2020-02-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Som jag har skrivit ett par gånger redan, Samer.

(FB) SAS lanserar vidrig, anti-Skandinavisk reklamfilm
Du likställer alltså lappar som skandinaver. Inte värst svenskt alltså. Samer är väll ett speciellt folkslag av resande folk ungefär som zigenare
Citera
2020-02-11, 21:03
Medlem
köttbullen är ifrån turkiet?

de ljuger ju folk upp i ansiktet- baserat på vadå?

precis.

visste ni att sverige var först att landa på månen?

alla kan dra något ur arslet då.

btw afrikan som säger "our viking ancestry" ni kunde ej funnit en vit?

tänk er en europe som säger "our samurai history" ? skrattretande vf.
Citera
2020-02-11, 21:04
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI

Detta är bland de vidrigaste reklamfilmer jag sett. Denna mångkulturella smörja attackerar inte bara Svenskar som folkgrupp, utan även Danskar och Norrmän. De förnekar att Skandinaver och dess unika folkgrupper ens existerar, och att allt Skandinaviskt skulle vara stulet från annat håll. Filmsnutten innehåller sjukt många faktafel (såklart) men det är uppenbart att de försöker plocka billiga PK-poäng. Fattar de inte att detta kommer skada dem? Personligen kommer jag aldrig mer flyga med SAS i alla fall.

Kontakta SAS och visa ert missnöje!
Formulär: https://www.care.flysas.com/SelfService/ClaimSAS/ (Other> General views > Advertising > Complaint)
Telefon eller chat: https://www.sas.se/kundservice/kontakt/#
Skickade ett mail till dom, antisvenska företag hör till det förgångna och ska bort.

Vänsteridioter ska också bort, dom är överallt, här på FB till och med!
Citera
2020-02-11, 21:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
När definierades Skandinavien?

Bara för att jag skall kunna bedöma vilka som bodde där då. Jag behöver din hjälp här.

Jag orkar inte. Du får googla själv. Det har inget med saken att göra ändå när det gäller samernas ursprung. Som sagt, för 10-tusen år sen så vandrade dom in här oavsett definitionen på landområdet. Det är alltså debunkat med samerna. Håll topic i tråden och kom istället med nästa "faktafel" så jag kan debunka det också.

Det jag vill säga är att tråden bygger på påhittade/vinklade påståenden och därför så faller topic.
Citera
2020-02-11, 21:06
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Ska du inte säga IKEA också medans du håller på. Det här var en reklam riktad för resande, och man ville hylla alla tidigare resor som Skandinavier har gjort som har gynnat norden och utvecklat norden. Alltså, res mer och inspireras, för att ta med dig det nya och positiva hem och göra det till din egen, på ditt skandinaviska vis.

Men är man så skitnödig som så många av er med blöjor är så förstår jag att man ogillar att få höra att dom exemplen som togs upp inte är svenska till att börja med. Ens identitet drabbas ju negativt

Väx upp! Var stolta över vilka ni är! Det är inte köttbullars ursprung som gör dig till svensk eller inte. Löjligt att se hur känsliga folk är för att få höra att vissa saker har tagits med hem utifrån, då tidigare skandinaver reste och äventyrade.

Alla kulturer tar saker ifrån varandra och utvecklar det på sitt sätt. Inget dåligt alls med det.
Har vi ens sett samma reklamfilm?

Det är ju uppenbart att syftet är att ta ett politiskt ställningstagande och förminska Skandinavien. Det handlar inte om att ogilla att höra att något inte uppfanns i Skandinavien, det handlar om att det här är vänsterpropaganda. Tror du det var en slump att det var en blåneger som pratade om förfäder som var vikingar?

De vill framföra att skandinavisk kultur inte existerar och att vi har stulit allt. De sa väl rakt ut att vi är precis som våra förfäder, vikingarna, och politiken kring vikingarna nuförtiden är nästan uteslutande negativ. Förutom ibland, då SVT försöker mena på att vikingarna var muslimer och afrikaner.
Citera
2020-02-11, 21:07
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Ska du inte säga IKEA också medans du håller på. Det här var en reklam riktad för resande, och man ville hylla alla tidigare resor som Skandinavier har gjort som har gynnat norden och utvecklat norden. Alltså, res mer och inspireras, för att ta med dig det nya och positiva hem och göra det till din egen, på ditt skandinaviska vis.

