2020-02-10, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Jag tror jag kan bidra till viss del. Den anmälan signaturen hannes.muller gjorde den 3 augusti 2018 uppfattades inte av byggnadsnämnden som en anmälan om i första hand svartbyggen utan som en anmälan om svartarbete. Men svartarbete är något som en kommun eller region inte kan göra något åt. Byggnadsnämndens tjänstemän brydde sig därför inte om den utan lät den ligga på hyllan i tre månader. Först när medianox kontaktade nämnden och meddelade att en formell anmälan om olovligt byggande på Özzens samtliga fyra byggnader i Tingstäde höll på att färdigställas plockades hannes.mullers olyckliga mejl fram och registrerades som en fomell anmälan om olovligt byggande. Handläggarna var väl rädda för att göra fel när de hörde att ett advokatkontor i Stockholm skulle börja rota i regionens affärer. Medianox får på sätt och vis skylla sig själv. Det har ju visat sig dumt av honom att få hannes.mullers mejl på några rader registrerat som en förstagångsanmälan gällande just bara Gazeligården.
Okej ja då kan man väl förstå att Hannes gnäller lite. Dock kan iaf jag tycka att han borde lagt sitt ego åt sidan, vi vill väl ändå alla att Nujenklanen ska torska liksom? Och att korruptionen ska upp till ytan givetvis.
Citera
2020-02-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Okej ja då kan man väl förstå att Hannes gnäller lite. Dock kan iaf jag tycka att han borde lagt sitt ego åt sidan, vi vill väl ändå alla att Nujenklanen ska torska liksom? Och att korruptionen ska upp till ytan givetvis.

Just nu är läget ungefär följande. Miljö- och byggnämndens ordförande försöker köra över samhällsbyggnadsförvaltningens tjänstemän genom att påstå att några olovliga åtgärder som kräver bygglov inte har utförts av Özzen på Gazeligården. Men alla förstår väl att man inte utan lov kan bygga om en nedlagd skola till en teater. Även om någon teaterverksamhet ännu inte kommit igång krävs det likväl bygglov för att tillsvidare använda byggnaden för kommersiell uthyrning i ägarens näringsverksamhet. Som framgått av tidigare inlägg så vägrar hannes.muller gå med på att några lovpliktiga åtgärder gjorts och vägrar också att överklaga ett eventuellt beslut av nämnden att avsluta ärendet. Då bjuder han Özzen på ca en kvarts miljon kronor. Läggs ärendet ned kan nämndens regelvidriga beslut i och för sig överklagas till förvaltningsrätten men då tar det uppskattningsvis ännu ett halvår och kanske t o m mycket längre tid Innan ärendet återremitteras till miljö- och byggnämnden och till slut även det hamnar hos länsstyrelsen efter att Özzen överklagat nämndens nya beslut om lovföreläggande. Ja, usch.

..
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-10 kl. 10:20.
Citera
2020-02-10, 10:20
Medlem
Citat:
Jag tror jag kan bidra till viss del. Den anmälan signaturen hannes.muller gjorde den 3 augusti 2018 uppfattades inte av byggnadsnämnden som en anmälan om i första hand svartbyggen utan som en anmälan om svartarbete. Men svartarbete är något som en kommun eller region inte kan göra något åt. Byggnadsnämndens tjänstemän brydde sig därför inte om den utan lät den ligga på hyllan i tre månader. Först när medianox kontaktade nämnden och meddelade att en formell anmälan om olovligt byggande på Özzens samtliga fyra byggnader i Tingstäde höll på att färdigställas plockades hannes.mullers olyckliga mejl fram och registrerades som en fomell anmälan om olovligt byggande. Handläggarna var väl rädda för att göra fel när de hörde att ett advokatkontor i Stockholm skulle börja rota i regionens affärer. Medianox får på sätt och vis skylla sig själv. Det har ju visat sig dumt av honom att få hannes.mullers mejl på några rader registrerat som en förstagångsanmälan gällande just bara Gazeligården.

Det första fetade: Den uppfattedes inte alls som det du påstår utan de uppfattade den som en anmälan av svartbygge som saknade konkreta bevis för att byggande förekommit. (Jag pratade med dåvarande ordföranden som meddelade mig detta)

Det andra fetade: De lät anmälan och de senare andra ligga till 3 maj då de beslutade om inspektion av fastigheterna. Den andra maj hade det nämligen inkommit en tilläggsanmälan med fotobevis på konkret svartbyggande (sockenmagasinet).

