2020-02-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Att Finland står som stark och obunden det är viktigt för tryggheten och balansen i Östersjöregionen.
Vad vi hittar på det äger betydligt mindre betydelse.
Det är fantasier som du kommer med, vi har Norge, Finland och Danmark som tur är.
Det är du som fantiserar.
Norge och Danmark har sålt sina själar till usa long time ago!
Finland-Sverige är den sista bastionen suveräna stater på jordklotet!😋

Det förstår inte sk svärjevänner.
Senast redigerad av rantaplan 2020-02-12 kl. 00:45.
Citera
2020-02-12, 00:42
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Så USA ställer aldrig krav på köpare ? Det var det dummaste jag läst någonsin. Så du menar när tex Turkiet bestämde sig för att köpa S400 av Ryssland och även hade köpt in sig på F35 programmet så sa USA ingenting ?
Diskussionen handlade om att lägga sig i interna politiska beslut i mottagarlandet. USA bryr sig inte mycket om mänskliga rättigheter, så länge inte landet är direkt fientligt mot USA
Citera
2020-02-12, 00:48
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Världen har förändrats, gubben usa är på fallrepet, motpoler som EU och Kina+Ryssland har dykt upp plus vissa "tredje-världen- länder" sk skithole-countries, lierade med vem?
Handelskrig råder mellan dessa fyra poler egentligen!
Det barkar åt helvete för usa, tro det eller ej!
Och enligt min favorit bland skäggiga gubbar leder kapitalism obönhörligen till krig!!
Bland massa annat skräp förtståss!

Det gäller att ha det bästa möjliga av alla världar!

Det sade man på 30-talet också att USA är ur leken.
Eu är en "cesspool" iofs en pol det med.
Det mest neutrala som Finland kan köpa det är F-35 och där i så kommer det ju en försäkran. USA ställer alltid upp och levererar och så svagt blir inte USA att dom tappar greppet här och jag tänka mig att Ryssland ser på det med ett gillande på grund av det du skriver att Kina är på G och expanderar och att Sibirien och hela den ishavkusten med vattnet upp till Norge är fullt med fyndigheter, alla vill dit och har sina expeditioner vilka är förlöpare och då är det bra att Finland äger ett slagkraftigt och modernt flygvapen om att det smäller vilket det garanterat kommer att göra.
Citera
2020-02-12, 01:07
Medlem
Citat:
Det mest neutrala som Finland kan köpa det är F-35 och där i så kommer det ju en försäkran. USA ställer alltid upp och levererar och så svagt blir inte USA att dom tappar greppet här och jag tänka mig att Ryssland ser på det med ett gillande på grund av det du skriver att Kina är på G och expanderar och att Sibirien och hela den ishavkusten med vattnet upp till Norge är fullt med fyndigheter, alla vill dit och har sina expeditioner vilka är förlöpare och då är det bra att Finland äger ett slagkraftigt och modernt flygvapen om att det smäller vilket det garanterat kommer att göra.
Inte mig emot!
Men förmår du svensken att förstå detta!
Alla, tom jag önskar ju att Finland köpte Gripen, kortsiktigt vore det en liten vitamininjekttion för sverige....men
.. man måste vara slugare än så, räven, skarpare än kniven..
Men du måste vara bundis med dina fysiska grannar framförallt !!!!!!
.....
Och det finns omständigheter...
Som skapar strange bedfellows, men inte med vilka jävlar som helst, heller!

Men så länge vi tillåter psykopater råda över våra liv, hur kan vi då övervinna dom osynliga som står bakom dessa odjur till människor!
Citera
2020-02-12, 01:09
Medlem
Citat:
Inte mig emot!
Alla, tom jag önskar ju att Finland köpte Gripen, kortsiktigt vore det en liten vitamininjektion för sverige....men
.. man måste vara slugare än så, än räven, skarpare än kniven..
Men du MÅSTE vara bundis OCH LITA PÅ dina fysiska grannar framförallt !!!!!!
.....

