2020-02-10, 06:44
Medlem
qwerty-66s avatar
För de som jämför med "vanlig" influensa så kan man fråga sig vilken man hade valt?

Jag hade valt "vanlig" influensa då den bara varar en vecka o inte har samma risk att skada mitt hjärta o mina lungor.
Citera
2020-02-10, 06:50
Medlem
Morning.

There are currently 40,614 confirmed cases worldwide, including 910 fatalities.

Last update: 10 February 2020 at 12:14 a.m. ET
MAINLAND CHINA Cases Deaths Notes Links
Hubei province
(including Wuhan) 29,631 871 4,269 serious, 1,236 critical Source
Other regions 10,540 37 979 serious/critical Source
TOTAL 40,171 908 6,484 serious

3,281 recovered
23,589 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-10, 06:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Gamla som inte dör i hjärtstopp eller cancer kanske dör av lunginflammation. Vad vet jag, något ska det stå på dödsattestet och det är nog inte så noga när en gammal människa ändå är död.

Men bland för övrigt friska yngre tror jag död i lunginflammation är mycket ovanligt. Har själv fått en ett vaccin mot bakteriell lunginflammation som ska skydda mot flera olika stammar.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan ju virussmitta i lungorna bereda plats för bakterier och först då blir det kritiskt. En sådan process förekommer även i halsen, en vanlig herpes simplex i halsen river upp sår så att streptokocker får fäste.
Tydligen är det storrökare som stryker med och det finns det en hel del av i Kina.
Citera
2020-02-10, 06:57
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tydligen är det storrökare som stryker med och det finns det en hel del av i Kina.

De svåra luftföroreningarna torde också göra sitt.
Citera
2020-02-10, 06:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Lägg till detta en knapp vecka i inkubationstid också.

Det är inte lätt att stoppa det man inte hinner uppfatta förrän det är för sent.

Mycket mer sneaky än SARS... Dessutom är det många som får för sig det är ofarligt vilket också kan öka spridningen.
Citera
2020-02-10, 07:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Västvärlden är full med överviktiga latmaskar med begynnande typ 2 diabetes så skulle inte förvåna mig om många sådana skulle dö om det sprider sig.
Citera
2020-02-10, 07:03
Medlem
Från kinesiska pressisen igår. Saxar.

Five new drugs have been found to be effective in inhibiting the novel coronavirus, said experts at a regular press conference on Sunday.*

CT lagts till då test kits levererat fake negativs i den femte diagnos- och behandlingsplanen.

So far there is no direct evidence that the novel coronavirus can be spread by aerosol, said Xu.
"I think currently aerosol transmission is mainly in particular environments, such as confined, narrow space," said Xu. "It's possible to release a large amount of virus in the operating room at one time, in which case aerosol transmission might occur."

Vid 12:44 10-feb-2020 i denna tråd
https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html
Citera
2020-02-10, 07:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Gamla som inte dör i hjärtstopp eller cancer kanske dör av lunginflammation. Vad vet jag, något ska det stå på dödsattestet och det är nog inte så noga när en gammal människa ändå är död.

Men bland för övrigt friska yngre tror jag död i lunginflammation är mycket ovanligt. Har själv fått en ett vaccin mot bakteriell lunginflammation som ska skydda mot flera olika stammar.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan ju virussmitta i lungorna bereda plats för bakterier och först då blir det kritiskt. En sådan process förekommer även i halsen, en vanlig herpes simplex i halsen river upp sår så att streptokocker får fäste.

Ja, människor i livets slutskede med nedsatt immunförsvar brukar ofta trilla över gränsen när influensan kommer. Hade varit intressant se åldersdistributionen o jämföra med Corona. Kanske 80+ som dör av influensa o 60+ som dör av Corona?
Citera
2020-02-10, 07:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Våra tester kan missa sjuka enl nedan. Svårt hejda utbrott utan tillförlitlig diagnos

The sample of the nucleic acid test was taken from the nasopharynx, in the upper respiratory tract, while the virus attacks mainly the lungs. So some cases show a "fake negative" in the nucleic acid test, which leads to misdiagnosis, and may "result in some sources of infection not really being identified and a risk of expansion," said Xu Shunqing, vice president at School of Public Health of Huazhong University of Science and Technology.

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html
Citera
2020-02-10, 07:15
Medlem
MorT2s avatar
Hur ser statistiken ut just nu?
Hur många smittade, tillfrisknade och döda?
Har det spridit sig till ytterligare länder?
Citera
2020-02-10, 07:24
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Kollade upp det med fler källor, och även om det är betydligt fler än 200 så var min talet jag angav felaktigt.
Sorry.
Oavsett det så bör man hela tiden sätta saker och ting i relation till annat.
Fast du sätter ju inte saker och ting i relation till varandra. Du försöker jämföra en avslutad pandemi med en som knappt har börjat med två olika virus som har olika egenskaper vilket ger en helt felaktig bild. Du måste beräkna antalet döda som förmodligen kommer att vara i sverige after corna virusets utbrott är över här för att kunna sätta relationen till säsongsinfluensans dödlighet.

Nya corona viruset har mer än dubbelt så hög spridningsrisk samt att vi inte har något vaccin som vi har för influensan, så om man inte tar några åtgärder kommer mycket lågt räknat minst dubbelt så många att bli smittade. Sedan är dödligheten för det nya viruset osäker men man är överens om att dödligheten är betydligt högre än influensan så om man ansätter att dödligheten ligger någon stans mellan 2% och 10% så kommer dödligheten vara 40 - 200 ggr högre än influensan.

Detta ger att 200 dödsfall i influensan i sverige skall jämföras med 8 000-40 000 om corona viruset får spridning i sverige.

Men detta är under förutsättning att inga åtgärder görs för att begränsa smittan, därför är det så viktigt att inte bagatellisera risken och att åtgärder görs för att begränsa smittan så att vi inte når dessa höga nivåer av personer som dör.
Citera
2020-02-10, 07:26
Medlem
Fortsatt ca 0,26 % avlidna i Kina utanför Hubei samt endast 1 avliden utanför Kina/Hong Kong motsvarande 0,30 %.

Avlidna i Hubei utgör alltså de som är inlagda på sjukhus, svårast sjuka och riskgrupper. De utanför Hubei inkluderar alla inkl milda till svåra symptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in