2020-02-11, 22:26
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja, troligtvis har polisen lyssnat av deras samtal har dom ringt till nån annan borde det komma fram.

Jag blir inte riktigt klok på varför de skulle köra iväg med BO bil till Norrtälje.

Men snälla, kom ihåg början av tråden. Alla trodde på Öststatsspåret...
Citera
2020-02-11, 22:32
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Det här var intressant. BO har alltså vapen hemma? Bössan tar han väl bara fram under jaktsäsong, kan du utveckla lite mer vad du sett?

Småviltjakt, hans kvarvarande fastighet är en stor skogsfastighet.
Citera
2020-02-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Men snälla, kom ihåg början av tråden. Alla trodde på Öststatsspåret...

Ok ok ja dom lyckades lura några med det i början.

Full fart på E18 till ntälje sen upphör spåren och rånarna är redan i Baltikum.
Utredningen läggs ner.
Det verkar vara välplanerat.
I så fall var nog motivet också pengar.

Men nu sitter dom fast i alla fall.
Citera
2020-02-11, 22:38
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Konstigt i så fall om dom inte hade ett kassaskåp. Det kanske dom hade. Det kanske blev stulet och är nu gömt eller kastat i sjön efter plundring pengar.

Antar att BO hade ett standard Husqvarna vapenskåp, de är ganska höga och tunga. Ska också vara ordentligt förankrade i väggen. Tror att det är svårt och baxa med sig.
Citera
2020-02-11, 22:41
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Byggår skapades just 1917, i stort sett alla byggnader fick detta byggår, även äldre.

Jag har för mig att det skapas runt 1940, men jag kan ha fel.
Citera
2020-02-11, 22:45
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej inte konstigt att han gör.

Hur som helst när han inte jagar är bössan i vapenskåpet inlåst.
Tror inte GM bestämt sig för att gå direkt till vapenskåpet direkt när man kom dit.
Vapnet hade man med sig själva.

Vad jag fattat var dörren till huset låst när dom anhöriga var där dagen innan polisen.
Låste GM när dom gick?

Allvarligt. Om BO strosade i skogen hela dagen kom hem och åt, är det inget som säger att vapnet var inlåst. Många slarvar med sådant. Dessutom är det ju mest en bestämmelse för att barn inte ska bli vådaskjutna.

