2020-02-09, 22:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Onekligen.

Det är viktigt att förstå att denna virusepidemi har ett före och efter det att sjukvårdens resurser slutar vara tillräckliga för det tillströmmande antalet kritiskt sjuka. Få fall ger ännu färre fall där den sjuke behöver intensivvård. Men när spridningen är snabb och omfattande, når man en punkt när sjukvården bryter ihop. Och då blir dödligheten en helt annan. Det finns bara så många respiratorer och platser där patienter kan få oxygen.

Mina gamla vandrar inte på denna jord längre. Jag och min hustru är nu äldst. Våra barn är unga vuxna och starka. Vi har goda chanser att klara detta. Men en epidemi som har potentialen att döda tusentals och åter tusentals gamla och sjuka i Sverige, är inget jag kan betrakta med annat än stor oro.

Åtgärderna som Kina vidtar är extremt kostsamma i ett nationalekonomiskt perspektiv. Den kinesiska regimen har knappast gjort sig känd för att måna om sitt folk. Av all information som finns att betrakta och ta del av, är det denna som oroar mig mest. Den leder nämligen till frågan: hur många måste vara svårt sjuka och döende samt redan döda, för att regimen skall gå så långt?

ca 500 IVA platser i Sverige så med 5000 smittade så är vi över gränsen.
Citera
2020-02-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Denna Youtube kanalen följer detta rätt bra sänder varje dag och jag kan rekommendera den ifall du vill följa det!

https://youtu.be/LQnQMFDqwtw
Tror det är samma kille jag följde när fotbolls-ungdomarna var fast i en grotta i Thailand för ett tag sen. Då gjorde han ett bra jobb och var ganska noga med referenser och kollade källor, men givetvis lite sensationslysten.
Citera
2020-02-09, 22:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Här är en läkare: https://ibb.co/xj767My

Jag har en känsla av att det stämmer.
Fick lära mig igår för att undvika censuren i Kina som går på ord och tar bort text så skriver de meddelande på lappar och lägger in som bild. Smart
Det betyder ju inte att allt är sant för de men i detta fall tror jag det
Citera
2020-02-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det där har vi sett tidigare och det är inget vidare bevis.

Hoppas det!

Om den officiella statistiken håller så är faran över i mars.

Frågan är ju hur hög dödlighet viruset har över tid, låt säga 6 veckor.

Muterar det?

Hur många, hur många procent återhämtar sig?

Det går kanske bara att räkna ut i efterhand?
Citera
2020-02-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Den ”svenska” patienten hade ju lämnat mycket information till kinesiska källor i Sverige, den finns ju här i tråden, så då hade ju isåfall Sverige kunnat be om samtycke också, för att kunna informera allmänheten.
Ja men hon kanske ändrade sig och tyckte att man inte skulle rapportera mera eftersom det fanns risk att man skulle kunna identifiera henne genom uppgifter som spreds på nätet.
Citera
2020-02-09, 22:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
Jag har läst på reddit (från angiven läkare) att dom i kina i regel inte sätter virus som dödsorsak om det har vart en annan allvarlig sjuk i grunden, som leder till att de avlidit. Så exempel om någon har haft ett dåligt hjärta, fått hjärtattack pga denne har fått smitta så registreras inte den döden som virusrelaterad? Och det är också därför kina har så långa siffror av dödsantal i t.ex influensa. Kan det stämma? Isåfall får man anta att en stor del av dom som har dött är relativt friska till att börja med? Testas dom som dött utan att ha registrerad sjukdom? Dvs de som inte fått vårdplats innan dom dör. Eller?

Rimlig tanke med åtanke med hur de friserar all data generellt. Enligt kineserna är man ex. inte fattig om man har en lön motsvarande en månadshyra om året.
Citera
Medlem
Citat:
Den ”svenska” patienten hade ju lämnat mycket information till kinesiska källor i Sverige, den finns ju här i tråden, så då hade ju isåfall Sverige kunnat be om samtycke också, för att kunna informera allmänheten.

Det som hon lämnar ut själv gör hon på eget ansvar. En fråga - vad är det som är viktigt att veta anser du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag kan inte dom siffrorna för det har sagts olika siffror.
Vissa har sagt att normalt går ett krematorium 4 timmar per dag nu går samtliga krematorier 24/7
på 14 krematorium?
Citera
2020-02-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Att man rapporterar patienters hälsotillstånd kan ju bero på att de lämnat samtycke till det, i andra länder.

Visst kan samtlig info i olika länder ha skett efter att ha fått patienternas tillstånd, men... jag vet inte hur troligt det är att allt sker med patientens medgivande. Jag tror att vi i Sverige är extrema när det gäller att tolka lagar som GDPR, och extrema i vår vilja att lyda regler.

Det har också funnits bilder i utländsk media på när de kinesiska patienterna i Rom satt i en sjuktransport/ambulans när de togs till sjukhus från hotellet de var på.
Citera
2020-02-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
ca 500 IVA platser i Sverige så med 5000 smittade så är vi över gränsen.
De platserna kan iofs utökas med beredskapssjukhus. Problemet är att det inte finns personal. Främst saknas sjuksköterskor.
Citera
2020-02-09, 22:08
Medlem
Citat:
Visst kan samtlig info i olika länder ha skett efter att ha fått patienternas tillstånd, men... jag vet inte hur troligt det är att allt sker med patientens medgivande. Jag tror att vi i Sverige är extrema när det gäller att tolka lagar som GDPR, och extrema i vår vilja att lyda regler.

Det har också funnits bilder i utländsk media på när de kinesiska patienterna i Rom satt i en sjuktransport/ambulans när de togs till sjukhus från hotellet de var på.
Du tycker inte det är bra att vi följer regler? Tycker du att vi borde bryta mot fler lagar än vad om görs nu?
Citera
2020-02-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det som hon lämnar ut själv gör hon på eget ansvar. En fråga - vad är det som är viktigt att veta anser du?

Mycket av det utländska media skriver om tjänar ju till att folk får VETA och slipper spekulera. Hur sjuka är de, vilka symptom har de, vilka mediciner får de? Man läser allt detta i nyheterna och vet. Det finns ju ett allmänintresse eftersom det är en potentiell pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in