2020-02-10, 01:12
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det här är ju enbart min spekulation och man får ta det för vad det är, men...

Kolla WHO's berömda presskonferens där 25% av tiden går till att hylla hur bra Kina är och de är så toppen, och just ja, vi får absolut inte stoppa flyg, för det skadar ekonomin. De lät mer som World Trade organisation.
Så min rena spekulation är att Kina pressar stenhårt på WHO att följa direktiven, annars riskerar vi en total kollaps av världsekonomin.
Att det senare går upp för allmänheten att siffrorna var lite missvisande kan man senare skylla på att det var en pågående rörlig krissituation och att små missar så klart brukar hända då, så har alla "saved face".
Märk väl att det är ren spekulation från min sida baserat på vad jag vet om Kinas roll i de flestas ekonomi (export, import, tillverkning av delar till industrier etc) samt att Kina är en av grundarna av WHO.

Tror du är ganska "spot on" med den analysen. När WHO fick frågor om Taiwan (som inte får vara med i WHO) "rättade" WHO-representanten gång på gång journalisten genom att kalla Taiwan för "China Taiwan". Det var uppenbart hur politiskt känsligt allt var.

Kika även på Tedros Adhanom, vars land i princip ägs av Kina pga jättelån. Googla hans politiska hemvist för lite intressant läsning. Bäddat för en objektiv beslutsfattarmiljö? Som jag uppfattat det var det Adhanom som fällde utslaget i första rundan om att inte utlysa PHEIC. Röstningen var 50-50 för-emot.
Citera
2020-02-10, 01:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Mitt förtroende för Kina är obefintligt när det gäller att vara öppna, tror att de presenterar de siffror de vill presentera. Men även med de siffror som vi säger är officiella så ska man ju ha klart för sig att det är alltså bekräftade fall. Sannolikt så är siffran över smittade omkring 10 ggr högre, ännu högre om man tar i beräkningen att Kina inte presenterar ärliga redovisningar.
Ja jag är av den åsikten. Även här Thailand som är ett poppis ställe för Kineser och övriga från Asien och övriga världen tror jag myndigheter inte alltid visar upp verkligheten.
Bakom allt detta är det pengar. Man vågar inte för att konsekvensen skulle bli ofantlig.
Thailand var mycket oroliga efter tsunamin att detta skulle allvarligt påverka turismen. Där var budskapet att be oss turister fortsätta komma. Trots att de flesta insåg hur bristfälligt alarmsystemen var så fortsatte folk resa hit.
Citera
2020-02-10, 01:18
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jag är av den åsikten. Även här Thailand som är ett poppis ställe för Kineser och övriga från Asien och övriga världen tror jag myndigheter inte alltid visar upp verkligheten.
Bakom allt detta är det pengar. Man vågar inte för att konsekvensen skulle bli ofantlig.
Thailand var mycket oroliga efter tsunamin att detta skulle allvarligt påverka turismen. Där var budskapet att be oss turister fortsätta komma. Trots att de flesta insåg hur bristfälligt alarmsystemen var så fortsatte folk resa hit.

Ja vad gäller Thailand så finns där också en risk för att hålla siffrorna nere, däremot tror jag att Th skulle tjäna mycket på att satsa stenhårt på smittsökning för att skydda befolkningen och turisterna, det skulle ge ett ökat förtroende bland turisterna.
Citera
2020-02-10, 01:31
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Tycker du likadant idag? Eller har nått ändrats i dina tankar? Bara nyfiken.
Till viss del men inte helt eftersom utvecklingen inte blev så som många experter förutspådde (eller snarare vad dom ansåg vara den mest sannolika utvecklingen). Nu har vi mer information kring viruset som visar att situationen utvecklades på ett annat sätt. Virus har alltid potential att skapa stora och dödliga utbrott, dock så är det osannolikt att ett specifikt virus ska göra det. Hur detta kommer att fortsätta utvecklas finns det fortfarande för lite information om för att kunna ge något absolut svar. Saker och ting kan dock alltid förändras men när vi pratar om det så måste vi utgå från den information som finns tillgänglig. Det enda man kan göra i nuläget är att fortsätta prata om vad som kan hända och hur sannolikt det möjligen är, inte vad som kommer att hända. Så i nuläget skulle jag säga att vi ska fortsätta vara vaksamma, dock inte oroliga.
Citera
2020-02-10, 01:37
Medlem
Om man spekulerar med en ökning på 30 000/dag så tar det tills fram i december innan 10 miljoner är smittade. Av dessa 10 miljoner kommer minst 9,7 miljoner överleva.
Citera
2020-02-10, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad vinner Kina på att mörka antalet misstänkt smittade, smittade och döda?

Om vi efter ett år kan konstatera att Xi och hans städerska är de enda som överlevde, vad vann Kina på att mörka?

Och om sanningen kommer fram, vad vann Kina på att mörka?

"Well...it doesn’t really make sense does it?..but it’s just..it’s just the sort of thing that generally governments do."

https://www.youtube.com/watch?v=59zLZ6PpeSA&feature=youtu.be&t=114
Citera
2020-02-10, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Vad tror du den höga kostnaden för för effekter på smittspridningen och förloppet hos dem som är smittade?

Gällande smittspridningen så tror jag att den inte har någon betydelse. Men gällande antalet döda så tror jag nog att nära hälften hade kunnat räddas.

Citat:
Är 2000 yuan snittlönen för hela landet eller där du befinner dig?

För hela landet. Där jag befinner mig är snittlönen runt 5000 yuan. 4000-5000 är en normal lön för den stora massan i first tier cities.

Citat:
Hur skulle du beskriva läget för dig i nuläget?

