2020-02-10, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Förhoppningsvis så får man ändå ned R0 under 1 på detta sätt i alla fall. Det är det enda man har som mål.

Inte riktigt så det fungerar och inte heller vad r0 betyder. R0 står för hur många i snitt en smittbärare kommer att smitta. R0 påverkas varken till eller från av det här då det helt är virusets typ,mutationer och direkta smittsamhet som avgör vad detta blir.
Senast redigerad av Utspilld 2020-02-10 kl. 20:07.
Citera
2020-02-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Inte riktigt så det fungerar och inte heller vad r0 betyder. R0 betyder hur många i snitt en smittbärare kommer att smitta. R0 påverkas varken till eller från av det här då det helt är virusets typ,mutationer och direkta smittsamhet som avgör vad detta blir.
Björn Olsen använde det på detta sätt i alla fall.
Citera
2020-02-10, 20:10
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Om symptomen inte är allvarliga så är det väl för fan självklart?! Är du dum eller?

Har nog framgått en miljon gånger i tråden hittils att bekräftade fall är lågt för att småsjuka individer sätter sig i karantän och söker sig inte till sjukvården förrän dessa måste.

Hur du har missat detta är helt obegripligt.

Men det är rena gissningar. Hur fan skulle du själv reagera om du blev förkyld under ett sånt utbrott? Du inser att telefoner finns, och man kan förmodligen ringa om man vill testa sig?

Men ursäkta att jag inte läst igenom 2000 sidor. Det är du som hävdar att kina inte mörkar och att det är långa antal registrerade för att ingen testar sig. Logiskt borde det väl vara för att det inte finns tid för att köra 30k+ tester om dagen??! Det säger väl sig självt eller? Kan du tänka öht?

Dom ”kontrollerade” 115k på en dag. 45k av dom blev frisläppta pga de inte hade symptom. Förmodligen inte testade. Resten är inte ens registrerade som misstänkta fall. Detta hände för två dagar sen. Sedan vet jag inte hur ofta detta scenario hänt, då jag inte direkt har följt tidningarna förrän nu. Men jo, kina mörkar. Det är svart på vitt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Någon som förstår hur det kan vara så otroligt stor andel smittade på fartyget Diamond Princess som nu ligger i karantän i Yokohama, Japan?

Av 3700 personer ombord så har 135 konstaterats smittade (hittills). Det ger 3.6%

Otroligt stor andel, i relation till vad, vad jämför du med?

Hur stor andel av befolkningen är smittade i fastlandskina?

Som sagt, en smittad har kanske nyst på sushin eller personal som har hostat på örngotten vid bäddning.
Citera
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Här kan man se vad desinformation och okunskap gjort med det svenska folket:

Aftonbladet/Demoskops intervjuer med 1 008 svenskar den 7 februari visar att bara en av fem (20 procent) känner en allmän oro för coronaviruset.
Den låga siffran kan bero på att många känner sig säkra på att viruset inte ska nå Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL50oW/tre-av-tio-svenskar-radda-for-coronavirus-utomlands

Det måste vara unikt obildat att "känna sig säker på att viruset inte ska nå Sverige". Har man ingen som helst kunskap om vad en pandemi är och hur det har sett ut tidigare? Tror man att Sverige är någon sorts sluten bubbla som där man liksom kan sitta med sitt honungste och titta ut på världen utanför, i vetskapen att Sverige alltid kommer att vara så bra och skyddat?

Jösses säger jag bara. När jag läser sådant här vill jag utbryta som tysken "Dumme Schwede". Det är sådant här som också gjort att samma typ av människor utsett Sverige till en "humanitär stormakt".

Vad säger du om brittiska UD:s råd – att lämna Kina om man kan? Svenska UD avråder endast från icke-nödvändiga resor till Hubeiprovinsen.
– Jag har inga åsikter om det, det är upp till var och en att göra en bedömning utifrån situationen. Det handlar inte så mycket om risken för att bli sjuk, utan mer om problem med resandet med tanke på inställda flyg och annat.
Hur säkert är det att resa till andra länder förutom Kina?
– Det finns ingen grund för att den här smittan finns någon annanstans. Vilket land – om något – den kommer att etablera sig i nästa gång är omöjligt att säga. Men de länder som har mycket resande till och från Kina har större risk.
Anders Tegnell i dagens DN. Man tar sig för pannan !
Citera
Avslutad
Citat:
Björn Olsen använde det på detta sätt i alla fall.

