2020-02-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Som trav-kusken gjorde, menar du kanske.
Han älskade sina barn över allt annat.
Ha gick helt sonika in och sköt dom båda grabbarna. En unge i taget. Pang pang. Blod överallt. Sen tog han sitt liv.
Han älskade sina grabbar och såg till att dom dog direkt.
Skulle det ha varit ett bättre sätt, kanske.
Blod, hjärnsubstans, riktigt otäckt.
Hade det varit bättre, tycker du?
Den gubben älskade sina barn.

Jag undvek att nämna honom tidigare men ja, det är ett mera humant sätt att skjuta någon, dessutom i sömnen. Naturligtvis tragiskt. Han drevs av sjuklig svartsjuka och självömkan.
Strypmord utförs av aggression. Jag kan tänka mig någon med psykos eller tvångstankar klarar av det. Klart du också inser att strypningen av Hanna inte begicks av två hjälpande händer.
Citera
2020-02-10, 22:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Håller med. Det är just tillvägagångssättet som är det allra mest obegripliga. Och särskilt i kombination med lång tids planering.

Om man känner sig övertygad om att det bästa för ens barn verkligen är att få slippa leva, och har god tid på sig att läsa in sig, förbereda sig genom att skaffa lämpliga redskap och så vidare, så väljer man inte att kväva eller strypa sina barn.

Föräldrarna älskade sina barn och hade omsorg om dem. Därmed vore det naturligt om de ordnade en så ångest-och smärtfri död som möjligt. Att droga dem innan kvävning och strypning, till exempel.

Jag håller med dej men hur drogar man barn? Tillräckligt stora för att inte låta sej luras att inta en stor mängd tabletter. Jag tror att även fast beslutet var fattat så var det svårt att skrida till verket. Tror inte att det var helt enkelt. Datumet på förklaringsbrevet tyder på att det gick snabbt på slutet.
Citera
2020-02-10, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag undvek att nämna honom tidigare men ja, det är ett mera humant sätt att skjuta någon, dessutom i sömnen. Naturligtvis tragiskt. Han drevs av sjuklig svartsjuka och självömkan.
Strypmord utförs av aggression. Jag kan tänka mig någon med psykos eller tvångstankar klarar av det. Klart du också inser att strypningen av Hanna inte begicks av två hjälpande händer.

Nä, kvävningen/Strypningen av Hanna är solklar.
Hon ville dö, och Oskar hjälpte henne.
Han uppfyllde hennes önskan att få dö med barnen.
Den infon kunde man läsa om tidigt i tråden.

Eftersom hon uppenbarligen inte lyckades ta sitt eget liv... HUR tycker du då att hon skulle ha gått till väga??
Har du en bättre id'e?
Om man nu vill dö, vilket hon har erkänt att hon ville, så är det väl super-bra att hennes gubbe ser till att hennes högsta önskan går i uppfyllelse. Eller?
Citera
2020-02-10, 22:28
Medlem
Citat:

Eftersom hon uppenbarligen inte lyckades ta sitt eget liv... HUR tycker du då att hon skulle ha gått till väga??
Har du en bättre id'e?
Om man nu vill dö, vilket hon har erkänt att hon ville, så är det väl super-bra att hennes gubbe ser till att hennes högsta önskan går i uppfyllelse. Eller?
Kan inte minnas att vi skulle ha sett något dokument där Hanna erkänner att hon ville dö.
Har du en källa till det?
Citera
2020-02-10, 22:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Kan inte minnas att vi skulle ha sett något dokument där Hanna erkänner att hon ville dö.
I förklaringsbrevet står det tydligt.
Citera
2020-02-10, 22:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Har du en bättre id'e?

Hade nog inte varit roligt att kanske vakna upp efter tablettruset och se alla döda och livstids fängelse väntar.
Citera
2020-02-10, 22:38
Medlem
Att EN förälder mördar sina barn/sin familj och därpå sig själv är tyvärr inte särskilt unikt.
Men finns det några andra fall (förutom Bjärredsföräldrarna och überfanatiska Herr/Fru Goebbels) där föräldrar i samförstånd mördar sina barn och därpå sig själva?
Senast redigerad av StockholmMotala 2020-02-10 kl. 22:46.
Citera
2020-02-10, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av likor

Jag har en seriös fråga till dig.
Jag ställer frågan med en vänlig röst och är inte ironisk eller hånfull överhuvud taget.
Vänligen, svara seriöst på denna.

Det finns inte ett enda bevis, belägg, uttalandfrån nån officiell eller annat sätt som påstår att Oskar ensam har utfört detta i berått mod. Att han kallblodigt ensamt haft anledning att utföra detta.
Inte ett enda uns av bevis/belägg....
Tvärt om.
Ändå envisas ett par av er.

Därför frågar jag dig.
Varför gjorde Oskar detta?
Vad hade han för motiv?

Strålande karriär, tjänade massor av pengar, var en världskända inom sitt yrke, skulle precis bli professor, hade en underbar fru, även hon tjänade massor av pengar, barnen var jättesmart, barnen var aktiva i olika sporter, Oskar var även aktiv i barnens fritidsintressen.
Familjen var tight och umgicks gärna tillsammans på fritiden/helgerna.
Dom hade det svinbra.

