2020-02-10, 08:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Det finns andra som inte alls är lika förvånade dock.

För att bli häktad på sannolika skäl, krävs det någon slags objektiv bevisning, så något har de på honom. Sedan vad detta är, är svårt att spekulera om nu. Det kan vara teknisk bevisning eller vittne.

Bevisen behöver dock inte vara lika starka som för ett åtal, vilket gör att man med säkerhet inte kan säga att han är skyldig.

Men det är ändå en högre grad av misstanke än skäligen misstänkt. Och det handlar om misstanke om mord; det är rubriceringen. Inte medhjälp eller något annat.
Citera
2020-02-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leiah
Är den V.K som sitter häktad den V.K vars föräldrar P.K och I.K båda jobbar för vallentuna kommun?

Ja
Citera
2020-02-10, 09:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vad har cykelklubben för koppling till detta?

Förmodligen iskall och en kombo med droger.

Jag tänker i första hand mest att det verkar finnas en koppling mellan CÖ och Sursta 22 via GÅ. Cykelklubben kanske bara är något helt oskyldigt, något som en person startat av någon helt oskyldig anledning.
Cykelklubben har dock av underlig anledning adress i Sursta, samtidigt som man får upp en adress i Hässelby, någon styrelse eller site finns inte. Vem är det som står bakom klubben, framgår inte tydligt.

@Tyskakuten grävde fram intressant information om adressen, men det finns lite mer säkert att kolla upp.

Nu behöver ju inte CÖ känna någon alls på adressen bara för att GÅ har anknytning där. GÅ hade väl en VVS firma, vilket kan vara skälet till att han vistas där.
Citera
2020-02-10, 09:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenkarlsson67
Ja det är så litet. Är man uppvuxen här känner man till de flesta.

Ok, tack.
Då kan det vara en slump att de råkar känna varandra, men kanske ändå inte.
Citera
2020-02-10, 09:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Tack för dina förtydligande. Det är guld med någon med lokal kännedom som skriver här.

Ja, man ska verkligen vara rädd om alla som har kännedom av de olika parterna och även lokalområdet. Vet att det inte är ovanligt att de blir hårt ansatta ibland och av den anledningen försvinner från tråden.

Utan dom går tråden lätt på tomgång!
Citera
2020-02-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom måste ha ganska fett med bevisning ingen teknisk bevisning däckspår, dna kan dom haft innan dom grep dom.

Så killarna ligger nog rätt illa till.

Nån som kan tänka vad dom har för typ av bevisning mot dom?

Att jeepen setts åka förbi kåken gör dom inte till mördare per automatik.

Kanske dom har avlyssnats där dom pratat om det eller fångats på någon kamera i Norrtälje när dom hanterat offrens bil.

Intressant att fundera kring.
Citera
2020-02-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Kanske dom har avlyssnats där dom pratat om det eller fångats på någon kamera i Norrtälje när dom hanterat offrens bil.

Intressant att fundera kring.
Det fetade är jag övertygad om. När man väl ringat in dessa två, då har man fått tillstånd till avlyssning. Och det vore konstigt om de inte pratat om mordet i mobilen. Troligt är att de varit nervösa, försökt prata ihop sig. Några sms har säkert också utväxlats kan jag tänka. Nej, dessa sitter inte häktade bara som random killar, polisen har säkert på fötterna. Men det skall leda till åtal och fällande dom också. De som är nya i den kriminella världen, utan att ha haft kontakt med den innan, har troligen noll koll på polisens sätt att jobba.
Citera
2020-02-10, 09:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entjejher
Ja nu har det ju gått några dagar, första tiden gick vi nog i chock och förnekelse.
Tror tyvärr man sällan blir häktad på sannolika skäl om man inte är inblandad på något sätt. Såg fram emot få läsa häktningsprotokollet för att se vad för bevis åklagaren hade mot honom. Hon/någon Jenny från tingsrätten ringde mig 17.30 i fredags och berätta att han blivit häktad men kunde inte säga mera för förhandlingen skedde bakom stängda dörrar, vilket för mig också pekar på fler gm och dom vill inte berätta vad dom har för bevis så dom/den som är på fri fot kan förstöra/manipulera bevis.

