2020-02-11, 22:00
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Finland tillverkar drönare i världsklass, stoppade nyligen försäljning av sådana till Turkiet i samband med konflikten i Syrien! Inga vapen till krigförande länder!
Ack om Sverige höll måttet i denna fråga ang Saudiarabien!
Var det inte just vad Sverige gjorde? Man beslutade för några år sedan att inte förlänga kontraktet med Saudiarabien då de misskötte sig politiskt. Det blev ett förfärligt liv, där saudierna drog in alla svenskars visum, m.m. Jag förstår inte hur du missade det. Man har därefter endast genomfört följdleveranser på gamla kontrakt.
Citera
2020-02-11, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Topfart:
Gripen: 2,460 km/h
F35: 1 931 km/h

Räckvidd:
Gripen: 3,200 km
F35: A: 2 500 km; B: 1 667 km; C: 2 593 km

Max Höjd:
Gripen: 52 000 ft
F35: 50 000 ft

Vapenlast i stealthläge är inte speciellt mycket.

En tom Gripen väger ungefär hälften så mycket som F35

F35 har små vingar i jämförelse med flygplanskropp och vikt och är inge vidare på dogfight.

Gripen kan dessutom se stealthplan med sin radar.

F35: g-Limits A: 9.0 G B: 7.0 G C 7.5 G

Underhållskostnaderna är högre och servicetiderna är längre på F35

Siffrorna jag hittade verkar variera lite beroende på vilken sida man tittar på.

Slutsats är att man bör överväga att köpa Gripen istället.
Speciellt om man skall samarbeta mer med svenskt försvar.
Man har dessutom liknande taktik med vägbaser i Finland, något F35 inte är byggda för.

Ok, då är du bara dum i huvudet.
Vad fan spelar det för roll vad hastigheten på Gripen är när en robot har den fyrdubbla hastigheten?Inte behövs några extrema undanmanövrar heller i dagens luftstrid dogfights är omte ett realistiskt scenario, lägg hellre krut på motmedel.

Gripens radar kan F-35 på mycket korta avstånd, tekniken som används för att spåra stealthplan på längre avstånd byggs på enorma radarenheter (lågfrekvent radar), dessa radar är betydligt större än ett Gripen.
Citera
2020-02-11, 22:14
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Om de har råd med F35 är det antagligen en platform med större volym, längre utvecklingspotential, och Amerikanska ekonomiska muskler bakom så att så händer.

Gripen är antagligen billigare i drift, men svårare att utveckla på sikt i en snabbt föränderlig teknologisk sfär.
Citera
2020-02-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Var det inte just vad Sverige gjorde? Man beslutade för några år sedan att inte förlänga kontraktet med Saudiarabien då de misskötte sig politiskt. Det blev ett förfärligt liv, där saudierna drog in alla svenskars visum, m.m. Jag förstår inte hur du missade det. Man har därefter endast genomfört följdleveranser på gamla kontrakt.
Är det sant är jag glad över mitt nya hemland sen 40 år!

Men alla tidningsartiklar förtäljer är det bara Tyskland och Finland, möjligtvis Belgien, Danmark och vissa andra har förbjudit handel med SA (kommer inte ihåg, bara En sak att Sverige inte ingick i dessa länder!!!)
Förbud mot vapenleveanś till krigförande länder borde väl träda ikraft så fort landet ingår i krig eller hur?
Tex Finland stoppade sin drönarexport till Turkiet då de attackerade Syrien!*

Skulle vara väldigt tacksam om du kunde verifiera att Sverige inte exporterar vapen till Saudiarabien!
Hursomhelst är det förkastligt att fullfölja vapenavtal när Saudierna bevisligen bidragit till det gömda och mörkade kriget i Jemen!