För mig är det ingen större fara. Jag är inte speciellt rädd. Men man är ju hemma hela dagarna, vilket är ganska tråkigt.

Citat:
Hur skulle du agera om du blev smittad? Hoppas på ett milt sjukdomsförlopp utan vårdkontakt?

Jag vidhåller god hygien och bär inte ansiktsmask, så jag tror nog att risken att smittas är väldigt låg. Ansiktsmasker är en större fara än vad folk tror. Men skulle jag bli smittad så gäller det att isolera sig självt. Skulle nog försöka kontakta en svensk läkare för rådgivning och kontakta kinesisk sjukvård om det verkligen krisade sig.
Citera
2020-02-10, 02:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Gällande smittspridningen så tror jag att den inte har någon betydelse. Men gällande antalet döda så tror jag nog att nära hälften hade kunnat räddas.

För hela landet. Där jag befinner mig är snittlönen runt 5000 yuan. 4000-5000 är en normal lön för den stora massan i first tier cities.

För mig är det ingen större fara. Jag är inte speciellt rädd. Men man är ju hemma hela dagarna, vilket är ganska tråkigt.

Jag vidhåller god hygien och bär inte ansiktsmask, så jag tror nog att risken att smittas är väldigt låg. Ansiktsmasker är en större fara än vad folk tror. Men skulle jag bli smittad så gäller det att isolera sig självt. Skulle nog försöka kontakta en svensk läkare för rådgivning och kontakta kinesisk sjukvård om det verkligen krisade sig.
Men om du var smittad hjälper ett munskydd så du inte sprider smittan vidare.
Ett bra munskydd använt på rätt sätt hjälper även bäraren. Dock säkert hopplöst att få tag på bra munskydd där du befinner dig.
Citera
2020-02-10, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men om du var smittad hjälper ett munskydd så du inte sprider smittan vidare.
Ett bra munskydd använt på rätt sätt hjälper även bäraren. Dock säkert hopplöst att få tag på bra munskydd där du befinner dig.

Ett munskydd hjälper inte ett smack när det gäller virus, om man nu inte har speciella munskydd. Gällande bakteriella sjukdomar kan det hjälpa. De munskydd som skulle kunna hjälpa finns inte här.
Citera
2020-02-10, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ett munskydd hjälper inte ett smack när det gäller virus, om man nu inte har speciella munskydd. Gällande bakteriella sjukdomar kan det hjälpa. De munskydd som skulle kunna hjälpa finns inte här.
Munskydd kan hjälpa dig från att bli arresterad av kinesiska polisen och inlåst i någon karantän som jag läst att det förekommer i vissa områden..
Citera
2020-02-10, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad vinner Kina på att mörka antalet misstänkt smittade, smittade och döda?

Om vi efter ett år kan konstatera att Xi och hans städerska är de enda som överlevde, vad vann Kina på att mörka?

Och om sanningen kommer fram, vad vann Kina på att mörka?

Kina är väldigt utsatt psykologiskt. Inrikes finns enorma spänningar, normaltillståndet i en organisation som det kinesiska kommunistpartiet är mördande konkurrens, om inte för annat så måste Xi Ping vinna tid, hitta vem som försöker utnyttja situationen emot honom , till dennes dessas fördel, räkna ut hur han skall besegra denne dessa.... det tar tid att mobilisera sitt försvar, finna en fungerande strategi. Xi Ping måste samtidigt lugna folket, militära och civila ledare, ge order. Xi har en mardröm just nu. Kanske oxå sant att ingen har koll,påmsiffrorna för det förekommer desinformation. Det är ett gyllene tillfälle för motståndarna att få bort Xi Ping genom att visa på inkompetens via en okontrollerad epidemi.

Därför måste Xi Ping vinna tid, allt annat är sekundärt. Själva kriget mot Corona får vinnas med hjälp av brutalitet, effektivitet, hänsynslöshet: när välmmålen och metoderna finns på plats kan ju en militärdiktatur vara oerhört effektiv, därav lab ass rapport om att militär för bort 200-400 personer om dagen som inte dör utan insjuknar i (Långvarig) och smittsam lunginflammation. Medan många annars dör oförhappandes av hjärtstopp. Det förklarar också varför det kremeras 1000 personer om dagen, mot 300-400 normalt, eller ännu fler. Dessa iakttagelser kan stämma om man lyssnar på den brittiske professorn vid ImperialnCollage, 50,000 om dagen smittas , samt att bara 10% av fallen upptäcks då viruset är mångfasetterat!

Sammantaget; Xi Ping vinner inget på att gå ut med ” det är kaos”, det KAN han inte. Kina får hålla god min.

Jag tror på chans till inre splittring, kommunistpartiet har olika fraktioner, vissa har starka militära förband knutna till sig av ibland rent personliga lojalitetsband etc etc

Se Kina som ett ansikte utåt, tusen inåt!

Den sociala stabiliteten kan hotas av sanningen. Xi Ping lär ha paranoia kring det hotet. Skulle Kina tappa fart, långsiktigt, om man kan se att det skedde stora misstag under Coronaviruset, då hotas Xi Ping. Han har ju dessutom själv levt som förvisad 16-22 år, som jordbruksarbetare med slavliv. Han tar inga risker. Att mörka , för en fientlig omvärld, är inget som han prioriterar att undvika.

Därför tystnad, Xi Pings Darkest Hour!
Senast redigerad av Gaia.Revenge.2049 2020-02-10 kl. 02:50.
Citera
2020-02-10, 02:48
Medlem
UngeHerrProms avatar
Reste till ett land i afrika förra veckan, där var det screening och kontroll på folk som varit i kina. Vad möts jag av här i sverige?
En informationsskylt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in