2020-02-10, 19:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu försöker vi hålla oss till ämnet.

Den här tråden är inte till för trams, tjafs och bedömningar av andra användares allmäna trovärdighet, spekulationer om andra användares sexuella böjelser osv..

Skärpning!

/Moderator
Citera
2020-02-10, 19:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
Det pratas mindre och mindre om viruset på tv - de vill att vi ska glömma och acceptera att det kommer

Detta gäller dock bara i Sverige. CNN har haft liverapportering om detta som sin allra första nyhet i flera veckor i sträck nu. BBC kör det också som förstanyhet konstant.

I Sverige får man leta upp någon liten artikel längst ner i Aftonbladet eller Expressen som bäst.

"Dumme Schwede"
Citera
2020-02-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Vet ej om den här redan postats men nu spekuleras det i att inkubationstiden kan vara så lång som 24(!) dagar. De flesta förstår nog hur allvarligt det här skulle vara. Det skulle även betyda att de 14 dagars karantäner som upprättats runt om i världen inte gör någon större nytta.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7986663/Incubation-period-new-coronavirus-long-24-DAYS-expert-claims.html

Det här är dock inte helt fastställt ännu och vi får hoppas att det ej stämmer.

Nog gör 14 dagars karantän nytta, median ligger ju på tre dagars insjuknande. Men man fångar inte alla. De hade hittat en som ännu inte hade insjuknat efter 17 dagar idag också.
Citera
2020-02-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ska inte dra några stora växlar, men nu nämns siffror som några av oss tidigt ansåg skulle kunna dyka upp.

Citat;

There has yet to be a widely agreed mortality rate for the disease. Several ICU doctors estimate that the death rate among patients in critical condition ranges from 10 to 40 per cent, meaning the overall mortality rate may be 0.6 to 1 per cent.

Som sagt, kan vara felaktigt, och det baseras troligen på uppskattning, dock siffror som motvikt till högre tal som också är preliminära och uppskattade.

Vi får se var vi landar till slut.
Jag är rätt nöjd med de siffrorna då jag räknade ut dessa (och postade detta i denna tråden) för ett par dagar sedan. Mina siffror var 0.5-1%. Förklarade dock inte hur jag räknat eftersom det var så mycket bråk om att man inte kan göra antaganden just då...
Citera
2020-02-10, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nog gör 14 dagars karantän nytta, median ligger ju på tre dagars insjuknande. Men man fångar inte alla. De hade hittat en som ännu inte hade insjuknat efter 17 dagar idag också.

Jo visst, bättre än inget men alltså långt ifrån vattentätt.
Citera
2020-02-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta gäller dock bara i Sverige. CNN har haft liverapportering om detta som sin allra första nyhet i flera veckor i sträck nu. BBC kör det också som förstanyhet konstant.

I Sverige får man leta upp någon liten artikel längst ner i Aftonbladet eller Expressen som bäst.

"Dumme Schwede"
ja - vi handlar det sista nästa vecka och sedan stannar vi hemma tills det går över - gud ske lov behöver vi inte gå till jobbet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

"Dumme Schwede"

I Sverige får vi inte OROA OSS I ONÖDAN, vet du väl!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För det första är det inte troligt att utbildad sjukvårdspersonal använder standardmasker och frågan var om du kunde hitta något liknande från historien? Antar att du hittar något om du går tillbaka till spanska sjukan men kan du hitta något i modern tid?

Vad är det som är rationellt med att säga att det är OK att fortsätta att ta risker bara för att vi får veta sanningen om en vecka? Resonerar du likadant när du har oskyddat sex med främlingar eller?

Vi VET redan att viruset är allvarligt, det är dödligare än SARS och SARS var ett av de allvarligaste virusepidemierna vi haft i modern tid.

Ja vanlig influensa är mkt värre av vad vi vet just nu i alla fall.

Att slå på panikknappen varje gång bara för man inte är helt säker, är inget fungerade sätt att leva på och är väldigt skadligt.

Jag tycker det verka vanligt att många gå runt med standardsmaskar.

Ja jag har oskyddad sex med främlingar. Har väl ibland råkat få något, men vad är poängen med att ha sex med kondom, fullständigt meningslös. Man känner ju i princip ingenting.

Dödligare som i antal döda kanske, men då är ju även influensa värre än sars etc. För det ska vara riktigt illa så behövs det både hög dödlighet och att det är väldigt smittsamt.
Citera
2020-02-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Jo visst, bättre än inget men alltså långt ifrån vattentätt.
Förhoppningsvis så får man ändå ned R0 under 1 på detta sätt i alla fall. Det är det enda man har som mål.
Citera
2020-02-10, 20:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Någon som förstår hur det kan vara så otroligt stor andel smittade på fartyget Diamond Princess som nu ligger i karantän i Yokohama, Japan?

Av 3700 personer ombord så har 135 konstaterats smittade (hittills). Det ger 3.6%
Citera
2020-02-10, 20:03
Medlem
Sharm0tas avatar
Länkar om Kinas mörkning bifogas till det förståndshandikappade trådviruset som inte klarar av att googla själv.

Citat:
” Medborgarjournalister visar att Kina fortsätter mörka om coronaepidemin”

https://www.sydsvenskan.se/2020-02-06/medborgarjournalister-visar-att-kina-fortsatter-morka-om

Här, en till:

” Visselblåsare tystades av polis i Wuhan

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7399224

Testa även denna:

”Wuhan Mayor offers to resign after admitting slow response to coronavirus outbreak”

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/01/27/chinese-premier-li-keqiang-wuhan-lead-emergency-efforts-coronavirus/

Varsågod och snacka bort dessa som du brukar.
Citera
2020-02-10, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är rätt nöjd med de siffrorna då jag räknade ut dessa (och postade detta i denna tråden) för ett par dagar sedan. Mina siffror var 0.5-1%. Förklarade dock inte hur jag räknat eftersom det var så mycket bråk om att man inte kan göra antaganden just då...

Ja, jag såg det inlägget, och jag tror att det är där någonstans vi hamnar till slut, med reservation för att i Sverige kan det bli ännu lägre tal då vi har andra förutsättningar som jag tidigare har redovisat ett antal gånger.

Jag är av den uppfattningen att man inte kan jämföra Kina och Sverige rakt av.

En sjukvårdkollaps i Sverige är mycket sannolik, men inte på grund av coronaviruset, som det ser ut just nu, det är min bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in