* avtalet hade dock ännu inte trätt ikraft förrän några dagar senare. Fick jag reda på nu🙄
Men..
Tar gärna det på ett mer relevantare forum, men får se om det går igenom iaf?
Senast redigerad av rantaplan 2020-02-11 kl. 22:31.
Citera
2020-02-11, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Här antar du att t.ex. finska jaktflygplan får tillstånd från svenska regeringen att operera från svenska baser om Ryssland attackerar Finland. Lite troligt.

Annars kommer det att finnas ett omfattande samarbete mellan länder som flyger F-35 i Europa. Detta inkluderar utbildning och logistik, och faciliteter för reservdelar och service. Sju europeiska länder har hittills anskaffat F-35, detta inkluderar Norge, Danmark och Polen.

En punkt om pris också: F-35 är inte dyrare att förvärva än Gripen E - antagligen är den något billigare. Men den kommer förmodligen att bli dyrare att använda (kostnad per timme i luften).

Total kostnad i ett 30-40-50 års perspektiv är mycket osäkert. F-35-systemet är avsett att kunna flyga till år 2060-70. Då är det fördelaktigt att utvecklingskostnader för uppgraderingar kan fördelas mellan många användare och 3100+ flygplan. Hur många JAS EF som kommer att flyga vet man ej - just nu finns kontrakter för 100-110 styck till två länder. JAS 39 introducerades 1996 (vad jag minns) och ersätts nu av en ny flygplanstyp (EF). Det är en kort livscykel för ett flygplan och detta har bidragit till stor osäkerhet för Gripen E - som, även om det är en ny flygplanstyp, använder mycket av tekniken från ett fjärde generationens flygplan (JAS CD).
En sak kan jag lova dig och det är att någon F-35 i stridsskick kommer ej att finnas 2060, tekniken går asfort nu så flyger dom aktivt 2040 är det ett underverk.
Citera
2020-02-11, 22:31
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Är det sant är jag glad över mitt nya hemland sen 40 år!

Men alla tidningsartiklar förtäljer är det bara Tyskland och Finland, möjligtvis Belgien, Danmark och vissa andra har förbjudit handel med SA (kommer inte ihåg, bara En sak att Sverige inte ingick i dessa länder!!!)
Förbud mot vapenleveanś till krigförande länder borde väl träda ikraft så fort landet ingår i krig eller hur?
Tex Finland stoppade sin drönarexport till Turkiet då de attackerade Syrien!

Skulle vara väldigt tacksam om du kunde verifiera att Sverige inte exporterar vapen till Saudiarabien!
Hursomhelst är det förkastligt att fullfölja vapenavtal när Saudierna bevisligen bidragit till det gömda och mörkade kriget i Jemen!

Tar gärna det på ett mer relevantare forum, men får se om det går igenom iaf?
Som jag sa har Sverige bara genomfört följdleveranser på gamla kontrakt. Inga nya kontrakts har skrivit med KSA sedan regeringen 2015 fick för sig att det skulle vara vettigt att lägga sig i saudiernas politik:
https://cornucopia.cornubot.se/2015/03/saudi-arabien-stoppar-svenska.html
Citera
2020-02-11, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Om de har råd med F35 är det antagligen en platform med större volym, längre utvecklingspotential, och Amerikanska ekonomiska muskler bakom så att så händer.

