2020-02-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Varit så mycket svängar så inte läst allt, men är så fallet är det ännu mindre konstigt.
Som sagt, läcker bilder på massgravar ut så absolut, oron är befogad.

Innan dess är det inte ett dugg märkligt om de får lite mer att göra. Andra dödsorsaker slutar ju inte att existera bara för att ett virus får några fler än vanligt att trilla av pinnen.

Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Vet alarmisten hur en förlossning går till ens? När barnet föds ut utsätts det för både blod- och tarmbakterier som normalt sett hjälper barnet till ett bra immunförsvar. Inte så bra om mamman redan har coronaviruset eftersom det kan smitta via tarm/avföring. Det är inte detsamma som smittad i magen.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men säg bara att du misstänker eller tror att Kina mörkar siffror, det räcker, påstå dock inte att Kina medvetet mörkar siffror om du inte har konkreta bevis för det, inte konstigare än så, och är vad saken handlar om.

Hur brukar det se ut vid liknande epidemier med avseende på årstid?

Snart blir det ju sol och vår, och sedan sommar.
Har detta stor, liten eller någon betydelse på smittans utbredning?
Har nämligen för mig sedan barnsben att liknade smittor brukade alltid bara ske på vintern!
Senast redigerad av Hultabultan 2020-02-10 kl. 15:56.
Citera
2020-02-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Personligen tillämpar jag Ockhams här. Tror inte att Kina medvetet mörkar, men de har helt enkelt inte kapacitet att ta hand om eller diagnostisera alla, så det finns garanterat mörkertal vi aldrig får höra om.

WHO finns i landet och i närområden och har bättre koll än vad vi har här i tråden. WHO har inte direkt en historia av lögner och mörkläggning.
Kina skriver ju själva att bara de med lunginflammation har rapporterats. Övriga fall har hamnat under misstänkt smittade. Man försöker nu rapportera fler som sjuka i NCP om testerna så visar. Inget tyder dock på någon ändring än.
Citera
2020-02-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det är synnerligen intressant hur inkubationstider verkar skilja sig åt så mycket, hur smittan överförd och hur smittsamt det är hos vissa, och att viruset är så finurligt på så sätt. Tänk om det är ett nytt supervirus med inbyggt AI!
Eller så angriper det kroppen på ett sätt som gör att det undgår kroppens immunförsvar hos vissa människor, medan hos andra lyckas immunförsvaret hålla det stånget längre innan man insjuknar.

Om det liknar SARS så är superspridarna de vars immunförsvar inte står emot så bra. Hade varit intressant att se britten från Brifhton/Singapore/Alpernas hälsostatus med tanke på hur många han smittat.
Citera
2020-02-10, 15:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kina skriver ju själva att bara de med lunginflammation har rapporterats. Övriga fall har hamnat under misstänkt smittade. Man försöker nu rapportera fler som sjuka i NCP om testerna så visar. Inget tyder dock på någon ändring än.

Ja, men vissa verkar mena att inte ens de siffrorna går at lita på, eftersom att Kina sysslar med mörkläggning.
Citera
2020-02-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hur brukar det se ut vid liknande epidemier med avseende på årstid?

Snart blir det ju sol och vår, och sedan sommar.
Har detta stor, liten eller någon betydelse på smittans utbredning?
Har nämligen för mig sedan barnsben att liknade smittor brukade alltid bara ske på vintern!
Smittorna sprids även på sommaren, men mycket sämre då av flera orsaker, bla:
1) man är mer utomhus och minskar därmed smittrisken
2) luften är torrare på vintern vilket gör att slemhinnorna i andningsvägarna torkar och får små skador som gör att man lättare blir infekterad
Senast redigerad av Pisseman 2020-02-10 kl. 16:11.
Citera
2020-02-10, 16:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men säg bara att du misstänker eller tror att Kina mörkar siffror, det räcker, påstå dock inte att Kina medvetet mörkar siffror om du inte har konkreta bevis för det, inte konstigare än så, och är vad saken handlar om.

Vi vet dock att de mörkat information om smittan från första början då de gick hårt ut och straffade personer som spred information om viruset istället för att varna folk. Vilket de fortfarande gör, personer som sprider information om viruset riskerar 7 års fängelse. Vi vet också att de mörkade SARS-epidemin.
Citera
2020-02-10, 16:16
Medlem
Även Hong Kong gör skillnad på de som har lunginflammation och inte. I denna artikel:

https://news.rthk.hk/rthk/en/component/k2/1507740-20200210.htm

Framgår det att de har två nya fall som rapporterats I statistiken, men även att de har hittat ytterligare tre som inte är sjuka och därför inte rapporteras in.

