2020-02-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
vad är egentligen skillnaden i hur allvarligt det här Coronaviruset är jämfört med säsongens influensa?

är det för att man vet så lite om viruset?

är det högre dödlighet/smittad jmf med säsongsinfluensan?

Vi vet tyvärr inte det än. Men det som personligen skrämmer mig är alla skyddsåtgärden som Kina har gjort. Om det hade varit en vanlig influensa så hade de antagligen inte satt hela miljonstäder i karantän, eller vad tror du själv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
I år dör cirka 23 000 svenskar i cancer, 300 i trafiken och runt 20 000 i "vanlig" influensa och runt 1 000 dör på grund av fallolyckor.
Det är viktigt med perspektiven här...
Det dör mellan 300-700 i influensan varje år i Sverige, resten av dina siffror är därmed inte ens lönt att kolla upp.
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Inga masker köpta, och vi är fem i familjen.
Skulle det, mot all förmodan, braka åt helvete med detta virus så undviker vi samhällen under tiden då viruset drar fram.
Hur man än vrider och vänder på det så är det fysisk närhet till andra som är den största risken.

Förutsätter att du inte behöver handla mat eller nyttja vård och liknande under en karantän? Att behöva ta sig till sjukhus utan mask under en pågående epidemi är sannolikt en spännande syssla.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Många av de som klassats som tillfrisknande har plötsligt blivit sjukare igen.

Kan man ha varit för snabb med att "friskskriva" smittade?

Sverige kan vara det utvecklade landet som sämst kommer att klara av ett ett utbrott av N Corona. Dels för våra myndigheters extrema naivitet och dels för att vi redan nu saknar flera tusen vårdplatser.

När kina pratar om att bygga sjukhus för tusentals personer så är det extremt stora salar med sängar i långa rader där smittade får ligga och vänta på att dö eller bli friska. Den nivån skulle vi klara av i Sverige också. Ta städernas bibliotek i anspråk, de är ändå bara tillhåll för gängkriminella numera.

Där är nog till förklaringen att folk kämpar och gör motstånd så mycket de bara kan när polisen kommer för att hämta dom. De vill för sitt liv inte hamna där, bättre att dö hemma
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nytt för mig.. menar du att det under SARS-utbrottet fans smittspridare som va exceptionellt smittsamma?

Ja, stämmer. Googla "super spreaders" + SARS och även Corona.
Citera
2020-02-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Den som har varit sjuk och sen tillfrisknat måste ju bevisligen ha ett immunsystem som kan hantera viruset. Sen vet jag inte hur länge immuniteten varar, eller vad som händer om viruset muterar.

Sant (kanske) men i nuläget är det inte ens 1% av befolkningen i Wuhan som smittats. Större delen är alltså inte immuna...
Citera
2020-02-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det pratades om superspridare i slutet av januari, men inte så mycket efter det vad jag har märkt.

Disease detectives hunting down more information about 'super spreader' of Wuhan coronavirus
https://edition.cnn.com/2020/01/23/health/wuhan-virus-super-spreader/index.html

Han är med i studien jag länkat igår. Han smittade minst 10 st sjukvårdsanställda och 4 andra patienter. Han kom in för magbesvär.
Citera
2020-02-09, 23:59
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
I artikel på samhällsnytt nu, står om mycket höga halter av SO2 över Wuhan . Något som ska/kan bero på att man bränner stora mängder kroppar.

Jag har inte grottat ner mig i just den här frågan, men vid tidigare tillfällen har Samhällsnytt publicerat vilken jävla twitter-skit som helst som gäller viruset, kopierat rakt upp och ner med NOLL försök till verifiering, uppföljning eller analys. Jag skulle akta mig för att lita på dem allt för mycket.
Citera
2020-02-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, det stod explicit att man prioriterar coronasmittade före andra. De kan lika gärna ha bränt alla smittade och sedan ha bränt 200 icke smittade.

Helt ointressant o man inte kan få några reella siffror på det.

Som sagt, läsförståelse... de har ett helt stycke (som jag dessutom parafraserade) där de beskriver varför man inte bränner "vanliga" döda samtidigt som coronasmittade.

Och de ger siffra för just det krematoriet, ca 90% av de 128 (dvs alla som de brände 116 st) är då corona.
Citera
2020-02-10, 00:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu har jag inte det där aktuellt men jag ska försöka hitta källor.

EDIT: Efter litet googlande hittade jag den här artikeln: https://www.svd.se/superspridare-av-sars-oftast-aldre

Tack.. Ja där ser man.
Citera
2020-02-10, 00:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Nej det vet vi inte, då forskargrupper kommer med nya rön och studier hela tiden. Den senaste japanska tex igår, där de bedömer att 50% av sekundärsmittade blivit det av smittbärare som fortfarande ej uppvisade symptom. Det är nytt. Du kan inte kategoriskt säga att vi VET.

Vi har hela tiden vetat eller haft starka indicier på att det kan smitta under inkubationstiden. Du sysslar med hårklyveri och fokus på små detaljer. Vi vet redan att det är otroligt smittsamt, det behöver vi knappast ens bråka om.
Citera
2020-02-10, 00:02
Medlem
Såhär lätt blir man smittad ....

https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3049749/coronavirus-nine-members-same-family-test
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in