Om GM låste, fråga dem!
Hur ska vi i tråden veta vem som låste, men det lär ju i alla fall inte varit BO.
Citera
2020-02-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av closertoheaven
Kände Lars sedan många år. Försöker räta ut några frågetecken.
- Jagade och hade vapen. Vet kulvapen men osäker på om han hade hagel. Vet inget om vapenskåp eller kassaskåp.
- Jobbade på Kronofogden som kronionspektör på 80- och 90-talet. Slutade -98 eller -99
- Jobbade sporadiskt på Vallentuna gymnasium och på Marabou. För att träffa människor.
- Har inte jobbat på Skattemyndigheten
- Ingen militär bakgrund. Tror inte ens att han har gjort värnplikten.
- Sålde jordbruksfastigheten juni 2019
- Flyttade till sina föräldrars gamla hus (Sursta 26) där han och Suzanne hittades mördade... Hus med ungefär 7 hektar tomt.
- Varför Skoda Fabia? Helt enkelt för att Lars var helt ointresserad av bilar. Ett transportmedel för honom.
- Allmänt ointresserad av prylar som mobiler och dyra klockor.
- Spelade gitarr och sjöng också. Körde ibland live-jams i stan. Spelade som gatumusikant ibland i Stockholm och Köpenhamn. Blues och bluegrass. Gick även kurs i att spela mandolin.
- Levde på att arrendera ut jordbruket. Inga jättestora inkomster men han hade väldigt låga boendekostnader.
- Hade en del pengar innan han sålde gården.
- Sålde inte gården för pengar i första hand. Han var klar med gården som han beskrev det. Gården betydde en del arbete som också gjorde att han kände sig lite låst. Känslomässigt var han klar och han behöll ju föräldrarnas gamla hus i anslutning till sina gamla ägor. Hemmaplan för honom.
- Planer för pengarna. Inga jag kände till. Han levde sparsamt men unnade sig sånt som han var intresserad av, t ex musik och gitarrer. Tyckte om att resa i Sverige.
- Hyrde ut huset som tillhörde den sålda gården. Till en början hyrde han ut övervåningen och bodde själv kvar på undervåningen. Alltså innan han flyttade till föräldrarnas gamla hus.
- Hyrde ut till C*rister L*ndroth *=h,i med fru mellan 1996-2019.
- Kände C*rister sedan tidigare men umgicks inte. Vet att han gillade C*rister som gjorde en del jobb på huset. Tror att C*rister utförde lite småjobb på huset utan att ta betalt. De fick å andra sidan bo billigt.
- C*rister är FB-vän med CÖ, GÅ, CÖ:s mamma. Vet att C*risters fru jobbade på kommunen.
Tycker att det är märkligt att C*rister var vän med CÖ. Det betyder en koppling till Lars.
Kan tänka mig att det har pratats om att Lars hade pengar redan innan gården såldes.
- CÖ:s mamma är FB-vän med VK:s mamma I*grid K*rlsson *n,a
- CÖ:s pappa hette J*rgen L*ndblad *=ö,i Född 1968, död 2015. Dog i Trångsviken i Jämtland.
- GÅ var skriven på Sursta 22, c/o P*ersson *=e, mellan 2009-01-23 — 2010-08-31. Är det därför hans bolag på vissa sidor har adressen Sursta 22?

Tack! Bra information som kan få slut på en del onödiga diskussioner som inte leder framåt.
Citera
2020-02-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemberga
För mig som känner VK verkar det osannolikt. Vi är många som är chockade om det är en av dem som är gm.
Med tanke på att CÖ pappa är bekant med BO, så är väl det också konstigt om CÖ är inblandad.
Citera
2020-02-11, 22:53
Medlem
Citat:
- Jagade och hade vapen. Vet kulvapen men osäker på om han hade hagel. Vet inget om vapenskåp eller kassaskåp.
- Jobbade på Kronofogden som kronionspektör på 80- och 90-talet. Slutade -98 eller -99
- Jobbade sporadiskt på Vallentuna gymnasium och på Marabou. För att träffa människor.
- Flyttade till sina föräldrars gamla hus (Sursta 26) där han och Suzanne hittades mördade... Hus med ungefär 7 hektar tomt.
- Varför Skoda Fabia? Helt enkelt för att Lars var helt ointresserad av bilar. Ett transportmedel för honom.
- Spelade gitarr och sjöng också. Körde ibland live-jams i stan. Spelade som gatumusikant ibland i Stockholm och Köpenhamn. Blues och bluegrass. Gick även kurs i att spela mandolin.
- Levde på att arrendera ut jordbruket. Inga jättestora inkomster men han hade väldigt låga boendekostnader.
- Sålde inte gården för pengar i första hand. Han var klar med gården som han beskrev det. Gården betydde en del arbete som också gjorde att han kände sig lite låst. Känslomässigt var han klar och han behöll ju föräldrarnas gamla hus i anslutning till sina gamla ägor. Hemmaplan för honom.
- Planer för pengarna. Inga jag kände till. Han levde sparsamt men unnade sig sånt som han var intresserad av, t ex musik och gitarrer. Tyckte om att resa i Sverige.
- Hyrde ut huset som tillhörde den sålda gården. Till en början hyrde han ut övervåningen och bodde själv kvar på undervåningen. Alltså innan han flyttade till föräldrarnas gamla hus.
- Kände C*rister sedan tidigare men umgicks inte. Vet att han gillade C*rister som gjorde en del jobb på huset. Tror att C*rister utförde lite småjobb på huset utan att ta betalt. De fick å andra sidan bo billigt.
- C*rister är FB-vän med CÖ, GÅ, CÖ:s mamma. Vet att C*risters fru jobbade på kommunen.
Tycker att det är märkligt att C*rister var vän med CÖ. Det betyder en koppling till Lars.
Kan tänka mig att det har pratats om att Lars hade pengar redan innan gården såldes.
- CÖ:s pappa hette J*rgen L*ndblad *=ö,i Född 1968, död 2015. Dog i Trångsviken i Jämtland.
- GÅ var skriven på Sursta 22, c/o P*ersson *=e, mellan 2009-01-23 — 2010-08-31. Är det därför hans bolag på vissa sidor har adressen Sursta 22?