De har även problem med att de som sitter i karantän inte håller den...
Citera
2020-02-10, 16:16
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Läkarmottagning modell större stängd efter att en i personalen testats positiv.

Jobbat ett ah, träffar ett par hundra patienter.. aaah

https://www.bbc.co.uk/news/amp/uk-51447761

Jag antar att personen som var på konferens i Singapore och sen åkte till en skidort i alperna och smittade ett antal personer i en familj, sedan åkte hem till Brighton och började jobba på läkarmottagningen i Brighton, så den mottagningen har nu stängts...

Jag gissar på att det var en läkarkonferens i Singapore...
Citera
2020-02-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Slog på #coronavirus #quarantine på twitter och fick fram flera olika inlägg om just detta med tvångskarantän, kanske hittar du något intressant där. Som jag ser det iaf i Wuhan så fungerar inte en tvångskarantän där 100-tals sängar står 1 m från varandra i t ex en idrottshall.

https://twitter.com/search?q=Coronavirus%20quarantine&src=typeahead_cl ick

Hej Emma, Vi är flera på FB, det finns personer i Kina, forskare i Väst; som alla på olika vis bidrager med kunskap utifrån resonemanget att Kina mörkar de verkliga siffrorna över smittade och döda

det kan ju vara så att Kina säger sanningen, men Kommunistländer har ju praxis att skönmåla allt, men detta fall skulle man hoppas vara ett bra undantag, men ingen litar på regimen.

Kina är ju känt för hänsynslöshet vad gäller egna förluster och lidande ibland befolkningen, så Collateral Damage är inget man bryr sig om, men måste mörka för omvärlden.

Tackar för ditt detektivarbete!
Citera
2020-02-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Han blev dock sämre redan efter knappt en vecka.

Vilket helt följer mönstret enligt kinesiska fallstudier.

TLDR: De använder sig av ett 3-veckorssystem, där vecka 2 är avgörande för om det är ok, eller inte ok.

Det vanligaste är 1 vecka med milda till normala influensasymptom. Vecka 2 är första vattendelaren. Patienter med bra, vi kan kalla det immunförsvar, även om det är speciellt en mekanism som är viktig, börjar vända och bli bättre, kan ta ca en vecka eller två. Den andra gruppen blir snabbt sämre vecka 2.

I den gruppen kommer nästa vattendelare. De som producerar tillräckligt bra försvar, blir sakta bättre vecka 3. De andra går in i kritisk fas som kräver massiva livsuppehållande åtgärder. Av just denna grupp dör ca 4.5%.
Citera
2020-02-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Och exakt vad tror du det här beror på om du tänker till lite? Av samma anledning till varför mainstream medierna och etablissemanget som stort tystar ner det hela och försöker få folk att ej drabbas av panik.

Stora aktörer skyfflar in pengar i börsen just nu för att allt ska verka frid och fröjd. Du förstår väl själv hur lätt det är att manipulera börsen för banker och andra rika aktörer?

Men det håller såklart inte i längden och det kommer snart visa sig ifall det inte sker ett mirakel och det här viruset dör ut snarast.
Stora aktörer har sitt folk överallt på de marknader de investerar i. Inom regeringen, banker sjukvård, ja överallt. Och det går även att tjäna pengar på en nedtrend.

Jag förvånar mej över hur börsen har reagerat och då den är guldet på mitt extra är jag uppdaterad. Jag har nu oxå gått över till att vänta och se samt informerar mej som tidigare utan att skrika att vargen kommer för att slita itu miljontals gott folk. Visst kommer han och vi har nu haft tid att beväpna oss, tror jag på idag så kunskap is the King i alla lägen.

Uppvärmning till 56 grader under 30 min, jäklar där rök min plan om att lätt döda viruset.
Citera
2020-02-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi vet dock att de mörkat information om smittan från första början då de gick hårt ut och straffade personer som spred information om viruset istället för att varna folk. Vilket de fortfarande gör, personer som sprider information om viruset riskerar 7 års fängelse. Vi vet också att de mörkade SARS-epidemin.

Kina rapporterar nog allt korrekt enligt sitt sätt att se det.

Att det däremot dör folk som man misstänker har NCP utan att man sedan testar dem, det kan man ha åsikter om. Personligen tror jag att de rimligen är ungefär lika många som de som dör hos sjukvården.

Kina klarar dock inte av att hantera dessa dödsfall korrekt just nu. Vid en folkräkningen efter att sjukdomen passerat så kan man få en riktigt uppfattning av dödstalen.

Kina mörkar nog inte, men det innebär inte att de berättar hela sanningen heller. De berättar helt enkelt det de anser att de behöver fokusera på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in