2020-02-10, 10:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det räcker med personlig övertygelse och en massa indicier också. Jag tror fortfarande att teknisk bevisning som binder SD vid själva mordet saknas.

Och jag tror att de fick svar på något som föranledde stormningen.

Känns lite magstarkt med insatsstyrkan för att man äntligen har fått ihop en indiekedja.
Citera
2020-02-10, 10:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Känns lite magstarkt med insatsstyrkan för att man äntligen har fått ihop en indiekedja.

Spelar det någon roll om det var bindande bevis eller indiciekedja? Han skulle häktas oavsett vilket och man ansåg det nödvändigt med stormning för att ta det säkra före det osäkra.
Citera
2020-02-10, 10:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja det är ett intressant fall, och vi får se hur det utvecklar sig. Om Åsa Hiding menar att det föreligger tillräckliga skäl objektivt sett så är hon ju som du säger faktiskt skyldig att åtala, även i det fall hon kanske inte personligen tror att den misstänkte är skyldig.

Sedan skulle det ju också kunna vara precis tvärtom, dvs. att hon har en personlig övertygelse om den misstänktes skuld, samtidigt som den övertygelsen saknar stöd i de objektiva omständigheterna. I det läget får hon kanske enligt lagen inte åtala honom hur gärna hon än skulle vilja.

Citat:
Det räcker med personlig övertygelse och en massa indicier också. Jag tror fortfarande att teknisk bevisning som binder SD vid själva mordet saknas.

Om det begärs förlängning på fredag och det inte är försvaret som begär det så är nog det svenska rekordet i "häktningstid" i fara. Att försvaret skulle begära ytterligare förlängning känns knappast troligt med tanke på försvarsadvokatens senaste uttalande:
"Som vi nu bedömer det kommer vi att vara färdiga på fredag, då tror vi att vi kommit till den punkt då vi inte kommer att begära mer utredningsåtgärder och åklagaren kan förbereda åtalet.
Men om vi inte blir färdiga får vi begära förlängning. Det här få ta den tid det tar, säger Ingvar Backman
."

Det här uttalandet gjorde han för cirka två veckor sedan och med fredag menade han 31 jan. Åklagaren erbjöd "generöst" en veckas förlängning (det blev två):
" Eftersom häktningstiden går ut på torsdag måste jag begära förlängning och jag gissar på att det kommer att bli en vecka fram."
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-02-10 kl. 10:36.
Citera
2020-02-10, 10:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Spelar det någon roll om det var bindande bevis eller indiciekedja? Han skulle häktas oavsett vilket och man ansåg det nödvändigt med stormning för att ta det säkra före det osäkra.

Kanske inte, svårt att veta.
Känns bara som att det faktum att man på måndagen sa att man fått in svar och på tisdagen blev det stormning, så hade det med dessa svar att göra.
Citera
2020-02-10, 10:56
Medlem
Citat:

Om vi nu tar oss tillbaka i tiden och en vecka före det att insats-styrkan grep SD inom sitt bostadshus, så sades det inom polisen ... för att den mordmisstänkte mannen skall kunna häktas måste det fram bevis som tidigare inte förebragts och så plötsligt greps mannen av insats-styrkan för att därnäst häktas på sannolika skäl för att tidigare ha bragt L*na Wesstr*m om livet, det resterande förstår du utan att jag behöver skriva vidare.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-02-10, 10:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag undrar om det finns något fall som du har följt och känner till där du tror att den som har fällts varit skyldig till det brott som personen har fällts för?
Att den absoluta majoriteten av de som dömts för brott säkert är skyldiga kan du inte använda som argument för SD:s skuld, man måste alltid se till bevisningen i det enskilda fallet. Och för övrigt är han väl inte dömd heller, den aktuella frågan inför fredagen den 14/2 är alltså om han kommer att åtalas eller inte.
Citera
2020-02-10, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Att den absoluta majoriteten av de som dömts för brott säkert är skyldiga kan du inte använda som argument för SD:s skuld, man måste alltid se till bevisningen i det enskilda fallet. Och för övrigt är han väl inte dömd heller, den aktuella frågan inför fredagen den 14/2 är alltså om han kommer att åtalas eller inte.

Vem har sagt att jag skulle använda det som argument för SDs skuld?

Det kan jag helt ärligt säga att jag inte ens tänkte på alls!

Det jag tänker på är att jag försöker på mitt bästa sätt förstå hur du tänker, och vad du menar med dina inlägg.

