2020-02-11, 12:16
Medlem
qwerty-66s avatar
China style karantän på väg hitåt om nån månad eller så🤔

Public health epidemiologist says other countries should consider adopting China-style containment measures

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/11/coronavirus-expert-warns-infection-could-reach-60-of-worlds-population
Citera
2020-02-11, 12:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nu har man gått ut med namn och bild på superspridaren. En vanlig vit britt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mK6G1/tvabarnspappan-steve-pekas-ut-som-superspridaren
Ja han jag inte kunde "få grepp om". Vilken jävla resenär! Vilken "stjärna"!
Citera
2020-02-11, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förstår mig inte på det här fallet med den kringresande engelske (ursprung okänt) mannen. Gör ni?

https://www.japantimes.co.jp/news/2020/02/10/asia-pacific/science-health-asia-pacific/briton-french-alps-may-spread-coronavirus-others-across-europe/#.XkJ2HzPTVxA

A British man who contracted the new coronavirus while attending a conference in Singapore may have infected seven other people when he stopped off at a chalet in a French mountain village for a few days on his way home, health experts said on Sunday.

The man, Britain’s third case of the virus, stayed with a group of holidaymakers for four days in the chalet in Les Contamines-Montjoie late last month.

Five other Britons in the Alpine ski resort have since tested positive for the coronavirus, French officials said this weekend, linking the cases to the chalet group
.

Jag förstår honom precis, jag brukar också ta en sväng förbi en alpinsk resort innan jag åker hem.
Han semestrar sedan i Mallorca också, där han kommer i kontakt med en engelsk familj på fyra som han inte kände sen innan. När pappan i familjen blir sjuk testas han positivt för coronavirus. Hans fru och två barn testas också, de har testats fria från viruset.

https://metro.co.uk/2020/02/08/british-family-admitted-majorca-hospital-contact-coronavirus-sufferer-12203713/

His wife and kids have also been admitted to the same hospital in the capital Palma after tests to see if they have the killer virus. The admissions occurred after the unnamed dad, who lives in Majorca, went to the hospital on Thursday to inform medics he had been in contact with a person who had tested positive for the virus in France.

"... hade varit i kontakt med en person som testats positivt för coronavirus i Frankrike".
POSITIVT! Vad gjorde han i Alperna? Vad gjorde han i Mallorca? Ville han medvetet sprida viruset vidare?

Han har pengar och mycket fritid, det är inget konstigt med det.
Citera
2020-02-11, 12:29
Medlem
Jag väntar med spänning på rapportering från Afrika. Det måste säkerligen redan finnas en viss spridning, och när rapporteringen kommer igång kan det gå fort. Gissar på Kenya eller Nigeria.

Nordkorea verkar spännande. Kommer dom bara börja skjuta av folk med feber?
Citera
2020-02-11, 12:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Public health epidemiologist says other countries should consider adopting China-style containment measures

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/11/coronavirus-expert-warns-infection-could-reach-60-of-worlds-population
Kommer det här bara gälla folk som bor i höghus /hyreshus /flerfamiljshus /brf? Blir väl till att åka till sommar/skid/sjö/etc-stugan.

Faktiskt riktigt skrämmande, Storbritannien hade haft 6 fall när de började prata om karantän. 6 fall! För två dagar sedan diagnosticerades det fjärde fallet, idag har de 8 bekräftade fall.
Citera
2020-02-11, 12:32
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Jag väntar med spänning på rapportering från Afrika. Det måste säkerligen redan finnas en viss spridning, och när rapporteringen kommer igång kan det gå fort. Gissar på Kenya eller Nigeria.

Nordkorea verkar spännande. Kommer dom bara börja skjuta av folk med feber?

Eftersom NK är så pass sjukt isolerat tror jag det blir svårt att få in en smitta där.

Och skulle det då finnas någon smittad, ja då löser de det bara
Citera
2020-02-11, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Kallar du folk experter i Sverige? Då har du verkligen inte koll. Eller är du sån typisk naiv svensk som lever inrikes bara ? Har många historier för dig där många av mina vänner sökt vård utrikes då Sverige har noll koll. Tyskland ligger långt före inom sjukvård än Sverige. De lever tack vare det.

Edit: Det är ej en influensa, men du borde veta detta då du verkar ha så bra koll

Hehe. Precis tvärt om alltså. Jag var ironisk. Drog ju till med en skratt gubbe till och med!
Citera
2020-02-11, 12:36
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtiofemkommaett
Rätt förundrad av att det är så pass många på denna tråden som fortfarande försöker att tona ner hur farlig denna pandemi faktiskt är. Dr Tedros har själv gått från att nedtona hela situationen till att nu varna för att fallen utanför Kina antagligen är "toppen av isberget", denna attitydförändring signalerar rätt tydligt var det hela är på väg. Skiten är luftburen (aersolsmitta har bekräftas av Kina) och har en inkubationstid på flera veckor, med andra ord så gott som omöjlig att stoppa. Till er som fortfarande är av åsikten att det inte finns någon större risk för Sverige, vad leder er till den åsikten?

Hur menar du med större risk? Idag, inom en vecka eller månader?

Det är ju inte omöjligt att vi har en spridning i Sverige inom ett halvår.
Men jag tycker inte det är nåt jag kan påverka själv i dagsläget. Förutom god hygien och att inte åka till Kina.

Vad gör du själv för att hålla dig redo för om/när viruset kommer?

Och vad menar du att alla som inte fattat att det är en större risk, vad ska alla de göra, eller inte göra, i dagsläget?
Citera
2020-02-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Tror du Sverige skulle våga?
Citera
2020-02-11, 12:40
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nu har man gått ut med namn och bild på superspridaren. En vanlig vit britt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mK6G1/tvabarnspappan-steve-pekas-ut-som-superspridaren

Han verkar ju bara må bra och även frisknat till ("även om jag är fullt återställd går mina tankar till andra som har smittats av coronaviruset, säger han till tidningen").

Frågan är sålunda om coronaviruset endast mördar asiater? Har en enda icke-asiat överhuvudtaget avlidit?
Citera
2020-02-11, 12:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Han har pengar och mycket fritid, det är inget konstigt med det.

Det äckliga är att han verkar ha varit symptomfri när han smittade ner de flesta. Han började känna sig dålig när han besökte den lokala puben, efter att ha återkommit från Frankrike och alpstugan där han smittade ner fem personer.

Det strider lite mot vad svenska experter har hävdat. Även om man i slutet av inkubationstiden kan börja bli smittsam, så ska man inte vara jättesmittsam innan symptomen dyker upp.
Citera
2020-02-11, 12:42
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tror du Sverige skulle våga?

Sveriges samhälle skulle kollapsa på mindre än två veckor om vi stänger ner vårt land.. min kontakt inom försvarsmakten och näringslivet har berättat att vår reserv bank med föda räcker till två veckor. Vad tror du kommer hända i ett land som kastat sig under globalisterna? Hur tror du kriminella kommer handla om det blir mindre föda? Corona viruset kommer vara det minsts bekymmer du har!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in