Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
. Oftast talar vi ju om tvåsamhet som en hälsobefrämjande faktor, men det finns gott om undantag där vi bör spänna bågen istället för att slappna av. En dyad är på intet sätt ett skydd utan kan vara en risk, om man hamnar i en nedåtgående spiral där parterna bekräftar varandras negativa uppfattningar. Människor har annars nästan alltid en inre dialog där de ifrågasätter sig själva, men denna kan sättas ur spel tillsammans med en partner som delar uppfattningen. Man får således inte ens den egna speglingen i dyaden och inte heller den från någon i omgivningen eftersom det destruktiva dyadiska medvetandetillstånd är uteslutande till sin karaktär.
Även om de flesta inte går så långt som Hanna och Oskar finns det gott om exempel på fenomenet som kan skapa stor skada för de inom dyaden samt för människor som är beroende av dem.
Citat:
Man har ingen egen identitet, dyaden äter allt. Därför kan man inte längre spegla varandra och det är grundkomponenten till att det kan bli så destruktivt. Många har upplevt light-versioner av det när de varit i destruktiva relationer.
Väldigt intressant Man har ingen egen identitet, dyaden äter allt. Därför kan man inte längre spegla varandra och det är grundkomponenten till att det kan bli så destruktivt. Många har upplevt light-versioner av det när de varit i destruktiva relationer. reflektion kring deras relation/partnerskap.
För att jag tror att delar av svaret ligger inte i det extrema i sig - även om ärendet är extremt.
Det berör inget Jonestown eller Bobby. De är varken en sekt under masssuggestion eller sadister.
Det handlar mer troligt om när det normala glider över och blir patologiskt.
Diffust och smygande över tid.
Det är normalt att ha stark integritet och en inställning att klara sig själv. Att inte delge allt till alla. Ett slags rollspel i sig.
Det blir patologiskt om det övergår i dold depression.
Tighta relationer är fint om det rör sig om salutogent stöd dvs får partnern att växa i rätt riktning.
Det blir patologiskt om det övergår till ett mer sekteriskt beteende, medberoende, symbios eller det intressanta dyadiska du beskriver.
Empati och altruism är fint - men empati är inte enhetligt positivt.
Altuism är ett kontinuum, med en spännvidd från positivt till negativt.
En hyperempatisk person kan ha uppriktigt goda intentioner - men som snarare skadar personen som denna försöker hjälpa.
Altruistiska avsikter måste köras genom ett filter, en rationell analys.
Långsiktig hjälp är tyvärr inte alltid uppenbart initialt eftersom människor ofta agerar intuitivt, stundom instinktivt och främst emotionellt.
Om en person är beroende av smärtstillande läkemedel kan en välmenande person dela ut smärtstillande för att hjälpa och lindra smärtorna och kanske täcker upp med en vals inför omgivningen. Tanken är att hjälpa men utfallet blir negativt då välmening skapar beroende snarare.
Den hjärtliga, känslomässiga grunden kan således vilseleda och altruismen blir patologisk.
Det som får oss tillfälligt att må bra är inte alltid det bästa. Gränsssättning kan både upplevas negativt - men ibland är ett tydligt nej den äkta altruismen.
Empati kräver således en förmåga att kunna distansera sig.
Altruism kan få långtgående konsekvenser vid självuppoffring och leda till stress, utbrändhet och depression och finns i kärnan för medberoende likaväl som att curlande föräldrar med de bästa intentioner kan skada sina barn.
Jag tror en hel del av problematiken hos föräldrarna kan fångas i ett altruistiskt bias om det så är curlande med ångestinslag, självuppoffrande och utbrändhet - likaväl som en patologisk relation sinsemellan och troligen även ett överkrav på föräldrarollen (inbillade förväntningar).
" En mor kom till mig:
säg, vad är det som fattas i min kärlek?
mina barn älskar mig ej som jag dem.
Jag sade:
likgiltighet, lite svalkande likgiltighet.."