Åklagaren har sagt att hon kommer att åtala honom när förvaret är klara. Och det är klart att hon begriper att det är stora mängder att läsa in.
Om det blir uppskjutet återigen, då är det inte för att åklagaren ångrat sig, utan för att försvaret behöver mer tid.

Jag kan inte begripa vad som gör att du tror att åklagaren inte är säker på att hon ska åtala när hon tydligt säger att det kommer att ske???
Citera
2020-02-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Om vi nu tar oss tillbaka i tiden och en vecka före det att insats-styrkan grep SD inom sitt bostadshus, så sades det inom polisen ... för att den mordmisstänkte mannen skall kunna häktas måste det fram bevis som tidigare inte förebragts och så plötsligt greps mannen av insats-styrkan för att därnäst häktas på sannolika skäl för att tidigare ha bragt L*na Wesstr*m om livet, det resterande förstår du utan att jag behöver skriva vidare.

Mvh/ @JokerMannen

Ja. För plötsligt måste man ha hittat något mycket graverade.
Citera
2020-02-10, 11:19
Medlem
Citat:

Exakt vad är det som får dig att tro att SD inte är skyldig och vem tror du i såfall att misstankarna i stället borde vändas mot?
Citera
2020-02-10, 11:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vem har sagt att jag skulle använda det som argument för SDs skuld?

Det kan jag helt ärligt säga att jag inte ens tänkte på alls!

Det jag tänker på är att jag försöker på mitt bästa sätt förstå hur du tänker, och vad du menar med dina inlägg.

Åklagaren har sagt att hon kommer att åtala honom när förvaret är klara. Och det är klart att hon begriper att det är stora mängder att läsa in.
Om det blir uppskjutet återigen, då är det inte för att åklagaren ångrat sig, utan för att försvaret behöver mer tid.

Jag kan inte begripa vad som gör att du tror att åklagaren inte är säker på att hon ska åtala när hon tydligt säger att det kommer att ske???
"Åklagare Åsa Hiding har tidigare berättat att hennes avsikt är att åtala 45-åringen ..."
Synonym till "avsikt" är till exempel "intention" och då låter det inte så tvärsäkert.

Vi får se, fredag blir en nyckeldag, om hon begär förlängning och om det inte är på grund av att försvaret begär det, ja då ser det mörkt ut. Det är inte så långt dit så onödigt att spekulera kring det, snart vet vi.
Citera
2020-02-10, 11:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Exakt vad är det som får dig att tro att SD inte är skyldig och vem tror du i såfall att misstankarna i stället borde vändas mot?
Jag har ingen särskild uppfattning i den sk. skuldfrågan, och jag är kanske inte heller så säker på att det föreligger ett brott här. En riktigt misslyckad utredning verkar i det i varje fall handla om, och jag avvaktar gärna med att ta ställning i de här frågorna tills jag har fått möjlighet att läsa fupen.
Citera
2020-02-10, 11:35
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ja det är ett intressant fall, och vi får se hur det utvecklar sig. Om Åsa Hiding menar att det föreligger tillräckliga skäl objektivt sett så är hon ju som du säger faktiskt skyldig att åtala, även i det fall hon kanske inte personligen tror att den misstänkte är skyldig.

Har du bytt strategi i tråden nu, förut ansåg du att åklagaren bedrev en hetsjakt och att det knappast förelåg några objektiva bevis mot den misstänkte. Nu verkar du mena att det kan finnas starka bevis, men att åklagaren trots det inte är övertygad om den misstänktes skuld? Det är inte så att du börjar bli mer och mer desperat nu när åtalet drar närmare?

Citat:
Sedan skulle det ju också kunna vara precis tvärtom, dvs. att hon har en personlig övertygelse om den misstänktes skuld, samtidigt som den övertygelsen saknar stöd i de objektiva omständigheterna. I det läget får hon kanske enligt lagen inte åtala honom hur gärna hon än skulle vilja.

Läs vad åklagaren sa för inte så länge sen i en artikel:

Citat:
– Jag har för avsikt att åtala honom. Bevisningen är sådan att jag förväntar mig en fällande dom, säger Åsa Hiding.

Citatet från en artikel i Nerikes Allehanda. Har du skäl att misstro åklagaren?

Hur skulle du själv fortsätta agera i tråden när det blir åtal och fällande dom, kommer du, mot bättre vetande, fortsätta som du gjort hittills?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in