Men så länge vi tillåter psykopater råda över våra liv, hur kan vi då övervinna dom osynliga som står bakom dessa odjur till människor!

Om inte man fattar detta hjälper inga stelth, och andra bokstäver i världen!
Senast redigerad av rantaplan 2020-02-12 kl. 01:12.
Citera
2020-02-12, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Fel. 400 miljoner kr styck låter som 39C cirka år 2006. Du får inte ett 39E till det priset i dag. Saab har tidigare indikerat ett pris för 39E på 85 mill USD. F-35A som levereras 2020 har en contracted flyaway cost på 77.9 mill USD (752 mill SEK).

Ingen bestrider att F-35 har högre driftskostnader. Ingen borde heller bestrida att 39E inte har lägre styckpris.

39C kostade under 300 miljoner kr styck.

Problemet här är att du jämför äpplen med päron. Priserna på F-35 avser inköpspriset för ett flygplan. Priserna för 39E avser livscykelkostnader under en avtalsperiod (troligen 20-30 år), där allt som tillverkaren ska stå för ingår (ex. reservdelar, support, utbildning, uppgraderingar). För ett stridsflygplan så utgör den senare delen en betydande andel av de totala kostnaderna. Så nej, F-35 är definitivt inte billigare i inköp, utan räkna med att den är ungefär dubbelt så dyr som en 39E. För F-35 så brukar totalkostnaden dra iväg bortåt 2 miljarder kr per flygplan...
Citera
2020-02-12, 01:43
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Inte mig emot!
Alla, tom jag önskar ju att Finland köpte Gripen, kortsiktigt vore det en liten vitamininjekttion för sverige....men
.. man måste vara slugare än så, räven, skarpare än kniven..
Men du måste vara bundis med dina fysiska grannar framförallt !!!!!!
.....

Jag är ingen men att jag nyttjar mina rättigheter och att sammantaget så blir vi många.
Verkligheten, storlek i relation till det är något som Sverige fortsatt har svårt med, vår historia är i mycket en falsifiering vad gäller Sveriges betydande roll här i regionen.
Ja helt riktigt att man bör tänka på sina grannar och vad som stör mig är att vi är alltid ligger i bråk med något land och att det drivs gäck med det landet och dess medborgare, nu gäller det Kina och att det är inte alls smart med tanke på att Volvo kan komma att köpas upp av Geely och att det är Kina som leder i mycket av den tekniska utvecklingen, nu har dom tagit fram mobiler med 100 x zoom kameror som Samsung har köpt in sig i och kommer att släppa nu i vår.

Det är strange bedfellows men att sexy sexy det är både kul och givande och att man får vara lite som räven och njuta av stunden.
Sverige har synnerligen svårt med sådana lekar.. det är därför som våra ledande politiker står som ena fågelholkar, dom gör bort sig vad än dom yttrar i det utrikespolitiska.

Finnarna klarar sådana spel, det har dom bevisat så att om dom köper F-35 it´s a sexy thang amerikanarna kommer inte att bli besvikna om dom kommer till bruk i skarpt läge.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2020-02-12 kl. 01:51.
Citera
2020-02-12, 02:11
Medlem
Citat:
Jag är ingen men att jag nyttjar mina rättigheter och att sammantaget så blir vi många.
Verkligheten, storlek i relation till det är något som Sverige fortsatt har svårt med, vår historia är i mycket en falsifiering vad gäller Sveriges betydande roll här i regionen.
Ja helt riktigt att man bör tänka på sina grannar och vad som stör mig är att vi är alltid ligger i bråk med något land och att det drivs gäck med det landet och dess medborgare, nu gäller det Kina och att det är inte alls smart med tanke på att Volvo kan komma att köpas upp av Geely och att det är Kina som leder i mycket av den tekniska utvecklingen, nu har dom tagit fram mobiler med 100 x zoom kameror som Samsung har köpt in sig i och kommer att släppa nu i vår.