Gripen är antagligen billigare i drift, men svårare att utveckla på sikt i en snabbt föränderlig teknologisk sfär.
Jag tror att Gripen rent flygkroppsmässigt står sig länge, därmot så överglänser Gripens hela elektroniksystem F-35 enormt som vanligt med svensk konstruktion dvs lätt att förbättra/uppgradera.
Citera
2020-02-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Som jag sa har Sverige bara genomfört följdleveranser på gamla kontrakt. Inga nya kontrakts har skrivit med KSA sedan regeringen 2015 fick för sig att det skulle vara vettigt att lägga sig i saudiernas politik:
https://cornucopia.cornubot.se/2015/03/saudi-arabien-stoppar-svenska.html
Jo, dom vill blanda sig i, både vilja äta kakan och skylla på kakans smak i en och samma mening!
Hur kommer det sig att Finland aldrig utsätter sig för dessa utrikespolitiska fadäser..?
Skyll nu inte allt på kärringarna, please?
Senast redigerad av rantaplan 2020-02-11 kl. 22:51.
Citera
2020-02-11, 22:45
Medlem
Hursomhelstings avatar
F-35 är det smarta valet då amerikanska militära grejor är i längden bäst och att USA oavsett fred eller krig härskar och dom levererar alltid, så var det under WWII och vilket räddade Finland.
Finnarna hade materiel ifrån hela Europa och av Sverige men att det hela haltade på grund av internpolitiskt pittrytteri där parter satte käppar i hjulen för varandra. I USA så deklarerades det att håll käften det här ska till Finland! Den djäveln som ställer sig i vägen den bombar vi till grus!
USA fick fri lejd i att leverera till Finland vilket kom att ske via Sverige på grund av Sovjets närvaro i Östersjön, Nazi-Tyskland blundade och tittade bort
Med F-35 så får Finland en oslagbar support och att utvecklings möjligheterna är oändliga. USA är känt för sina kits, USA är No1.
Citera
2020-02-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
En sak kan jag lova dig och det är att någon F-35 i stridsskick kommer ej att finnas 2060, tekniken går asfort nu så flyger dom aktivt 2040 är det ett underverk.

Men du menar att Gripen kommer att flyga då?
Citera
2020-02-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
F-35 är det smarta valet då amerikanska militära grejor är i längden bäst och att USA oavsett fred eller krig härskar och dom levererar alltid, så var det under WWII och vilket räddade Finland.
Finnarna hade materiel ifrån hela Europa och av Sverige men att det hela haltade på grund av internpolitiskt pittrytteri där parter satte käppar i hjulen för varandra. I USA så deklarerades det att håll käften det här ska till Finland! Den djäveln som ställer sig i vägen den bombar vi till grus!
USA fick fri lejd i att leverera till Finland vilket kom att ske via Sverige på grund av Sovjets närvaro i Östersjön, Nazi-Tyskland blundade och tittade bort
Med F-35 så får Finland en oslagbar support och att utvecklings möjligheterna är oändliga. USA är känt för sina kits, USA är No1.
Och det skulle gynna Sverige och Europa i längden förutsatt att vi i Sverige och Finland bevisar för alla andra små länder åt vi kan framhärda och samarbeta trots skit-quantities!
Citera
2020-02-11, 23:06
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Jo, dom vill blanda sig i, både vilja äta kakan och skylla på kakans smak i en och samma mening!
Hur kommer det sig att Finland aldrig utsätter sig för dessa utrikespolitiska fadäser..?
Skyll nu inte allt på kärringarna, please?
Antagligen för att Finland inte exporterar försvarssystem i samma omfattning som Sverige gör. När Sverige helt plötsligt säger att man inte vill förlänga ett mångmiljardkontrakt eftersom man inte tycker om KSAs politik så blir självklart saudierna förbannade. Om Turkiet inte brydde sig när Finland vägrade sälja drönare får det förmodligen ses som ett tecken på att ordern ansågs vara ganska oviktig.

Samtidigt kan man ju förstå om länder fortsättningsvis undviker att göra affärer med Sverige. Om Finland köper Gripen kanske Sverige senare får för sig att Finland påminner om Saudiarabien och vägrar underhålla planen. Det är således bättre för Finland att köpa av USA som aldrig ställer en massa konstiga krav på köparen.

Jag tycker att Sverige får bestämma sig. Antingen säljer man försvarssystem till alla, eller också till ingen. Jag tycker inte att det är vettigt att hålla på och bedöma andra länders styresskick och huruvida de är i krig eller ej, eftersom det bara gör Sverige till åtlöje.
Senast redigerad av covfefe... 2020-02-11 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in