2020-02-11, 07:03
Medlem
Yllevantars avatar
Flytthjälp är inte värt det såvida du inte har något handikapp på nåt vis. Däremot städservice är gött. Jag har tagit flyttstäd de senaste 3 gångerna jag flyttat. Blir aldrig några issues då det är firman som får stå till svars om städningen inte är till belåtenhet.

Själv får jag vid inflytt storstäda för att folk inte vill lägga 2k på att få sin lägenhet städat plus att dom tror att det räcker med att dammsuga och torka golvet för att det skall klassas som rent.
Citera
2020-02-11, 07:16
Medlem
Henriksss avatar
Jag har anlitat flyttfirma de senaste 7 flyttarna. Packar alla lådor själv, sedan kommer dom på utsatt tid. Går fort och smidigt. Har kostat allt från 3000-5500kr där den dyra var 5 mil lång flytt.
Otroligt skönt att slippa slitet och att slippa plåga vänner för detta eländes elände.
Citera
2020-02-11, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Jag har anlitat flyttfirma de senaste 7 flyttarna. Packar alla lådor själv, sedan kommer dom på utsatt tid. Går fort och smidigt. Har kostat allt från 3000-5500kr där den dyra var 5 mil lång flytt.
Otroligt skönt att slippa slitet och att slippa plåga vänner för detta eländes elände.

Ahha okej så som minst 6 timmar och Max typ 1 dag. Ska testa mig fram med kartongerna först sedan har jag tid tills vi lämnar över bostaden till nya köparen. Men tack för svaret nu vet ungefärlig pris
Citera
2020-02-11, 07:54
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7anafy
Ahha okej så som minst 6 timmar och Max typ 1 dag. Ska testa mig fram med kartongerna först sedan har jag tid tills vi lämnar över bostaden till nya köparen. Men tack för svaret nu vet ungefärlig pris
Dessa priser var med tre gubbar och lastbil.
Två gubbar sprang och en var på flaket och lastade in.
Citera
2020-02-11, 07:58
Medlem
Citat:
Kommer flytta nu 20e februari, det mitt första flytt faktiskt. Tänkte fråga om det värt att anlita en firma eller borde jag och frugan göra det själv helt enkelt? Det är 15 km från nya bostaden.
har kollat lite på denna firman eagle.nu som kostar 495kr/tim.

Jag är rädd skriver till firmor på en gång och de lurar mig. hjälp gärna någon som har erfarenhet av detta vi har 34kvm idag och sålt det mesta från säng, soffa och tv bänkar.

Tack på förhand!

Beror lite på omfattningen av flytten:
För de senaste flyttarna har vi hyrt in flyttfirmor: Men då har vi bott i villor på mellan 130-160 m2 och har mycket grejor och då flyttat mellan 35 - 340km. Så köra med släpkärror har inte varit ett alternativ.
Blir rätt prisvärt när man kan använda RUT.
Men om jag förstår dig rätt så andlar det om några flyttkartonger och småsaker: Då hade jag fixat det själv.
Citera
2020-02-11, 10:52
Medlem
Citat:
Kommer flytta nu 20e februari, det mitt första flytt faktiskt. Tänkte fråga om det värt att anlita en firma eller borde jag och frugan göra det själv helt enkelt? Det är 15 km från nya bostaden.
har kollat lite på denna firman eagle.nu som kostar 495kr/tim.

Jag är rädd skriver till firmor på en gång och de lurar mig. hjälp gärna någon som har erfarenhet av detta vi har 34kvm idag och sålt det mesta från säng, soffa och tv bänkar.

Tack på förhand!
Den här flytten fixar du själv utan problem. Lägg hellre pengarna på att hyra in någon för flyttstädning som redan nämnts för då kan varken hyresvärd eller köpare (vad som nu är aktuellt i ditt fall) gnälla eller skicka räkning i efterhand. Då får städfirman ordna upp det hela vid klagomål.
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Nackdelen att packa själv när du anlitar flyttfirma är att om något går sönder så kommer de att hävda att det var felaktigt packat och neka ersättning. Självklart är det ingen risk när det gäller kläder och liknande men porslin m.m. rekommenderas att låta flyttfirman packa om man vill vara säker på att deras försäkring träder in vid eventuella skador.

Sedan är det alltid bra att fotografera samtliga föremål (möbler) direkt innan flytten om man anlitar flyttfirma. Anledningen även där är att ha dokumentation ifall något skadas under flytten och blir ett försäkringsärende.
Citera
2020-02-11, 11:10
Medlem
Blir nog inte mycket dyrare att ta en flyttfirma en sån sträcka än kostnader för att hyra bil (med rutavdraget).
Om du nu behöver stor bil och inte kan låna en. Störa familj o vänner som egentligen inte alls vill/har tid att hjälpa till. Ingen gillar det fan man blir ju ba besvärad när man själv får frågan

Ibland har firmorna paketpriser med flytt+städ som kan bli förmånligt.

Sist vi flyttade packade vi själva men därifrån tog firman det.

Tror de gick på typ 2k efter rut. (ca 5 mil, flyttade från 62 till 81kvm) Firma med tillstånd.
Citera
2020-02-13, 14:59
Medlem
Skulle jag flytta långt hade det blivit flyttfirma men en kortare flytt skulle jag fixa själv med hjälp av några starka karlar som nöjer sig med pizza och bärs som lön. 🍕🍺
Citera
2020-02-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Blir nog inte mycket dyrare att ta en flyttfirma en sån sträcka än kostnader för att hyra bil (med rutavdraget).
Om du nu behöver stor bil och inte kan låna en. Störa familj o vänner som egentligen inte alls vill/har tid att hjälpa till. Ingen gillar det fan man blir ju ba besvärad när man själv får frågan

Ibland har firmorna paketpriser med flytt+städ som kan bli förmånligt.

Sist vi flyttade packade vi själva men därifrån tog firman det.

Tror de gick på typ 2k efter rut. (ca 5 mil, flyttade från 62 till 81kvm) Firma med tillstånd.

Det fett bra ju var det i stockholm?
Citera
2020-02-29, 13:42
Medlem
Azciis avatar
Vi körde flyttfirma senast för första gången och jag kommer aldrig bära en lådjävel igen. Satan vad skönt att slippa en hel dags jobb. Vi flyttade till större och hade mängder med möbler som var levererade men inte uppackade.
Citera
2020-02-29, 14:02
Medlem
killawifes avatar
Har man råd så ska man köra flyttfirma samt flyttstädning. Att flytta är ett helvete och flyttstädning är att värre än Coronavirus.
Citera
2020-02-29, 19:10
Medlem
Citat:
Det fett bra ju var det i stockholm?

Ja från en söderförort. Sen vidare söderut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in