Det är strange bedfellows men att sexy sexy det är både kul och givande och att man får vara lite som räven och njuta av stunden.
Sverige har synnerligen svårt med sådana lekar.. det är därför som våra ledande politiker står som ena fågelholkar, dom gör bort sig vad än dom yttrar i det utrikespolitiska.

Finnarna klarar sådana spel, det har dom bevisat så att om dom köper F-35 it´s a sexy thang amerikanarna kommer inte att bli besvikna om dom kommer till bruk i skarpt läge.
Det kände jag redan vid Niinistös första besök i usa, då trump sa att finland säkert kommer att göra ett klokt beslut vad gäller vapenaffärerna!
Men det ultimata vore ju att Sverige och Finland har ett utökat samarbete och får fördelarna av både gripen och f-35 orna.
Finland är troligen det enda landet i världen som kan bestämma en sådan sak själv, paradoxalt nog.
!
Joina oss, varför inte bli "the tru neutal, free zones of the Worlds, athors to follow!
Sorry fingelskan!
Senast redigerad av rantaplan 2020-02-12 kl. 02:19.
Citera
2020-02-12, 02:32
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Det kände jag redan vid Niinistös första besök i usa, då trump sa att finland säkert kommer att göra ett klokt beslut vad gäller vapenaffärerna!
Men det ultimata vore ju att Sverige och Finland har ett utökat samarbete och får fördelarna av både gripen och f-35 orna.
Finland är troligen det enda landet i världen som kan bestämma en sådan sak själv, paradoxalt nog.
!
Joina oss, varför inte bli "the tru neutal, free zones of the Worlds, athors to follow!
Sorry fingelskan!

Här i Sverige så resonerar en del om en försvarspakt men är finnarna tillfrågade?
Jag tror inte det och att kulturerna skiljer sig för stort åt, våra politiker dom är lika klumpiga som en Elefant i en porslinsbutik fastän att dom lever i tron att dom är primaballerinor och att finnarna är gravt enkla. Det är där som det skär sig.

Gripen är ett sådant där fiasko i linje med tidigare hemkok ala HPD, Sverige är ett för litet land till att helt självt kunna ta fram dugliga stridsplan.
Citera
2020-02-12, 02:35
Medlem
Om jag ska va helt ärlig ur EU perspektiv ( och EU jämte Asien är stigande stjärnor) så är Frankrike den mest potenta motvikten i EU.
Vette fan, om finnarna som bestämmer är eu-vänliga så väljer dom Rafael!
Suck..
Men själv skulle jag välja detta i nuläget.
Rafael, 🎃
Ännu mer suck men Frankrike står iaf mot usa hegemonin så gott det går!

Och vi är i handelskrig mot usa just nu, hela världen är det!
Enda nationena som kan stå pall mot usa är Frankrike och Kina, (kanske ryssland)
Senast redigerad av rantaplan 2020-02-12 kl. 03:14.
Citera
2020-02-12, 03:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oxenstjerna
Vägbaser finns. Dvs delar av E4an som ägs av försvarsmakten och kan användas som provisoriska landningsbanor vid krig.

Samma med rv44.
Citera
2020-02-12, 03:45
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Om jag ska va helt ärlig ur EU perspektiv ( och EU jämte Asien är stigande stjärnor) så är Frankrike den mest potenta motvikten i EU.
Vette fan, om finnarna som bestämmer är eu-vänliga så väljer dom Rafael!
Suck..
Men själv skulle jag välja detta i nuläget.
Rafael, 🎃
Ännu mer suck men Frankrike står iaf mot usa hegemonin så gott det går!

Och vi är i handelskrig mot usa just nu, hela världen är det!
Enda nationena som kan stå pall mot usa är Frankrike och Kina, (kanske ryssland)
Rafale, inte Rafael
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in