världen har förändrats, gubben usa är på fallrepet, motpoler som EU och Kina+Ryssland har dykt upp plus vissa "tredje-världen- länder" sk skithole-countries, lierade med vem?
Handelskrig råder mellan dessa fyra poler egentligen!
Det barkar åt helvete för usa, tro det eller ej!
Och enligt min favorit bland skäggiga gubbar leder kapitalism obönhörligen till krig!!
Bland massa annat skräp förtståss!

Det gäller att ha det bästa möjliga av alla världar!
Senast redigerad av rantaplan 2020-02-12 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in