Märkligt det här att du VET vad byggtjänstemän tänker. Det är ju enbart dina och Medianox egna fantasier. Jag har pratat med både tjänstemän och politiker.
Citera
2020-02-10, 10:26
Medlem
Citat:
Hela innehållet i ditt inlägg är OT, herr "Motvalls i alla lägen" men jag kommer inta att anmäla det, det får någon annan som är trött på dina evinnerliga utläggningar om dig själv och din tilläggsanmälan på arbetarnas högtidsdag göra. Varför kan du inte göra som medianox - hålla dig till tråden ämne och bidra med nya fakta och eventuella förslag till "åtgärder"? Själv tror jag att jag vet svaret på den frågan.

:-) På arbetarnas högtidsdag skrev jag tilläggsanmälan.

Den andra maj sände jag in den.

Den tredje maj beslutade sig regionen för att inspektera fastigheterna. Inspektionen kommer förr eller senare leda till att Nujens kommer bli straffade med sanktionsavgifter för svartbygge.

Du liksom Medianox tycker detta är off topic. :-)
Citera
2020-02-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

När jag berättade om tilläggsanmälan och om den beslutade inspektionen här i tråden senare i masj - fick jag mer skit än någonsin. Det var faktiskt en mycket underlig reaktion och ja - det kändes som Medianox och andra inte ville något skulle hända. Det startades gräl värre än någonsin och ett antal blev avstängda bla jag.

Den här tråden kommer nog kunna gå till historien som flashbacks värsta trollande någonsin.

Läst i tråden och från början var medianox positiv till dig. Väldigt uppmuntrande. Tills du började göra saker. Och sen fortsatte denna att gräla och gnälla för att få fokus från Nujen till dig i stället. Och detsamma gäller mig nu vad gäller Tingstade och mig. Att flytta fokus till andra användare verkar effektivt.

Vore ju bättre om det handlade om Nujen. Att nysta upp det hela bakifrån är bara dumt då tiden går.

Det är dumt för att tiden går och preskriptionstiden går ut.
Citera
2020-02-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror att lösningen på gåtan ligger i de inlägg som gjordes strax innan temadag började posta & som han inte citerar.

Just nu är jag lite för splittrad för att hinna med att nysta i dessa tidigare inlägg, men jag tror som sagt att det hade varit fruktbart.
Användaren temadag dyker upp i tråden 2020-02-06 med detta inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av temadag
Exakt hur vet du att medianox gjort något alls? Säger inte att hen inte har, men hur vet man det?
På sidorna innan kan man läsa några intressanta inlägg som försvunnit i skitsnacket lite(?) Obs osäker på ordningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Det är Debbie som skrivit överklagandena avseende Militärförrådet och Skolan.

Gällande Militärförrådet/Zetterling anför hon nedanstående omständigheter som nästan helt grundas på att deras far bor där permanent.

Det kan dock konstateras att ingen har bott där permanent nånsin! Att Mamoste skulle bo där permanent är en stor fet j-a lögn.

Debbie borde åtalas för falskt vittnesmål. Mamoste är skenskriven där med enda anledningen att deras överklagande ska kunna grundas på något.

Det är sanslöst att det skall ta Länsstyrelsen mer än 6 månader att fundera på om överklagandet har något berättigande!

Skatteverket, hallå!

Ur Överklagandet:
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det tror jag ingen på banken vill göra (frivilligt). Däremot skulle man med olika medel kunna försöka tvinga Advokatsamfundet att lämna ut det intyg som ju i praktiken "friade" Debbie Nujen. Man kan alltid försöka och hävda att intyget mot bakgrund av de utredningar som nu pågår hos olika myndigheter skall betraktas som en offentlig handling. Ytterligare en konkret uppgift för Hannes Müller att ta itu med kanske? Eller för någon annan i tråden som vill bifoga en svarsadress. Advokatsamfundet borde i varje fall kunna lämna ut uppgift om vilket bankkontor hos Swedbank som utfärdat intyget.
Citat:
I denna tråd finns några inlägg från slutet av juni där det finns refererat de protokoll som regionens tjänstemän upprättade vid besiktning den 16 maj av alla tre fastigheterna, liksom beslut i två ärenden. För två av fastigheterna (Skolan resp Villa Zetterling) upprättades förelägganden för ägarna (Özz & Debbie) att ansöka om bygglov för ändrad användning. De föreläggandena överklagades till Länsstyrelsen i mitten av juli, men inget verkar ha hänt där sen dess.