Väldigt intressanta fakta tack. kopplingen från La*s- C*hister till c.ö...

V.k morsa tycker jag ser lite damp drag i.
Citera
2020-02-11, 22:58
Medlem
Stilichios avatar
Citat:

Tack för ditt inlägg, vi har verkligen saknat att någon av Lars vänner skriver.
Jag gissar att du registrerat dig bara för att skriva detta.
Respektera verkligen ditt val av ”nick”: closertoheaven. Jag antar att det är en hälsning till Lars.

Din beskrivning ger en väldigt målande bild av Lars och det gör det här brottet ännu mera oförlåtligt. Du har också rätat ut en del frågetecken som har satt myror i våra huvuden.
Citera
2020-02-11, 23:01
Medlem
Å
Citat:
Ursprungligen postat av Entjejher
Ja nu har det ju gått några dagar, första tiden gick vi nog i chock och förnekelse.
Tror tyvärr man sällan blir häktad på sannolika skäl om man inte är inblandad på något sätt. Såg fram emot få läsa häktningsprotokollet för att se vad för bevis åklagaren hade mot honom. Hon/någon Jenny från tingsrätten ringde mig 17.30 i fredags och berätta att han blivit häktad men kunde inte säga mera för förhandlingen skedde bakom stängda dörrar, vilket för mig också pekar på fler gm och dom vill inte berätta vad dom har för bevis så dom/den som är på fri fot kan förstöra/manipulera bevis.

Mina två teorier jag har är ett att han av någon anledning blivit hotad och tvingad till detta enda problemet där är att vi inte förstår varför då han inte hade drogproblem eller större kontakter med den typen av människor.

Teori två är att han känner gm och får ett samtal kommer dit för han är en lojal vän och kommer dit och av någon anledning så hjälper han till på platsen. Alltså efter gärningen är gjord. Varför/hur man kan hjälpa en människa efter ett brott som detta är ju då en fråga.
Varit och är tufft veta han sitter häktad då det känns så osannolikt. Man kan verkligen inte tro det alls.
Vilken av MGM skriver du om?
Citera
2020-02-11, 23:11
Medlem
Bra genomgång av Lars.

Kopplingarna till kommunen är intressant då det framkommit att några arbetar där.
Inspelet om att Lars hade sagt att han sett något som han inte borde sett är intressant.
Vad kan han ha sett i denna grupp av WT som är värt att mörda honom för?
Dessutom så viktigt att de förmodligen pinade hans fru för att få honom att prata.

Det är något som fattas. Det stämmer inte. Att killarna skulle ha skulder på stan för droger, etc. och sedan på omvägar fått reda på att gubben har pengar låter långsökt. Dessutom hade han sålt gården för ett halvår sedan. Varför var det nu som det skulle ske? Eftersom polisen lyckats komma dem på spåren efter bara några dagar/veckor så verkar det inte alltför bra planerat. Snarare ett impulsivt verk.

BO vet nog vilka GM var, och anledningen var värd att mörda för.
Kan BO ha sett ett annat mord? Jag vet att det låter som en film, men det är inte omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in