Mina två teorier jag har är ett att han av någon anledning blivit hotad och tvingad till detta enda problemet där är att vi inte förstår varför då han inte hade drogproblem eller större kontakter med den typen av människor.

Teori två är att han känner gm och får ett samtal kommer dit för han är en lojal vän och kommer dit och av någon anledning så hjälper han till på platsen. Alltså efter gärningen är gjord. Varför/hur man kan hjälpa en människa efter ett brott som detta är ju då en fråga.
Varit och är tufft veta han sitter häktad då det känns så osannolikt. Man kan verkligen inte tro det alls.

Tack för att du delar med dig!

Får jag fråga om du vet om VK och CÖ är kompisar? Brukar de umgås?

Jag tror aldrig att man får veta vilka bevis man har på en häktad via häktningsprotokollet.
Som misstänkt har du rätt att få veta vad man misstänker dig för.

Åklagaren brukar vara försiktig med att lägga ut allt de har (alla bevis på en gång) på häktningsförhandlingen om jag förstått det rätt, då man vill först förhöra den misstänkta för att höra dennes version av det hela. Har man mycket bevis, kanske det sparas till senare förhör.

Nu är de dessutom två häktade så de vill förstås jämföra deras berättelser.
Förmodligen lägger hon ut så mycket som hon anser behöva för att få till en häktning och då om sådant som de redan har hört den misstänkte om, eller som inte kan skada utredningen framöver.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-02-10, 09:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Är också media som gick ut med den informationen och vi som kände honom vid det tillfället vet att det inte gick till så det var snarare en knuff och hon anmälde, krydda och vann.

Är det så han har berättat det eller var det fler som såg det? Jag tänker dock att det ska mycket till för att polisanmäla? Känns överdrivet att anmäla en knuff?

Har ni sett någon sådan sida under den tid ni har känt honom?
Citera
2020-02-10, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fetade är jag övertygad om. När man väl ringat in dessa två, då har man fått tillstånd till avlyssning. Och det vore konstigt om de inte pratat om mordet i mobilen. Troligt är att de varit nervösa, försökt prata ihop sig. Några sms har säkert också utväxlats kan jag tänka. Nej, dessa sitter inte häktade bara som random killar, polisen har säkert på fötterna. Men det skall leda till åtal och fällande dom också. De som är nya i den kriminella världen, utan att ha haft kontakt med den innan, har troligen noll koll på polisens sätt att jobba.

Välkommen tillbaka

Ja det är förmodligen inga snubbar som läst förundersökningar och inser hur mycket spår man faktiskt lämnar. Allt från vägtullar, bensinmackar, telefoner, hastighetskameror, vittne, DNA osv
Citera
2020-02-10, 09:36
Medlem
Citat:
Ja nu har det ju gått några dagar, första tiden gick vi nog i chock och förnekelse.
Tror tyvärr man sällan blir häktad på sannolika skäl om man inte är inblandad på något sätt. Såg fram emot få läsa häktningsprotokollet för att se vad för bevis åklagaren hade mot honom. Hon/någon Jenny från tingsrätten ringde mig 17.30 i fredags och berätta att han blivit häktad men kunde inte säga mera för förhandlingen skedde bakom stängda dörrar, vilket för mig också pekar på fler gm och dom vill inte berätta vad dom har för bevis så dom/den som är på fri fot kan förstöra/manipulera bevis.

Mina två teorier jag har är ett att han av någon anledning blivit hotad och tvingad till detta enda problemet där är att vi inte förstår varför då han inte hade drogproblem eller större kontakter med den typen av människor.

