2020-02-10, 14:21
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Som sagt, såg du videon jag länkade? Ett exempel av många där riktiga experter inom området uttalar sig. Länkar igen ifall det var svårt för dig att se de två första gångerna.

https://www.youtube.com/watch?v=ALQTdCYGISw&feature=youtu.be

Förklara gärna varför den här professorn i epidemiologi skulle riskera sitt rykte och legitimitet genom att sitta och sprida falsk info? Det här handlar inte om någon låtsasexpert på youtube. Har du svårt att ta in fakta?

Kanske är så att du bestämt dig för att börja trolla nu, annars börjar jag starkt undra hur du är funtad i skallen.

Edit: Kan tillägga att den här videon kom 5e februari, och sedan dess har siffror och nyheter snarare visat på att situationen är VÄRRE än när han gjorde den har analysen, inte tvärtom.

Han sprider ingen fakta alls, utan de 50 000 är vad DE gissar på. Vilka DE är antar jag är hans kollegor.
Citera
2020-02-10, 14:23
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Eller så väljer du att räkna själv.

40000 smittade, över 900 pers döda hittills. 900/40000= 0,0225 dvs 2,25% dödlighet med KINESISKA mått.

Eftersom deras kapacitet att stänga ner hela städer, isolera människor, dra till med med drastiska metoder, är mycket enklare jämfört med sverige. Så kan du också räkna ut att Sverige inte hade haft en chans att upprätthålla den där procenten.

Sverige kan knappt ta ett beslut om dagens sjukvård, än mindre om det skulle smittas se sådär 100k människor där man samtidigt måste stänga ned städer, transport, industrier.
Hur många inom sjukvården tror du kommer frivilligt gå ut och ta hand om alla smittade och riskera i det här bekväma och egoistiska landet?

Tror du får lägga på x antal procent här, vi är inte kapabla att lösa en så stor uppgift tyvärr.
Andra länder får helt enkelt gripa in ifall detta händer här.

Återigen är dom allra flesta forskarna överens om att det finns ett stort mörkertal med fall som endast har milda symptom som kommer dra ner dödligheten en hel del. Tittar vi utanför Hubei så är dödligheten betydligt lägre, samma utanför Kina.
Citera
2020-02-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Återigen är dom allra flesta forskarna överens om att det finns ett stort mörkertal med fall som endast har milda symptom som kommer dra ner dödligheten en hel del. Tittar vi utanför Hubei så är dödligheten betydligt lägre, samma utanför Kina.
Men det tar fortfarande två-tre veckor innan man dör. Hur många har varit sjuka så länge?
Citera
2020-02-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Som sagt, såg du videon jag länkade? Ett exempel av många där riktiga experter inom området uttalar sig. Länkar igen ifall det var svårt för dig att se de två första gångerna.

https://www.youtube.com/watch?v=ALQTdCYGISw&feature=youtu.be

Förklara gärna varför den här professorn i epidemiologi skulle riskera sitt rykte och legitimitet genom att sitta och sprida falsk info? Det här handlar inte om någon låtsasexpert på youtube. Har du svårt att ta in fakta?

Kanske är så att du bestämt dig för att börja trolla nu, annars börjar jag starkt undra hur du är funtad i skallen.

Edit: Kan tillägga att den här videon kom 5e februari, och sedan dess har siffror och nyheter snarare visat på att situationen är VÄRRE än när han gjorde den har analysen, inte tvärtom.
Marknadsföring så klart, det är många som slåss om forskningspengar nu, då kan man ju inte komma med nått slätstruket , man måste slå på stora trumman.
Citera
2020-02-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Börsen bryr sig bara om USA och Europa. Börjar det dö människor här som var friska dagen innan kommer börsen att rasa.
Studerar man viruset lite så finner man att det liknar HIV. Det överförs sexuellt och överlever förmodligen länge i kroppen efter att man blivit ”frisk”. Frågan är om man blir helt återställd.
Så det kommer att påverka Kinas befolkningsmängd negativt. Det tycker säkert marknaden är bra.

”Förmodligen” är ledordet i din text.
Varifrån har du fått denna information?
Vem påstår att det överförs sexuellt? Att viruset finns kvar efter tillfrisknande?
De som tillfrisknat har visat negativt på proverna. Det finns inget stöd för att viruset ”lever kvar i kroppen” om man lyckas bli frisk.

Det ska inte heller överföras till ofödda barn. Spädbarnen som smittades blev smittade efter födseln, och inte i magen.
Citera
2020-02-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Börsen bryr sig bara om USA och Europa. Börjar det dö människor här som var friska dagen innan kommer börsen att rasa.
Studerar man viruset lite så finner man att det liknar HIV. Det överförs sexuellt och överlever förmodligen länge i kroppen efter att man blivit ”frisk”. Frågan är om man blir helt återställd.
Så det kommer att påverka Kinas befolkningsmängd negativt. Det tycker säkert marknaden är bra.
Ja, så är det väl också i vår kapitalistiska och globala värld.

