2020-02-10, 00:02
Medlem
Tvättar ni händerna oftare nu?

Torkar ni av tangentbordet och telefonen?

Diverse handtag?

Citera
2020-02-10, 00:02
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Förutsätter att du inte behöver handla mat eller nyttja vård och liknande under en karantän? Att behöva ta sig till sjukhus utan mask under en pågående epidemi är sannolikt en spännande syssla.

Skulle det knipa så skulle vi klara oss någon månad utan att handla, och skulle det vara under vinterhalvåret då köksträdgården inte ger något så skulle vi kunna åka till någon lokal bonde och köpa oss ett gäng höns, spannmål eller rent av en ett får att slakta.

Med egen brunn klarar vi oss dessutom även om elen slås ut.
Det är alltid städerna som får problem när/om epidemier bryter ut, och jag bor på landet...
Citera
2020-02-10, 00:03
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Sant (kanske) men i nuläget är det inte ens 1% av befolkningen i Wuhan som smittats. Större delen är alltså inte immuna...

Har väl sagts från kinesiskt håll att de som blivit friska inte utvecklat antikroppar och således kan bli smittade igen och igen och...
Citera
2020-02-10, 00:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det var väl i dom drabbade områdena som det brändes 700, där alla sitter i karantän, en karantän som innebär att ingen får gå ut, vad tror du händer med trafiken då?

Jag utgår från att det gäller Wuhan med omnejd. Så 11 miljoner+ omnejd får man anta. Sen är de siffror som det bollas med i kremeringsfallet högst opålitliga. Jag ser innget som sticker ut med om ens 90% av faktan och siffrorna skulle stämma.
Citera
2020-02-10, 00:04
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
41000 tror ja det hamnar innan kvällen är slut

Den positiva trenden fortsätter enligt officiella siffror. Den procentuella andelen tillfrisknade ökar, den procentuella andelen avlidna minskar, den procentuella ökningen av konstaterat smittade minskar. Man ska inte blåsa faran över, men kanske man en vacker dag kan se tillbaka på den här händelsen som en bortglömd fasa ur det förflutna.
Citera
2020-02-10, 00:04
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Skulle det knipa så skulle vi klara oss någon månad utan att handla, och skulle det vara under vinterhalvåret då köksträdgården inte ger något så skulle vi kunna åka till någon lokal bonde och köpa oss ett gäng höns, spannmål eller rent av en ett får att slakta.

Med egen brunn klarar vi oss dessutom även om elen slås ut.
Det är alltid städerna som får problem när/om epidemier bryter ut, och jag bor på landet...

Sant, på landet har man edge. Du får deala med bonden på 10 meters håll så löser det sig.
Citera
2020-02-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi har hela tiden vetat eller haft starka indicier på att det kan smitta under inkubationstiden. Du sysslar med hårklyveri och fokus på små detaljer. Vi vet redan att det är otroligt smittsamt, det behöver vi knappast ens bråka om.

Det är inte hårklyverier. Du påstår säkert att vi vetat i 2+ veckor hur smittsamt det är. Det stämmer helt enkelt inte. Att du försöker slingra dig visar bara vad du är för sorts debattör. God natt.
Citera
2020-02-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nytt för mig.. menar du att det under SARS-utbrottet fans smittspridare som va exceptionellt smittsamma?

London Imperial killen säger att Corona har många fler former av symptom än SARS och det därför kan vänta obehagliga överraskningar längre fram, då ” friska” personer spritt viruset jättelänge då upptäcktsnivån ligger på 10% i Kina och 25% i Västvärlden, och då inkubationstiden kan vara över tre veckor. I så fall är det redan inne i hela Kina och hela världen. Mars blir ÖdesMånaden.

Imperial Prof talar om femtiotusen fall om dagen i Kina. Mot officiella 3-4000!

Det KAN vara kört för Wuhan. Men Hubeiregionen, de mångamiljonstäderna? Omvärlden, då? Med en inkubationstid på tre- fyra veckor och många symptomfria smittbärare osv, ja då talar vi miljoner personer!

Vill du göra något kul i ditt liv med din familj och vänner- gör det nu- i April får du göra det själv, tex spela tennis, älgskogen, Cien Años de Soledad väntar

Men av godo; aldrig tidigare eller senare har de fattiga haft det så relativt bra gentemot sina Rika Herrar som efter Digerdöden. Arbetskraftsbrist, akut arbetskraftsbrist under de kommande femtio åren kan göra livet till lite av Paradiset; om du överlever Coronaviruset.

Ja, det är dax; bättre 1 miljard lever loppan än sju miljarder som krigar och hatar och det inte finns något slut på eländet. Bättre då med ett kort helvete och sedan paradis.

Coronavirus är ju helt randomiserat, Guds egen variant av Paradislotteri!
Citera
2020-02-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Tvättar ni händerna oftare nu?

Torkar ni av tangentbordet och telefonen?

Diverse handtag?

ja, jag har skärpt mig ifrån en redan hög nivå.

Alkolgel, sprit är oxå nödvändigt om man vill ha effekt.
Citera
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Ingen skulle enligt dig minnas något av detta i sommar. ”Några gamlingar” blir det inget rekviem över.

Med det är jag klar med dig.
Jag åsyftade själva smittan, inte ekonomiska konsekvenser av att man sätter mångmiljonstäder i karantän. Det var också de helt uppenbara överdrifterna rörande insjukna och döda, samt korkade påståenden och åsikter om hur kinesiska staten arbetar med saken jag vände mig mot. Som jag sa, Kina vidtar stränga åtgärder och det med rätta. Självklart kommer detta kosta och lämna spår, men smittan i sig kommer inte hålla dig sömnlös i sommar.
Citera
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3049749/coronavirus-nine-members-same-family-test

Citat:

Coronavirus: nine members of same family confirmed with disease in Hong Kong after sharing hotpot and barbecue meal
Nine of 10 new cases on Sunday had been to a family gathering on January 19 at the Lento Party Room in Kwun Tong
Health authorities warn of ‘major difficulties’ in tracing possible virus carriers because some might only show mild flu-like symptoms at early stage

Publicerat 9/2

Observera tidspannet 19/1-9/2.

[Tillägg: tvåa på den]
Citera
2020-02-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Har väl sagts från kinesiskt håll att de som blivit friska inte utvecklat antikroppar och således kan bli smittade igen och igen och...

Det har cirkulerat såna utsagor. Min bild just nu är att det är oklart om man blir immun eller ej eftersom det saknas bedömningsunderlag. Det troliga borde vara immunitet. Samma skit, annat virus...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in