2020-02-10, 08:57
Medlem
magpests avatar
Den 29 januari började Kina mörka sina siffror.

Fram till 28 jan följde datapunkterna enligt minstakvadratmetoden y = 82.7521e^(0.502898x) men efter 28 jan följer datapunkterna enligt minstakvadratmetoden y = 273.857x + 1151.89. Datapunkterna är, {133, 265, 468, 703, 786, 1778, 1482, 1755, 2005, 2127, 2603, 2836, 2339, 3927}. Nedan ser ni tydligt förändringen:

https://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+273.857x+%2B+1151.89%2C+plot+82.7521e%5E%2 80.502898x%29
Citera
2020-02-10, 08:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Officiella siffror:
Idag på SVT text-tv skriver man antalet döda enligt officiella siffror.
En liten skillnad mot tidigare rapporterat. Har man kanske börjat förstå att Kina inte kör med öppna kort?

Har Kina ens haft möjlighet att förmedla korrekta siffror, det har talats om brist på testkit och en överbelastad sjukvårdsorganisation?

Är det egentligen så konstigt att mörkertalet är stort?
Citera
2020-02-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur ska det gå till, rent praktiskt?
Inte en aning.
Citera
2020-02-10, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forgenixx
Så du föreslår att vi stänger ner hela landet. Ingen import eller export, ingen jobbar (de flesta företagen är beroende av någon typ av gränshandel och till viss del resande), vi stänger ner offentlig service m.m. pga obefintliga skatteintäkter, allt pga ett virus som på 3 månader dödat 2 personer utanför Kina?
Japp. Handel kan dock ske, men man får byta lastbilar till containers.
Citera
2020-02-10, 08:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
Har du länk eller ngt till det att folk blir inlåsta i karantän, låter ju ”Kina” om det, hjälper att underbygga Tes om att den verkliga siffran är flerdubbelt högre vad avser smittade, döda.

Folk i karantän på fel sätt kan ju sedan smitta varandra och ingen kommer ut förrän alla haft det typ och bara de starka överlevt, men alla blir ju svaga i en kinesisk karantän, börjar bli väldigt hemskt, Kulturrevolutionen/ Gulag, ja, det är ju en kommunistisk militärdiktatur.

Kommunistpartiet är beredda att låta miljoner dö bara för att få stopp på viruset!

Se i landets historia, se på alla andra Kommunistdiktaturer. En miljon dör av viruset, tio dör av kringorsaker....

Slog på #coronavirus #quarantine på twitter och fick fram flera olika inlägg om just detta med tvångskarantän, kanske hittar du något intressant där. Som jag ser det iaf i Wuhan så fungerar inte en tvångskarantän där 100-tals sängar står 1 m från varandra i t ex en idrottshall.

https://twitter.com/search?q=Coronavirus%20quarantine&src=typeahead_cl ick
Citera
2020-02-10, 09:00
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Varför vill du ta ett vaccin mot bakteriell lunginflammation?
Är det för att vara skyddad vid en säsongsinfluensa, helt rimligt.

Är det på grund av det nya viruset, så finns ingen anledning. Vaccinet hjälper inte mot den (primära) virala lunginflammation.

Är det så?
Har en gammal far med ganska nedsatt lungfunktion som blivit rekommenderad vaccin mor lunginflammation men det har inget med Corona att göra.Han har fått "vanliga" lunginflammationer som gått hårt åt honom.
Jag tänkte att det kanske kunde mildra effekten av Corona också men så är inte fallet?
Citera
2020-02-10, 09:01
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Skulle det knipa så skulle vi klara oss någon månad utan att handla, och skulle det vara under vinterhalvåret då köksträdgården inte ger något så skulle vi kunna åka till någon lokal bonde och köpa oss ett gäng höns, spannmål eller rent av en ett får att slakta.

Med egen brunn klarar vi oss dessutom även om elen slås ut.
Det är alltid städerna som får problem när/om epidemier bryter ut, och jag bor på landet...
Funderar själv att flytta ut till landstället. Frågan är när? Helst innan det blir riskfyllt att åka tåg. Sedan måste man säga upp sig för man lär inte få ledigt några månader.
Citera
2020-02-10, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
det kommer inte ske med dessa trotsiga individer
Det förstår ju även jag, vilket kommer att leda till ett corona utbrott även här med 50 - 500 döda och det som blir det stora problemet - tusentals som kräver lång sjukhusvård. Vården klarar inte av det.
Senast redigerad av Pisseman 2020-02-10 kl. 09:10.
Citera
2020-02-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Är det så?
Har en gammal far med ganska nedsatt lungfunktion som blivit rekommenderad vaccin mor lunginflammation men det har inget med Corona att göra.Han har fått "vanliga" lunginflammationer som gått hårt åt honom.
Jag tänkte att det kanske kunde mildra effekten av Corona också men så är inte fallet?
Det skyddar, beroende på bakterie, mot bakteriell lunginflammation som följd av viruslunginflammationen. Jag har beordrat alla äldre och sjuka i släkten att ta denna vaccination. Better be safe than sorry.
Citera
2020-02-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Man ska även ta det väldigt lugnt med allt twittrare och youtubers som inte vet någonting om virologi säger. Håller du med om det?

Absolut, jag håller mig i stort till korrespondens och det som är peer-reviewat, men jag vet att de flesta inte gör det.
Citera
2020-02-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Officiella siffror:
Idag på SVT text-tv skriver man antalet döda enligt officiella siffror.
En liten skillnad mot tidigare rapporterat. Har man kanske börjat förstå att Kina inte kör med öppna kort?
Jag har sett att flera olika källor skrivit på detta sätt idag. Något har hänt.
Citera
2020-02-10, 09:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Är det så?

Nej, Corona är ju ett virus. Men det är vettigt att ta pneumokockvaccinet ändå, för det är lätt att dra på sig en bakteriebetingad lunginflammation som följdsjukdom till Corona, eftersom lungvävnaden är uppluckrad efter virusangreppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in