För den tredje fastigheten (Gazeligården / "teatern") utfärdades av någon okänd anledning inget motsvarande föreläggande, trots att där också torde ha skett "ändrad användning". Det ärendet anges ännu i regionens diarium som "under utredning". Dock har inget hänt i det ärendet sedan mitten av maj, då inspektionsprotokollet upprättades.

(Det handlar alltså i ärendena inte om någon förändrad byggnation, utan enbart ändrad användning, vilket i sig är bygglovspliktigt).

Det är väl närmast tjänstefel att ha ett pågående ärende där inget händer under under åtta månader? En JO-anmälan skulle säkert leda till kritik av regionen.

Man kan ju fråga sig varför det tagit stopp i hanteringen både i Länsstyrelsen och Regionen i just dessa ärenden? Förekommer det påtryckningar från högre ort?

Apropå Region Gotland så stormar det just nu kring Regionstyrelsens ordförande (c) som anklagas för att ha överskridit sina befogenheter. Miljö o byggnämndens ordförande är från samma parti (c)... Länsstyrelsen fick en ny chef (landshövding) i somras, som tidigare var aktiv (bl a partisekreterare) i samma parti (c)...

Tillägg:
Ur tillsynsprotokollet från fastigheten Skolan/ Sockenmagasinet:
"Byggnader på fastigheten är föremål för utredning, vad gäller olovlig åtgärd som, avser ändrad användning av skolan och sockenmagasinet för bostadsändamål och uthyrningsverksamhet. "

Ur tillsynsprotokolket från fastigheten Gazeligården (teatern):
"Byggnaden på fastigheten är föremål för utredning vad gäller olovlig åtgärd som avser ändrad användning från samlingslokal till uthyrningsverksamhet som innefattar tillfälligt vistelse under hela året. Till protokollet bifogas bildupptagning från platsen. Bilder är tagna invändigt i byggnaden inom entréplan och vindsplan. "

Ur föreläggande avseende Skolan/ sockenmagasinet:
"Ansökan ska omfatta ändrad användning från skola till bostad samt ändrad användning från sockenmagasin till bostad."

Ur föreläggande avseende "Villa Zetterling" (militärförrådet):
"Ansökan ska omfatta ändrad användning från bostad till uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse."
Citat:
Visbygg var angiven som anlitad firma vid Villa Zetterling enligt bygglovshandlingar. Det är dock tveksamt om de verkligen gjorde jobbet eller bara var en bulvan för de svartjobbande balterna. Alternativt var balterna underleverantörer till Visbygg. Jansarv* är kompis med Özz, så de kan ha funderat ut nåt upplägg där.

En annan firma har angivits av Debbie enligt Advokatsamfundets utredning. Det ska varit den firman som anställde Akilov. Problemet är bara att firman då inte var registrerad för moms och som arbetsgivare.
Citat:
Mamoste Nujen vistas ej på Zetterlings väg. Huset har stått öde hela hösten/vintern. Igår dök dock någon upp där och vistas tillfälligt i den lägenhet som Mamoste påstås bo i. Det sammanföll med att Özz ikväll uppträdde i Visby...

Mamostes folkbokföring har samband med överklagandet av Region Gotlands föreläggande avseende fastigheten. Debbie (och Özz) påstår där att Mamoste bor permanent på Zetterlings väg. Det är deras enda skäl till att kunna överklaga och påstå att fastigheten utnyttjas för permanentboende (enligt bygglovet) och inte som uthyrningsobjekt / hotellverksamhet. Även svågern Richard drog den storyn i polisförhör våren -19...