Det var väl fler virus som delvis liknade HIV så det var inget unikt. Därimot har jag inte läst någonstans att det skulle vara sexuellt överföringsbart utan komma från lungor, svalg och näsa. Hur testar man det förresten, dra man på en dräkt och huvudbonad och har ett hål för gosaken för att utesluta andra smittvägar? Att viruset överlever länge i kroppen har jag heller inte läst men därimot att kanske antikroppar inte skapas hos en del och man kan då bli smittad igen.

Även att man kanske inte helt återhämtar sig pga av hård belastning av andra organ i kroppen annat än lungor har jag läst men det gäller troligen ett fåtal fall. Känner till en som fick MERS och han är ännu inte återställd efter ett år, corona men ett annat virus än detta 2019-nCoV.

Har du länkar till mer fakta av det du påstår så dela gärna med dig (jag hittar inget seriöst).
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men det tar fortfarande två-tre veckor innan man dör. Hur många har varit sjuka så länge?

Fast det enda vi går på här är att en amerikan blev sämre dag 9. Jag har inte ett någon större studie angående detta. Men ta tyskarna som exempel. Den första har varit smittad sen den 21 januari och sjuk sedan den 24. Har inte hört något om att han skulle ha blivit sämre. Det enda vi vet är att en av tyskarna, inte dem första tysken, behandlades med antivirala läkemedel.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Verkar inte vara många här som är medvetna om en ny studie som kom ut häromdagen som visar att minst hälften av infektionerna har skett via asymptomatiska infektioner, d.v.s innan symtom uppstått.

Om det är sant så förklarar det varför Kina väljer att placera alla i karantän, d.v.s inte bara infekterade utan också misstänkta smittade. Och det ställer också vissa frågor kring WHO/ Anders Tegnell och alla andra fåntrattar som spenderat så mycket tid på att övertyga folk att det absolut inte sprider utan symtom.
Citera
2020-02-10, 14:33
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag har helt missat att du ändrat inställning!
Kanske jag som är seg.
De vettigaste åsikterna tycker jag kommer från de som först varit skeptiska men sedan inser att det är värt att hålla lite koll. Varken för mycket åt något håll

Egentligen så är jag väl inte mer rädd för viruset i sig. Jag tror att även om jag hade blivit sjuk så hade jag klarat mig ganska bra.

Andra människor gör dock mig rädd. Generellt så har andra noll koll på Corona och vet inte de ”nya rönen”. Folk är så egoistiska i detta landet att Thailandsfararna åker direkt till arbetsplatserna för att de brände hela semesterkassan.

Betänker man då att idioten från England som semestrade i Alperna har smittat ner 11 stycker så behöver vi bara ett antal ”Thailandsfarare” så är bollen i rullning här också.
Citera
2020-02-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
”Förmodligen” är ledordet i din text.
Varifrån har du fått denna information?
Vem påstår att det överförs sexuellt? Att viruset finns kvar efter tillfrisknande?
De som tillfrisknat har visat negativt på proverna. Det finns inget stöd för att viruset ”lever kvar i kroppen” om man lyckas bli frisk.

Det ska inte heller överföras till ofödda barn. Spädbarnen som smittades blev smittade efter födseln, och inte i magen.
Din sista mening känns ju väääääääldigt trygg, du bryr dig helt enkelt inte vad jag förstår?!
Citera
2020-02-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fast det enda vi går på här är att en amerikan blev sämre dag 9. Jag har inte ett någon större studie angående detta. Men ta tyskarna som exempel. Den första har varit smittad sen den 21 januari och sjuk sedan den 24. Har inte hört något om att han skulle ha blivit sämre. Det enda vi vet är att en av tyskarna, inte dem första tysken, behandlades med antivirala läkemedel.
Vi vet inte hur många, men vi känner till flera fall samt att läkare uttalat sig om detta. Ett annat fall var då läkaren Li som var sjuk i flera veckor. Om jag minns fel så var även patienten i Hong Kong som dog sjuk i flera veckor.
Citera
2020-02-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag drömde inatt att jag fick Coronaviruset.
Stör mig på att man inte kan få fram mer information ur Kina. Kommunister som alltid ska bry sig så mycket om hur de uppfattas av omvärlden. Deras rykte är viktigare än människoliv.

Om du inte redan nu har någon sjukdom så skulle du knappt lägga märke till det om du fick det så du kan slappna av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in