Visst på sätt och vis skulle man kanske kunna väga in det om man nu skulle anta att dessa karantäner skulle hindra kontakten mellan smittade och friska såpass mycket. Dock skulle det här handla om otroligt små marginaler med tanke på hur många andra smittsamma egenskaper det här viruset verkar besitta.

Att få ner det under 1 med nuvarande siffror ser jag som väldigt otroligt överlag och omöjligt via 14 dagars karantäner.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Någon som förstår hur det kan vara så otroligt stor andel smittade på fartyget Diamond Princess som nu ligger i karantän i Yokohama, Japan?

Av 3700 personer ombord så har 135 konstaterats smittade (hittills). Det ger 3.6%

Fartyg är alltid hög risk för många smittade. Folktätt, mycket kontakt och sekundärkontakt.
Citera
2020-02-10, 20:11
Avslutad
Citat:
Lugn. WHO har utlyst internationellt nödläge. Experter i området (epedimiologer mm) säger att det är försent att stoppa det. WHOs ordförande säger att vi bara ser toppen på isberget. Åtminstone jag är en aning orolig över dessa saker.

Haha nej. Han sa att det kunde vara toppen av ett isberg. Han har naturligtvis ingen jävla aning och sa inte ens att han trodde det själv.

Internationellt nödläge gjorde dem med MERS och SARS med. Detta har redan lägre dödlighet och det kommer förmodligen sjunka ytterligare.

Det är ingenting att oroa sig för mer än vanlig influensa, som dödar många tusen varje år. Det kan verka otäckt när man inte har vaccin än, men att det dyker upp nya virus ibland händer med jämna mellanrum. Det är inget konstigt. Det skulle snarar vara märkligt om det inte hände.

Coronaviruset är ett perfekt slagträ i rätt tid för all som är lagda åt det konspiratoriska hållet. Med alla dåligt ihopklippta videos med folk liggandes på gator, bårar och panikslagna människor etc. för att inte tala om alla ”whistleblowers” från kina som berättar om alla miljoner som egentligen är smittade. Osv osv.

Det nämns aldrig de helt vanliga tiotusentals människorna från annorstädes som faktiskt rapporterar från wuhan med videobloggar där läget tycks vara ganska lugnt.
Citera
2020-02-10, 20:13
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Här kan man se vad desinformation och okunskap gjort med det svenska folket:

Aftonbladet/Demoskops intervjuer med 1 008 svenskar den 7 februari visar att bara en av fem (20 procent) känner en allmän oro för coronaviruset.
Den låga siffran kan bero på att många känner sig säkra på att viruset inte ska nå Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL50oW/tre-av-tio-svenskar-radda-for-coronavirus-utomlands

Det måste vara unikt obildat att "känna sig säker på att viruset inte ska nå Sverige". Har man ingen som helst kunskap om vad en pandemi är och hur det har sett ut tidigare? Tror man att Sverige är någon sorts sluten bubbla som där man liksom kan sitta med sitt honungste och titta ut på världen utanför, i vetskapen att Sverige alltid kommer att vara så bra och skyddat?

Jösses säger jag bara. När jag läser sådant här vill jag utbryta som tysken "Dumme Schwede". Det är sådant här som också gjort att samma typ av människor utsett Sverige till en "humanitär stormakt".

Jag tycker du ofta kommer med intressanta inlägg.
Men här tycker jag du kastar sten i glashus.
Eller att frågan är felformulerad utifrån hur du vill tolka den.

Frågan var ju inte ställd om huruvida folk var säkra på att viruset inte skulle nå Sverige, utan den allmänna oron.

Jag som är medveten om riskerna med detta virus skulle nog svarat ”ej orolig”.

