2020-02-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Så en Republik är med automatik ingen Demokrati eller ???
Problemet är väll annars Elektorssystemet där en röst i Delstaterna med väldigt lite befolkning tex (Montana, Vermont, Idaho, Delaware) är uppemot 3 ggr så mycket värd än en stat som California.
Ett snart 250 årigt system som borde ändras så att varje röst skulle vara lika mycket värd oavsett var i USA du bor.
Det skulle vara helt menlöst att ha ett system där popular vote avgjorde vem som blev president.

Utan stöd från senaten blir presidentens roll dysfunktionell, eftersom presidenten är beroende av senatens stöd. Senaten består av senatorer från alla delstater, och till skillnad från representanthuset så är inte senaten på något sätt justerat för folkmängd. Varje stat har exakt två senatorer, och samma röstlängd.

Därför är presidentvalet utformat i konstitutionen så att den som blir president måste kunna forma breda koalitioner, och ha förutsättningar att samarbeta med senaten. Det ska inte gå att bli president genom att ignorera mindre stater, och bara satsa mot storstäderna. Du kan förlora i 48 stater och ändå få egen majoritet i popular vote (DC + Kalifornien + New York).
Citera
2020-02-11, 14:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Så en Republik är med automatik ingen Demokrati eller ???
Problemet är väll annars Elektorssystemet där en röst i Delstaterna med väldigt lite befolkning tex (Montana, Vermont, Idaho, Delaware) är uppemot 3 ggr så mycket värd än en stat som California.
Ett snart 250 årigt system som borde ändras så att varje röst skulle vara lika mycket värd oavsett var i USA du bor.
Det STORA problemet med elektorssystemet är att tilldelning av elektorer inte sker proportionerligt. The winner takes them all. Därmed är det för en individ i praktiken betydelselöst att rösta i t ex Californien eller Texas. Samt en president kan bli president utan att ha en majoritet av rösterna.

(Det finns ett par undantag tror jag. Idaho? Och någon stat i New England?)
Citera
2020-02-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det STORA problemet med elektorssystemet är att tilldelning av elektorer inte sker proportionerligt. The winner takes them all. Därmed är det för en individ i praktiken betydelselöst att rösta i t ex Californien eller Texas. Samt en president kan bli president utan att ha en majoritet av rösterna.

Jag antar att du tycker att vi ska dela upp röstlängden i EU efter folkmängd också?
Citera
2020-02-11, 14:27
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Bernie Sanders, aka Benjamin Gutman. Det är svårt att bli vald till amerikansk president av goyims om man heter Benjamin Gutman...

Han heter Bernard Sanders din lallande fåntratt. Bernies mor hette Dorothy Glassberg och hans far Elias Ben Yehuda Sanders.
Citera
2020-02-11, 14:34
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Trög svensk försöker förstå valsystemet i en union med 50 stater och 330 miljoner invånare? Går inte så bra...

Det finns ju såklart en anledning till systemet, ingen region eller landsände , ingen folkgrupp ,ska i "demokratins namn" totalt kunna dominera.
Citera
2020-02-11, 14:36
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det är ju svårt att göra 24h nyheter av ett delstatsval. CNN hade kablat ut det här oavsett vem som vann den lilla hålan.

Nej. De första som röstade i Iowa var charkuteriarbetare som arbetade skift i ett slakteri i Wapello county. Deras omröstning livesändes av en liten lokaltidning: https://www.youtube.com/watch?v=kM-VAkD6xY4

Omröstningen vanns av Bernie med siffrorna 15 mot 1. Hur mycket tror du de amerikanska riksmedierna uppmärksammade hans seger?
Citera
2020-02-11, 14:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag antar att du tycker att vi ska dela upp röstlängden i EU efter folkmängd också?
Eh... Vi väljer inte president i EU. Men om vi skulle göra det så vill jag att vi gjorde det så att alla röster i alla EUs länder är lika mycket värda.

En republikansk röst i Kalifornien i presidentvalet är i praktiken värdelös, och många går därmed inte och röstar. Det är heller inte så stor poäng för en enskild demokrat att rösta heller, han kan stanna hemma och vara ganska förvissad om att alla Californiens elektorer ändå tillfaller den demokratiske kandidaten.
Senast redigerad av Madagascar 2020-02-11 kl. 14:58.
Citera
2020-02-11, 14:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Trög svensk försöker förstå valsystemet i en union med 50 stater och 330 miljoner invånare? Går inte så bra...

Det finns ju såklart en anledning till systemet, ingen region eller landsände , ingen folkgrupp ,ska i "demokratins namn" totalt kunna dominera.
Jag misstänker att det är du som inte begriper hur det amerikanska elektorssystemet fungerar och därmed begriper du inte den poäng jag försöker göra.
Citera
2020-02-11, 14:51
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jag misstänker att det är du som inte begriper hur det amerikanska systemet fungerar och därmed begriper du inte den poäng jag försöker göra.

Tror du inte folk kan läsa dina korta inlägg utan att förstå dom?

Vad menar du skulle vara missförstått i ditt inlägg 14.22 ?

Det står ju svart på vitt att du inte fattar.

Semn lallar du på om att " en republikansk röst i Californien.. är meningslös..." Du är ju trög.
Senast redigerad av Draken55 2020-02-11 kl. 14:53.
Citera
2020-02-11, 15:06
Medlem
EnGodForlorares avatar
Riktigt fult av CNN. Här är deras politiska toppnyhet. I bilden de valt för att illustrera artikeln har de en leende Buttigieg sida vid sida med en arg Bernie. Alla som är någorlunda insatta i politik vet att det är den som ler mest som vinner val! Det är inte en slump att CNN har valt dessa bilder - det är högst medvetet.

Titta på det här tweetet. https://twitter.com/merica/status/1227003379248922625 Det var så de illustrerade "rivaliteten" igår, men det räckte inte. Så de valde en mer hotfull bild på Bernie. https://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/200207004627-pete-buttigieg-bernie-sanders-split-exlarge-169.jpg

En av de som skrivit artikeln heter Dan Merica och tittar man på hans Twitter syns det tydligt att han stödjer Buttigieg: https://twitter.com/merica
Senast redigerad av EnGodForlorare 2020-02-11 kl. 15:19.
Citera
2020-02-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Nej. De första som röstade i Iowa var charkuteriarbetare som arbetade skift i ett slakteri i Wapello county. Deras omröstning livesändes av en liten lokaltidning: https://www.youtube.com/watch?v=kM-VAkD6xY4

Omröstningen vanns av Bernie med siffrorna 15 mot 1. Hur mycket tror du de amerikanska riksmedierna uppmärksammade hans seger?
Tror du att CNN hade skickat en reporter dit, men att de mörkade resultatet för att Bernie vann?
Citera
2020-02-11, 15:16
Medlem
Citat:
Eh... Vi väljer inte president i EU. Men om vi skulle göra det så vill jag att vi gjorde det så att alla röster i alla EUs länder är lika mycket värda.

En republikansk röst i Kalifornien i presidentvalet är i praktiken värdelös, och många går därmed inte och röstar. Det är heller inte så stor poäng för en enskild demokrat att rösta heller, han kan stanna hemma och vara ganska förvissad om att alla Californiens elektorer ändå tillfaller den demokratiske kandidaten.
Vi har Europaparlamentet. Skillnaden mellan det och president+senat är bara en formfråga.

Tycker du att Tyskland ska få åtta stolar i Europaparlamentet, och Sverige bara en stol, för att Tyskland har åtta gånger större befolkning? Det hade väl varit rättvist, eftersom de är åtta gånger fler än vi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in