2020-02-11, 12:44
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Oj, om du tror att det var vad detta barnet behövde hoppas jag verkligen inte att du skaffar barn själv.
Räcker inte med att kompletera vegandiet med så lite kött, det stämmer, det krävs mer, speciellt för växande barn.
Citera
2020-02-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tilläggas skall kanske att brist på B12 ger hjärnskador på sikt.

Ja, risken är tyvärr ganska stor att barnet har blivit skadat för all framtid av det undermåliga kostintaget. Men jag hoppas att jag har fel i mina farhågor.
Citera
2020-02-11, 12:51
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Detta fall handlade specifikt om att barnet hade dödligt låga nivåer av vitaminer och mineraler som finns i animaliska produkter. Hade mamman och barnet ätit lite animaliska produkter hade de aldrig hänt.

De svalt henne inte medvetet. De matade henne frekvent. Allt finns att läsa om eller lyssna på i rättegångspodden.

Det är ingen som försvarar när köttätare svälter sina barn, men tråden handlar inte om det.

Till och med mamman hade nästintill 0 värden av tex vitamin B12, vilket är väldigt vanligt förekommande bland veganer som inte supplentetar det, vilket hon inte gjorde. Hon hade ingenting i bröstmjölken, vilket drabbade barnet. Det tar dessutom väldigt lång tid att få brist på B12, så mamman har varit vegan länge.

De var helt hjärntvättade och övertygade om att strikt vegankost var bäst för barnet, vilket de tvingade på henne som i sin tur höll på att kosta henne livet. Därför blev de dömda.

B12 tar man som tillskott som vegan. Liksom djuren i Sverige får tillskott av B12. Så alla i Sverige äter indirekt tillskott av B12 pga hur vårt jordbruk ser ut.

Det har fortfarande inte med vegankosten i sig att göra. Att man inte poängterar att vanvårdare är köttätare är visst relevant. Det är underförstått att man inte anser att vegankost är adekvat.

Vegankost är adekvat i alla livets stadier.

källa:

https://www.plantbasednews.org/lifestyle/the-largest-organization-of-food-nutrition-professionals-admits-vegan-diets-are-suitable-for-all
Citera
2020-02-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Mannen som dricker mjölk från andras mammor gör sitt egna anspråk. Det är ännu mer pinsamt att rättfärdiga det och det är såhär folk vaknar. Det är perverst.

Ekonomi och njutning. Sen då?

Du besitter ingen mental styrka eller självdisciplin men du märker redan nu att du bara får mentala bakslag.

Om du var akademiker eller visade att du var intellektuell så hade jag gått in på länken men eftersom du saknar sunt förnuft och inte erbjuder kunskap så kan du istället kolla varför alla överläkare är veganer.

(Du vågar kanske inte kolla på saker som gynnar din hälsa eller gör världen godare men andra här inne kanske vill sova bättre om nätterna).

https://youtu.be/FX58PyQwrcI

En hjärtkirurg som gick i pension när han var 95. Han fyller strax 104 år. Han gör miljoner gånger mer anspråk än vad du och alla du känner nånsin kommer göra tillsammans.
Riktig frammarsch för mänskligheten.

Nästan alla jag känner är inte veganer, men det är inget fel på dem. Det är nåt allvarligt fel på er som försöker framstå som nånting bra genom att hitta ursäkter för att bli accepterade som omoraliska skitstövlar. NEVER GONNA HAPPEN! Ni skiter på er så fort man bara nämner vad ni gör.

Jag var också beroende och det var tufft början. Tror du eller ni att jag gör det för att jag tycker det är kul eller för att det är lätt?

Min flickvän är inte vegan men det börjar bli ordning på henne.
Hälsa är A och O så alla måste avgöra och fatta sina egna beslut. Det är en djupt inropad tradition men när vi framställer mat (ca 70.000 olika ingredienser) så framstår man nåt som psykopat om man inte väljer big-macen som kommer från växter. (Humor i tonen)

Vi åt djur för överlevnad, men vi har utvecklats och förstod inte bättre. Precis som att vi använde våldtäkt som strategi för att sprida Gener. (Well, det sitter fortfarande idag) Inte accepterat idag.