Jag tycker inte folk ska behöva gå runt och vara oroliga, så länge det inte förefaller vara något direkt hot mot oss.
Sen är jag väl medveten om att detta läge snabbt kan förändras oberäkneligt.

Men hade frågan formulerats ”Skulle du känna oro om viruset får fäste i Sverige”, hade svaret blivit helt annorlunda.
Citera
2020-02-10, 20:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja vanlig influensa är mkt värre av vad vi vet just nu i alla fall.

NEJ. Vanlig influensa har LÄGRE dödlighet, LÄGRE R0, LÄGRE risk för komplikationer och det finns personer som har NATURLIG IMMUNITET mot influensan vilket saknas helt och hållet för nCov. Så sluta skitposta och läs på istället.

Citat:
Att slå på panikknappen varje gång bara för man inte är helt säker, är inget fungerade sätt att leva på och är väldigt skadligt.

Jag slår inte på panikknappen. Jag slår på alarmknappen som betyder att folk ska börja planera inför en pandemi av allvarligare karaktär än något vi stött på tidigare i modern tid. D.v.s tvätta händerna korrekt som sjukvårdsproffs gör, använd inte allmäna toaletter, undvik restauranter, se till att ha minst två veckors mat hemma osv.

Citat:
Jag tycker det verka vanligt att många gå runt med standardsmaskar.

För att man ska undvika att ta sig själv i ansiktet, inte för at standardmasken skyddar från viruspartiklar att ta sig in genom masken. Stor skillnad.

Citat:
Ja jag har oskyddad sex med främlingar. Har väl ibland råkat få något, men vad är poängen med att ha sex med kondom, fullständigt meningslös. Man känner ju i princip ingenting.

Ja du ska nog sluta posta i tråden om det är så du anser att vi ska leva också.

Citat:
Dödligare som i antal döda kanske, men då är ju även influensa värre än sars etc. För det ska vara riktigt illa så behövs det både hög dödlighet och att det är väldigt smittsamt.

Man räknar inte antal döda, man räknar antal döda per insjuknade efter den typiska sjukdomstiden vilket är ca 2 veckor. Förstår att det är svårt för en person som inte gått grundkursen i biologi att greppa men du kan inte anta att en person som blev smittad igår inte kommer att dö för att det bara gått 24 timmar av ett sjukdomsförlopp som normalt dödar först efter minst 10-14 dagar.
Citera
2020-02-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, så är det väl också i vår kapitalistiska och globala värld.

Det var väl fler virus som delvis liknade HIV så det var inget unikt. Därimot har jag inte läst någonstans att det skulle vara sexuellt överföringsbart utan komma från lungor, svalg och näsa. Hur testar man det förresten, dra man på en dräkt och huvudbonad och har ett hål för gosaken för att utesluta andra smittvägar? Att viruset överlever länge i kroppen har jag heller inte läst men därimot att kanske antikroppar inte skapas hos en del och man kan då bli smittad igen.

Även att man kanske inte helt återhämtar sig pga av hård belastning av andra organ i kroppen annat än lungor har jag läst men det gäller troligen ett fåtal fall. Känner till en som fick MERS och han är ännu inte återställd efter ett år, corona men ett annat virus än detta 2019-nCoV.

Har du länkar till mer fakta av det du påstår så dela gärna med dig (jag hittar inget seriöst).

Jag har tyvärr ingen info om coronavirus ärvs från fladdermus till fladdermus eller om det sprids via spillning eller modersmjölken.

Djur som bär på dessa coronavirus ärvda eller ej verkar inte bli sjuka och dör utan viruset ”sover” hos dem. Tills djuret blir gammalt.
Senast redigerad av Svartheden 2020-02-10 kl. 20:18.
Citera
2020-02-10, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det är ingenting att oroa sig för mer än vanlig influensa, som dödar många tusen varje år.

Trodde vi var förbi det här med att jämföra det med "vanlig influensa"? Har du gjort någon research öht om ämnet innan du kommer in här i tråden och briljerar? Om ej så föreslår jag att du gör det så samma saker inte behöver upprepas ÄNNU en gång i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in