Men är man så skitnödig som så många av er med blöjor är så förstår jag att man ogillar att få höra att dom exemplen som togs upp inte är svenska till att börja med. Ens identitet drabbas ju negativt

Väx upp! Var stolta över vilka ni är! Det är inte köttbullars ursprung som gör dig till svensk eller inte. Löjligt att se hur känsliga folk är för att få höra att vissa saker har tagits med hem utifrån, då tidigare skandinaver reste och äventyrade.

Alla kulturer tar saker ifrån varandra och utvecklar det på sitt sätt. Inget dåligt alls med det.

Det är väl inget man måste slå i nosen på folk?! Det är verkligen en verbal motsvarighet till att peta någon i ögat! Tycker du verkligen själv att det är en bra reklamfilm? En reklamfilm som förolämpar de skandinaviska länderna och folken?

Att det mesta har kommit utifrån är väl inget som man måste stoppa ner i halsen på folk? Helt onödigt! Dessutom så gäller det väl alla kulturer i så fall, inte minst USA. Och hur stora patrioter är inte dom?

Plus att om man låter sig inspireras av något utifrån och sedan gör något eget av det så blir det visst då en del av ens kultur. Så där har filmen fel. De skandinaviska länderna har en ärorik historia och mycket att vara stolta över. Att du hyllar en reklamfilm som pissar på det, det avslöjar vilken typ av människa du är!
Citera
2020-02-11, 21:07
Medlem
Gudochhanssons avatar
En dum film som provocerar med att placera alla framsteg i andra länder. Någonting genuint österrikiskt finns, någonting tyskt, persiskt, kinesiskt och så vidare men what is truly Scandinavian? Absolutely nothing. En sned och falsk syn som inget kines, perser, tysk och så vidare skulle känna sig smickrad av om de inte vore lika snedvridna.
Citera
2020-02-11, 21:08
Medlem
Ograsts avatar
Redan ca 4500 dislikes, kan FB bidra med fler? I övrigt en väldigt konstig reklamfilm.

https://m.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI
Citera
2020-02-11, 21:08
Medlem
Vireks avatar
Jaså de kommer inte ihåg hur det gick för, vad de nu hette, brandos? https://www.friatider.se/sd-hatare-f-rlorade-162-miljoner

Grattis SAS
Citera
2020-02-11, 21:09
Medlem
Tjoflos avatar
Själva idén med reklamen är bra, vi blir bättre genom resande. Men att vända det till att inget fanns här utan att ha kommit utifrån är enbart självhat och globalism, bland vita.
Citera
2020-02-11, 21:10
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Du likställer alltså lappar som skandinaver. Inte värst svenskt alltså. Samer är väll ett speciellt folkslag av resande folk ungefär som zigenare

Vad jag vill påpeka är felaktigheter i SAS reklamfilm.

De hävdar tidigt i filmen att det inte finns något skandinaviskt. Då bemöter jag det med ett enkelt exempel, Samer.

Definitionen ”Skandinavien” är väldigt ny, samer fanns här när man uppfann denna definition, det importerades inga samer efter att Skandinavien definierats. Enkelt.

Därmed har jag motbevisat det SAS hävdar i reklamfilmen. Det måste ni andra också inse, oavsett vad man tycker om samer.

För att komma till DITT påstående, jag har inte likställt lappar, svenskar eller skandinaver med varandra. Jag bevisade bara ett felaktigt påstående i SAS reklamfilm. Motbevisa mig där istället.
Citera
2020-02-11, 21:10
Medlem
over9ks avatar
Detta tycks spridas världen över just nu!

Deras Facebooksida får ta emot mycket kritik nu, härligt att se! https://www.facebook.com/pg/SAS/

Såhär svarade SAS ett inlägg på Facebook:
"Hej Dan, tack för ditt inlägg!

Vi vill inspirera nyfikenhet och spänning till vårt stolta skandinaviska arv, mängden skandinaviska idéer, traditioner, uppfinningar etc. som fördes till vår region från hela världen.
Vi vill hylla ett modernt, inkluderande och progressivt Skandinavien, som fortsätter sin långa historia med att söka inspiration över hela världen.

Hälsningar, Alice"

De förnekar sig inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in