Djuren som befinner sig i tortyrkammare är inte heller accepterat. Jag kan övertyga dig att det finns många bodybuilders (veganer) och mc-gäng som jobbar emot er som försöker behålla kvar dem där. Jag har cash och kommer hamna i en bra position för att göra skillnad. Man borde kanske skicka er till koncentrationsläger så ni får uppleva hur det är eftersom det handlar om att man har lika lite empati för djuren som man har för föräldrarna.
Vad är skillnaden?

Jag tvingar dock ingen till nånting och den här bilden har ni inte om alla veganer.
Jag är bilden. Det krockar om man saknar moral, men det känner alla till.

Så vi sätter vi punkt går vi över till topic.

Det här har inte inträffat för att de är veganer. Precis som Fritzl för att han äter djur. Detta inträffade för att det är något allvarligt fel på dem. De kan säkert inte göra nånting åt det och det här är inte accepterat. Många av er kan göra nånting åt era attityder.

Ursäkta stavfel. Har brådis.

Sorry men att läsa dina ”brandtal” och inlägg gör mig bara ännu mer övertygad om att de flesta ”hard core” veganer har en skruv lös. Att läsa dina inlägg om din övertygelse är nästan som att läsa förhören med pappan...
Citera
2020-02-11, 13:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Stämmer. Inlägget var svar till en skribent som påstod att narcissism ingår i kriterierna för autism.
Förstod, menar att jag även håller med dig. 😊
Citera
2020-02-11, 13:12
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Sorry men att läsa dina ”brandtal” och inlägg gör mig bara ännu mer övertygad om att de flesta ”hard core” veganer har en skruv lös. Att läsa dina inlägg om din övertygelse är nästan som att läsa förhören med pappan...

Att läsa köttätarnas onyanserada fanatism får mig att vilja sluta äta kött. Är ni troll utsända av djurens rätt för att få människor att bli veganer?

Så mycket oärlig skit där man inte studerar fakta utan man sla försöka vrida allt för att det ska passa sin tes och för att få gemenskap och ryggdunk.
Citera
2020-02-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Att läsa köttätarnas onyanserada fanatism får mig att vilja sluta äta kött. Är ni troll utsända av djurens rätt för att få människor att bli veganer?

Så mycket oärlig skit där man inte studerar fakta utan man sla försöka vrida allt för att det ska passa sin tes och för att få gemenskap och ryggdunk.

Hahahaha så sjukt komiskt att du tolkade mitt inlägg om ”hardcore” (alltså inte normala/vanliga/sunda/om du fattar skillnaden?) veganer, till att jag är ett troll med en onyanserad fanatism för kött. Hur fick du ihop vad jag skrev i mitt inlägg till flummet i ditt inlägg?? Du är möjligtvis inte en hardcore vegan??😜
Testa, nästa gång du ska svara på ett inlägg, att läsa igenom vad som FAKTISKT står.
BTW jag är vegetarian 😂
Citera
2020-02-11, 15:30
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Räcker inte med att kompletera vegandiet med så lite kött, det stämmer, det krävs mer, speciellt för växande barn.

Precis, så problemet är alltså INTE att barnet fick vegansk kost (om det ens kan räknas som det), utan att hon fick FÖR LITE mat. OAVSETT om det var två köttbullar eller 1dl spenat. De säger ju t o m att de hade jagat om de hade möjlighet, hur veganskt låter det?

Du kan få i dig allt i vegansk kost, så länge du äter normalt. Precis som vid en kost med animalier. Anledningen till att man behöver ta b12 är endast för att vi har så rena grönsaker i Sverige och inte vill käka bajs. djuren äter bajs, som köttätare sen äter, därför får köttätare i sig det.