Länsstyrelsen har låtit överklagandet ligga utan åtgärd sen juli -19 (vilket är ett brott mot Förvaltningslagens bestämmelser om handläggningstider). Varför kan bara spekuleras kring...
Citera
2020-02-10, 11:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Användaren temadag dyker upp i tråden 2020-02-06 med detta inlägg:

På sidorna innan kan man läsa några intressanta inlägg som försvunnit i skitsnacket lite(?) Obs osäker på ordningen.
Perfekt. Då vet vi nog vilka inlägg som man bör nysta vidare på. Samt givetvis bumpa regelbundet.
Citera
2020-02-10, 11:53
Medlem
Vi har uppenbart två mycket arga och upprörda herrar i tråden. Den ene är arg och upprörd över att ingen i tråden tror att han själv gjort något för att föra saken framåt. Den andre är lika arg och upprörd över att ingen tror honom när han påstår att medianox inte gjort något för att föra saken framåt. De här två herrarna känner sig också förföljda och antagligen även förödmjukade, den ene av medianox, den andre av mig. Kunde man därför inte tänka sig att de två herrarna fortsättningsvis avhandlar sina respektive tillkortakommanden mellan sig själva i PM, så vi andra får tid och utrymme att diskutera själva saken.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-10 kl. 11:56.
Citera
2020-02-10, 12:44
Medlem
Kan inte någon av de två arga männen i tråden mejla regionen och begära ut den nya handlingen och lägga ut den här i tråden så att alla kan få ta del av den. Jag lovar, det var som sagt ord och inga visor. Signaturen hannes.muller vägrar väl kontakta diarier, förstås. Men kanske signaturen temadag kan tänkas hjälpa till - även om hans intresse för saken hittils bara har varit att om och om igen upprepa att ingenting hänt.
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-10 kl. 12:47.
Citera
2020-02-10, 13:03
Medlem
Citat:
Läst i tråden och från början var medianox positiv till dig. Väldigt uppmuntrande. Tills du började göra saker. Och sen fortsatte denna att gräla och gnälla för att få fokus från Nujen till dig i stället. Och detsamma gäller mig nu vad gäller Tingstade och mig. Att flytta fokus till andra användare verkar effektivt.

Vore ju bättre om det handlade om Nujen. Att nysta upp det hela bakifrån är bara dumt då tiden går.

Det är dumt för att tiden går och preskriptionstiden går ut.

Om man skall tro MBN-ordföranden på Gotland har skattemyndigheterna börjat utreda ekonomiska transaktioner kring byggnationen och renoveringarna på Gotland. Så framställde hon det för mig i ett svar på min insändare.
Citera
2020-02-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ha ha. Du får toppnyheter upplästa för dig men vill inte meddela vilka. :-)

Gissar att Medianox sänt in en skrivelse om sitt sjukdomsläge eller fantastiska flashbackcitat skrivna av den eminenta signaturen Tingstäde. Eller något annat i den stilen.

Jag så nu sitter du på förhörsprotokoll med Rickard Damm och toppnyheter från Region Gotland. :-) Gör vågen...

Var det något av intresse och det fanns så hade du publicerat detta för länge sedan gissar jag. Babbel kallas sådant.

Nyt fra regionens diarium

MBN 2019/1696:35
Registreringsdatum 2020-02-10

Synpunkter och frågor till nämndordföranden (kopia av insändare inlämnad till lokalpressen)

Lignende ses MBN 2019/1665:39 og MBN 2019/1681:36
Citera
2020-02-10, 13:26
Medlem
Citat:
Det är nog tack vare dina insatser. Oavsett vad medianox har skrivit. Hen har ju försökt stoppa dig, så uppfattar jag det som. Och det är ju ett tecken på att du får kontakter som medianox vill stoppa.

Om skatteverket nu sent omsider börjat utreda de här 85.000 är nog knappast beroende på mina insatser.

Om jag själv skall gissa kring skatteverket så är det att de fått tips om utbetalningen från förundersökningen mot Akilov. De har även fått in ett antal anmälningar och tips från privatpersoner (inte jag!).

Om man nu skall spekulera kring varför skatteverket inte satte igång utredning direkt så tror jag summan, 85.000, inte var tillräckligt stor för att de skulle prioritera och att polisen inte misstänkte medveten terrorfinansiering. Däremot utreds nu transaktioner kring detta först nu - man har kommit tillräckligt långt ned i högen och inget är ännu preskriberat. Min spekulation vill jag understryka.

Visserligen uttryckte sig nämndorföranden ganska otydligt men hon gjorde det i samband med att jag tyckte saker borde utredas av skattemyndigheter och att stora pengar måste lagts ned och det finns fler tecken än Akilov att det varit mycket svartjobbande i Tingstäde. Jag tyckte byggnämnden borde kontakta skatteverket men hos svarade att skatteverket redan gjort detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in