Citat:
Ursprungligen postat av
Kexet65
Jag skickar (och konverserar med) SMS till mina föräldrar men då är mor 76 och min far 82.
Mina föräldrar är ”normala fungerande människor” men dom har inget intresse av att vidga sina vyer inom teknologin då SMS är fullt tillräckligt för dom.
Med detta sagt så förstår jag inte riktigt ditt inlägg?
Dina ”päron” verkar mer moderna men det varierar nog väldigt mycket hur man kommunicerar så jag tror inte man ska lägga så mycket fokus på HUR man konverserar...
Rätt irrelevant (med all respekt) hur en 76 och 82 åring konverserar när det handlar om en 55 åring (Kåre) och en kvinnan (sekretess) som nog är några år yngre, vi kan säga 50.
Poängen med mitt inlägg är att mina föräldrar som är i 60-70 års åldern använder Messenger, då är det inte helt orimligt att en 55 åring och 50 åring gör det också. Med tanken på diskussionen i tråden och dessa alla SMS så undrar jag om det inte kan vara meddelanden på Messenger istället. Det skulle vara mer rimligt och inte så konstigt. Antalet SMS de skickat mellan varandra, om det nu är SMS, är dock misstänksamt många och blir då intressant.
Det är alltså relevant i fallet med Kåre om det handlar om SMS eller Messenger men inte allmänt hur många konverserar digitalt mellan varandra när man är ihop. Anledningen till att jag tog upp mina föräldrar är att de är äldre och använder Messenger ist för SMS, alltså inte helt orimligt att det kan vara så med detta yngre paret också gör det. Tyvärr men att 2 äldre inte använder Messenger bevisar ingenting, men att två äldre gör det bevisar att det i detta fallet med Kåre och hans "flickvän" kan handla om Messenger. Jag har tagit upp det innan, Tingsrätten brukar sällan hänga med i tekniken där de ibland inte förstår skillnaden på tex att googla något och att komma in på en tråd på Flashback om det. Därav kan "SMS" betyda meddelanden på Messenger kanske.
Du har varit väldigt vettig i tråden så detta ska väl inte vara så svårt att förstå nu
Mina fråga "Vem fan skickar sms idag?" var en retorisk fråga. Att många idag använder inte SMS mellan varandra utan att det är mer Messenger man har kontakt med varandra och där blir det lite mer skickat mellan varandra än på SMS. Klart det fortfarande finns folk som skickar SMS, men i 50-55 års åldern är de långt ifrån en majoritet idag.