Teori två är att han känner gm och får ett samtal kommer dit för han är en lojal vän och kommer dit och av någon anledning så hjälper han till på platsen. Alltså efter gärningen är gjord. Varför/hur man kan hjälpa en människa efter ett brott som detta är ju då en fråga.
Varit och är tufft veta han sitter häktad då det känns så osannolikt. Man kan verkligen inte tro det alls.
Det fetade: du ska inte dra några växlar på att häktningsförhandlingen sker bakom stängda dörrar. Det sker så gott som alltid. Och därefter är även det skriftliga protokollet som avhandlas just där, sekretessbelagt.
Citera
2020-02-10, 09:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Har tyvärr bara kunnat läsa sporadiskt under helgen men har något nytt framkommit?

Här är två intressanta inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
Har inte följt tråden slaviskt men här kommer mitt gräv om Sursta 22, där G*öran Åsl*ev, 64, och hans firma dyker upp på Eniro och Yelp, gamla uppgifter får man förmoda eftersom GÅ och firman numera är skrivna på samma adress som den häktade MGM CÖ (där husrannsakan gjordes?). GÅ sägs vara CÖ:s pappa.

Sursta 22 har fastighetsbeteckning Sursta 1:15 och köptes på exekutiv auktion i slutet av 2012 för 1,495 MSEK av en herre som driver ett litet byggbolag som bygger Attefallshus.
http://arkiv.mitti.se:4711/2012/48/vallentuna_steget/MIVA-20121127-A-035-A.pdf
Om fastigheten efter detta har sålts vet jag ej, det får man kontakta Lantmäteriet om efter helgen.

Sursta 22 som skall vara en 80 kvm stor villa har hela 9 personer skrivna som boende där enligt Ratsit, som inte helt stämmer överens med Hitta, Eniro, Mrkoll. Det tycks ha varit genomströmning också, folk bor där ett tag. De allra flesta är män med estniska namn, vilket torde ha sin förklaring:

En man med svenskt namn och en kvinna med estninskt namn, som nu (enligt Ratsit) själva är skrivna på Sursta 22 , driver ett byggbolag. Kvinnan har skrivit under årsredovisningarna de sista åren men står inte längre som medlem i styrelsen. Detta byggbolag har betalat svarta löner till arbetarna via estniska luftbolag, enligt en dom:
https://www.byggnadsarbetaren.se/estnisk-bluff-fixade-svartjobb-pa-mall-of-scandinavia/

Om man kollar flygbild på Sursta 22 ser man olika bodar (Attefallshus?), på Eniros gatubild dessutom ngn byggbod el dyl i korrugerad plåt. Gissningsvis har man en genomströmning av estniska jobbare som bor på olika vis där. Detta stämmer också med lokalbefolkningens uttalanden om att det har varit mycket främmande folk som man inte känner igen i rörelse där och mycket bilar.

Fastigheten har varit uppe i Vallentuna kommun som utfärdat föreläggande om att städa upp sin ovårdade tomt.

Frågan är om detta har något med fallet att göra. Någon skrev att det ryktas att BO-mannen hade samlat in hyror kontant och att han därför kunde misstänkas ha cash hemma. Estniska jobbare som får betalt svart betalar rimligen hyror kontant. Varför BO skulle ha ngt med detta att göra är dock oklart. Som sagt är ägandet av fastigheten dock inte helt utrett, den kan ha sålts efter Attefallsmannen köpte den 2012. Eller kunde BO ha jobbat åt Attefallsmannen, sett till att hyrorna kom in etc?

Så, nu får andra fortsätta gräva!

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Backtracka personen som länkas till "klubben" och återkom gärna med reflektioner. Helst i pm.

...

För övrigt, så även om det nu är rätt personer som dom haffat, så tror jag att det (minst) är en till GM på fri fot. Verkar dumt att riskera att vara 2 mot 2 i en situation som kan urarta och då vill man väl gardera sig med att vara åtminstone en fler än brottsoffren?

Sedan har väl några som verkar känna till personer skrivit lite.
En som skrivit att BO kände paret som hyrde Sursta 5-7 tidigare (inlägg dessutom om vilka det var finns) som kollegor (tror jag det var).

Läs även morgonens inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in