Om nu barnen var friska.... Varför i helvete skulle Oskar strutta runt först i 3 år med Agnes, och sen i ca 8 mån med Moa. Allt krångel med läkare, skola, frånvaro från jobb, resor i Europa mm mm.
I flera år.
Varför skulle ha hitta på allt det här??

Därför frågar jag dig seriöst igen...
Vad hade Oskar för motiv?
Varför gjorde han allt det här?
Vad tjänade han på det?

Snälla, kom nu inte med nåt barnsligt utan svara nu seriöst.

Tack.
Citera
2020-02-10, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Att EN förälder mördar sina barn/sin familj och därpå sig själv är tyvärr inte särskilt unikt.
Men finns det några andra fall (förutom Bjärredsföräldrarna och überfanatiska Herr/Fru Goebbels) där föräldrar i samförstånd mördar sina barn och därpå sig själva?

Njae.... Det är ganska unikt
Borde väl finnas ett par enstaka, men det är extremt ovanligt, även om man blickar ut över hela världen
Citera
2020-02-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Okej, min teori är att det rör sig om skam. Jag kan inte se något annat motiv som kan vara lika drivande till ett sådant här fruktansvärt dåd. Antingen incest som var nära att komma ut genom revolt från döttrarna, eller nånting scientologiskt betingat. Flera postare har nu hävdat att han varit kontrollerande gentemot döttrarna. Och nu senast har en (förvisso virrig) f.d. journalist bekräftat detta utifrån en annan källa, Moas pianolärarinna.

Jag har dock aldrig haft några teorier om vapen. I ett inlägg redogjorde jag för ett tänkbart scenario om en kniv varit inblandad, men det gjorde jag bara för att trovärdiga postare hävdat att de fått information om detta. Jag har varit lika skeptisk till deras källor som jag nu har varit till dina. Men vi vet ju verkligen så lite, precis som du säger.

Men du har rätt, din källa kan ha pratat med Oskars anhöriga. Fick hon reda på något om döttrarnas sjukdomstillstånd? Kan tänka mig att det också borde kunna bekräftas.
Jag hör gärna mer av det du kan vaska fram - såvida du inte är scientolog
Jag är kanske jättekorkad (det har jag ju blivit anklagad för tidigare i tråden). Oskar slogs ju för att den dolda momsen inte skulle bli verklighet, Detta skrev han om i sin bok till barnen. Genom förra veckans domar i Hösta Förvaltningsdomstolen som avkunnade dom utan att ha förankrat sin dom i EU-domstolen blev hans farhågor besannade. Vi kan inte längre vända oss till den privata vården, om de använder underkonsulter, utan vansinniga kostnadsökningar p.g.a. momskonsekvenser. Under tiden funderar regeringen på lagstiftningsåtgärder eller kostnadsbesparingsbidrag till privat sjukvård. Under tiden får folk vänta i dygn på akuten i snigelvården, andra får besked att vi behöver ta in dig akut, men du får vänta någon vecka för vi tar bara in de som är dödssjuka. (så är läget ex. på Karolinska). Och de extra 7.8 mkr, bara kaffepngar (räcker ju inte ens till att bjuda en momskonsult på kaffe)-
Citera
2020-02-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Jag är kanske jättekorkad (det har jag ju blivit anklagad för tidigare i tråden). Oskar slogs ju för att den dolda momsen inte skulle bli verklighet, Detta skrev han om i sin bok till barnen. Genom förra veckans domar i Hösta Förvaltningsdomstolen som avkunnade dom utan att ha förankrat sin dom i EU-domstolen blev hans farhågor besannade. Vi kan inte längre vända oss till den privata vården, om de använder underkonsulter, utan vansinniga kostnadsökningar p.g.a. momskonsekvenser. Under tiden funderar regeringen på lagstiftningsåtgärder eller kostnadsbesparingsbidrag till privat sjukvård. Under tiden får folk vänta i dygn på akuten i snigelvården, andra får besked att vi behöver ta in dig akut, men du får vänta någon vecka för vi tar bara in de som är dödssjuka. (så är läget ex. på Karolinska). Och de extra 7.8 mkr, bara kaffepngar (räcker ju inte ens till att bjuda en momskonsult på kaffe)-

Sedan tänker jag på Annika Strandhälls modiga redogörelse i Skavlan. Hur väldigt viktigt att vi inte ignorerar de första tendeserna till ohälsa, varken som familjemedlem, vän eller arbetskamrat.
God natt alla er mina vänner och ta hand om er och era kära.
Citera
2020-02-10, 23:26
Medlem
Citat:
Njae.... Det är ganska unikt
Borde väl finnas ett par enstaka, men det är extremt ovanligt, även om man blickar ut över hela världen

Lång tråd.....
Varför i hela friden mördade dom sina barn?
Barnens ev sjukdom känns lite osannolikt.
Jag menar att det finns ju tiotusentals familjer i denna jämmerdal där barn drabbas av mycket svår säkerställd sjukdom där föräldrarna INTE tar sig rätten att mörda dom.
Var båda föräldrarna knäppa?
Någon mer knäpp än den andre som inte kunde stå emot??
Folie ā deux med barnen som offer/mål för galenskapen???

Stackars oskyldiga barn😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in