Med tanke på alla frågor vi får ang mat kan jag GARANTERA att vi har bättre koll på mängden d-vitamin, c-vitamin, b12, protein, kolhydrater, fett etc som barnen ska få i sig varje dag.
Citera
2020-02-11, 15:59
Medlem
Rudolf-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duston91
Skrev till Mats på Facebook men där blockerade han mig istället för att bemöta mina frågor. Då tog jag till Instagram istället och till slut fick jag svar. Knapphändiga, dåligt formulerade och otydliga. Men ändock svar från mannen som inte tror eller vill vara en del av samhället men som gärna tar emot en utsträckande hand från det han hatar när hans dotter håller på att dö. Märkligt resonerat? Jo, det tyckte jag med.

Vet att det är hjärndött att försöka prata med såna här nötter men kunde inte låta bli..

http://www.bilddump.se/bilder/20200211094520-213.114.236.85.png

http://www.bilddump.se/bilder/20200211094649-213.114.236.85.png

http://www.bilddump.se/bilder/20200211094930-213.114.236.85.png

http://www.bilddump.se/bilder/20200211095034-213.114.236.85.png

http://www.bilddump.se/bilder/20200211095133-213.114.236.85.png

http://www.bilddump.se/bilder/20200211095231-213.114.236.85.png

http://www.bilddump.se/bilder/20200211095313-213.114.236.85.png

http://www.bilddump.se/bilder/20200211095359-213.114.236.85.png

Bra jobbat! Så fort det är svart på vitt går det visst inte lika bra att bortförklara sig.

Hans sätt att tala påminner lite om Elias Vecalius (Uppsalakidnapparen). Bara bullshitta i max fart och kasta in lite "fina" ord här och där så blir man, i deras värld, trovärdig.
Senast redigerad av Rudolf- 2020-02-11 kl. 16:05.
Citera
2020-02-11, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Så om mamman gav barnet två köttbullar om dagen hade barnet mått bra och inte haft brister?

Vad är det för jävla fråga?! Jag vet väl inte hur mycket 2 köttbullar skulle tillfredsställa det akuta behovet barnet hade.

Men ja, hade de ätit och gett barnet riktig mat så hade detta inte hänt. Det har många uttalat sig om. Läs FUP. Det är liksom grunden att de blev dömda.
Senast redigerad av barfotalasse 2020-02-11 kl. 16:58.
Citera
2020-02-11, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
B12 tar man som tillskott som vegan. Liksom djuren i Sverige får tillskott av B12. Så alla i Sverige äter indirekt tillskott av B12 pga hur vårt jordbruk ser ut.

Det har fortfarande inte med vegankosten i sig att göra. Att man inte poängterar att vanvårdare är köttätare är visst relevant. Det är underförstått att man inte anser att vegankost är adekvat.

Vegankost är adekvat i alla livets stadier.

källa:

https://www.plantbasednews.org/lifestyle/the-largest-organization-of-food-nutrition-professionals-admits-vegan-diets-are-suitable-for-all

Fast det där jävla bull shittet har ni veganer kommit dragandes med jämt. Ändå nödgas ni ta kosttillskott för att inte få brist. Inte ens det är hållbart i längden.

Det finns massa B12 i fisk, ägg, viltkött, ekologiskt kött, lever från de flesta däggdjur, fåglar, räkor, krabbor och mycket mer utan att det behövs tillskott till djuren. Äter man kött och fisk varje dag behöver man inget tillskott. Men det rör sig om betydligt mer än bara brist på B12.

Det är liksom en anledning att det är en våg av veganer som överger dieten just nu. Tillochmed de allra största förespråkarna och gurus. Det håller inte i längden.

Det är ju bara att se på hard core veganer som hållit på i x antal år så inser man direkt att det inte är sunt. Dålig hår- och hudkvalitet, åldras för fort, förlorar muskelmassa, ser helt undernärda ut, dåliga tänder och ofta mentala problem.

Precis som föräldrarna i detta fall.
Senast redigerad av barfotalasse 2020-02-11 kl. 17:00.
Citera
2020-02-11, 17:39
Medlem
Problemet i det här fallet var nog inte veganismen, utan att båda föräldrarna var totala klappträn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in