2020-02-11, 14:26
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det forskning och studier som styrker ditt påstående, kan du visa oss?

Kanske lite väl förmätet att gå ut med ett sådant påstående utan täckning för det?

Om Chinese CDC går ut med ett förtydligande att de menar droppsmitta när de skriver aerosol så är ganska självklart. De skriven i detalj ”vi menar om du nyser i luften så blandas tusentals droppar med luften och om man andas in detta kan man bli smittad”.

Om det hade spridit sig via vinden från en fast yta så hade R0 varit över 10.
Citera
2020-02-11, 14:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Du är med andra ord dum i hvudet. Fick vi det konfirmerat.
Spegel! Karolinska institutet idiotförklarade just dig. Det räckte tydligen inte. WHO kanske? Health department of USA?
Citera
2020-02-11, 14:28
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
81 Linköping Hamngatan
2020-02-11 13:00:00

Vad nu Linköping har med tråden att göra...

Kremeras det mycket i Linköping tro?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Luften i Wuhan är helt OK, inte sämre än i Linköping

Nej, luften i Wuhan är giftig. Hela Kina är ett giftmoln med alla sina kolkraftverk och annan skit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Enligt windy.com

Ganska stor skillnad.

GOOD enligt http://aqicn.org/city/wuhan/
Citera
2020-02-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag missade det och såg det efteråt! Jag vill varken sprida oro och min intelligens vill jag inte bedöma.
Jag delade bara en nyhet som dök upp.
Det är lugnt och det flesta kollade upp det själva. Det är tydligen kul att vara otrevlig här hos vetenskapsmännen på flashback, höga krav. Själv duckar jag ofta numera, enklast så.
Citera
2020-02-11, 14:30
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Spegel! Karolinska institutet idiotförklarade just dig. Det räckte tydligen inte. WHO kanske? Health department of USA?

Låt mig gissa, du är ett gymnasiebarn.

Med tanke på att Chinese CDC förtydligar att de menar droppsmitta med aerosol så är det ganska självklart att ett luftburet virus och ett som kan aerosolisera är helt olika saker.

CDC fick förtydliga att de inte menade att det sprider sig med vinden.

Ska du fortsätta spela dum?
Citera
2020-02-11, 14:31
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Sydamerika kan jag ha förståelse för. Jag tror inte att det finns så många direkta kontaktpunkter mellan Kina och SA.

Däremot Afrika gör mig lite mer fundersam. Kineserna bygger infrastruktur i bl.a Kenya och det bor således många kineser där.

Frågan är förstås hur bra det kenyanska systemet är på att fånga upp ev. fall? Uppriktigt sagt betvivlar jag det. Medicinmannen och antibiotika när man fått lite hosta och feber är det som gäller kan jag tänka mig. Att sedan en och annan dör i slumområdena är väl något man rycker på axlarna åt till att börja med i vart fall.

De bygger aven infrastruktur har i Angola, oljan byts mot fangar som kommer hit och bygger infrastruktur. Jag ser minst 20 kineser per dag har i Luanda, Angola. Givetvis ar viruset har ocksa men ej rapporterat da man sakert testar for Malaria, Tyfoid, Denge etc. forst.

Men inte ett enda fall rapporterat i Afrika annu? Eller? Om inte, sa ar det hogst markligt, ta en flygplats som Johannesburg till exempel, hyfsat stor hub med sakert 21M+ passagerare per annum.
Senast redigerad av Terror-Ister-Band 2020-02-11 kl. 14:37.
Citera
2020-02-11, 14:33
Medlem
Uteliggarns avatar
-
-
Postnord stoppar alla paket till och från Kina

Samtidigt varnar en av världens ledande experter på coronavirus att 60 till 80 procent av jordens befolkning kan komma att smittas, om inte Kinas insatser mot viruset får resultat Expressen

Prof Gabriel Leung: China could be the “tip of the iceberg” “attack rate” of 60-80%.

Om coronaviruset fortsätter att spridas enligt den nuvarande utvecklingen kommer mellan 60 och 80 procent av jordens befolkning att drabbas, säger han.
Senast redigerad av Uteliggarn 2020-02-11 kl. 14:39.
Citera
2020-02-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag kan inte påstå att jag är kunnig, men enligt de kunniga jag lyssnat på så får man ingen immunitet. SARS som är den närmast besläktad men den har bara 86% överensstämmelse.

Nej immunitet är jag helt klar över att man inte får. Men det jag är ute efter är om det kan finns en "igenkänningsfaktor" mellan de besläktade virusen som möjligen skulle kunna ha en positiv inverkan på hur sjuk man faktiskt blir. Minsta lilla positiva effekt skulle ju kunna ha betydelse för hur många som blir allvarligt sjuka.

Att det är 86% överensstämmelse mellan SARS och nCov låter mycket tycker jag. Och väldigt obehagligt. Därför vore det intressant att höra om någon visste hur stort släktskap det kan vara mellan de andra 229E och NL63 respektive nCov. Och om det skulle kunna ha någon betydelse om det finns många i befolkningen som har genomlidit dessa andra humana coronavirus.
Citera
2020-02-11, 14:37
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forgenixx
Ja, var får du dina jämförelser mellan Sverige och Afghanistan ifrån. Det dör fler personer under en månad i Afghanistan pga krig och kriminella uppgörelser än alla gängmord sammantaget i Sverige. Eller menar du med din lätt oklara mening kring skjutningar i Tensta att kriminella där skjuter bättre? Dvs att de missar mer sällan...

Hör är en icke uttömmande lista över händelser i Afghanistan i januari i år: https://www.nytimes.com/2020/01/02/magazine/afghan-war-casualty-report-january-2020.html?0p19G=0038.

Var hittar du din statistik kring sprängningar i Afghanistan? Jag kan inte hitta något som bekräftar ditt påstående att Afganistan har färre sprängningar eller färre dödsoffer pga sprängningar än Sverige så det hade varit superintressant att ta del av sådan statistik.

Tack på förhand,

Enligt WHO dödas fler människor än antalet civila som dör av krig och bomber enligt FN:s kvartalsrapport från UNAMA. År 2013 dödades enligt Världshälsoorganisationen 4734 människor i trafiken i Afghanistan. Under toppåret 2014 dödades 3709 civila av krig och bomber enligt UNAMA rapporter (FN).
Citera
2020-02-11, 14:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
-
-
Postnord stoppar alla paket till och från Kina

Samtidigt varnar en av världens ledande experter på coronavirus att 60 till 80 procent av jordens befolkning kan komma att smittas, om inte Kinas insatser mot viruset får resultat Expressen

Prof Gabriel Leung: China could be the “tip of the iceberg” “attack rate” of 60-80%.

Man måste älska dylika självmotsägande artiklar.

Citat:
Professor Gabriel Leung, epidemiolog och expert på coronavirus vid Hong Kong University varnar i en intervju med The Guardian att en majoritet av jordens befolkning kan komma att drabbas, om inte insatserna mot spridningen får effekt.

Om coronaviruset fortsätter att spridas enligt den nuvarande utvecklingen kommer mellan 60 och 80 procent av jordens befolkning att drabbas säger han.

Och:

Citat:
Dock rapporterar kinesiska myndigheter att antalet smittade per dag nu har börjat minska.

Under måndagen bekräftades ytterligare 2,478 fall, en minskning med en femtedel från söndagens 3 062.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in