Citat:
Ursprungligen postat av
ArrigoSacchi
Nu känner jag icke till den Stockholmska geografin, men vi har lite att gå på.
Geografiska platser: Björkhagens tunnelbanestation, Kärrtorp och slutligen Farsta. Vad jag förstår finns bara en endaste tingsrätt i Stockholm. Nu vet jag inte hur det fungerar och om ovanstående områden räknas till Stockholms län.
Gärningsmännen var vid tillfället 16 och bör således vara födda 2003.
Jag bor inte heller i Stockholmsområdet, och har inte stenkoll på geografin. Men några snabba Google-sökningar visar att samtliga tre brottsplatser ligger inom Stockholms kommun. Jag har dock inte lyckats hitta någon information om hur de olika tingsrätterna i Stockholmsområdet fördelar ärenden sinsemellan.
Det finns - om jag förstått saken rätt - fem tingsrätter i Stockholmsområdet: Stockholms, Nacka, Solna, Södertörns, Attunda. I det aktuella fallet skulle man kunna tänka sig att ärendet handläggs av Stockholms tingsrätt, eftersom samtliga tre brottsplatser ligger inom Stockholms kommun. Men vad vet jag? Det är möjligt att man går efter andra principer. Kanske baseras ärendefördelningen på var de åtalade är hemmahörande, eller på var brottsoffer/målsägande är hemmahörande. Kanske har man ett system som innebär att ärenden med minderåriga förövare handläggs av en särskild tingsrätt. Eller kanske fördelas ärenden olika beroende på skiftande arbetsbelastning mellan olika tingsrätter.
Det förefaller dock, trots mitt resonemang ovan, mest rimligt att börja med att vända sig till Stockholms tingsrätt för att få ut åtal och ev. FUP. Om de säger sig inte känna till ärendet får man väl fortsätta med de andra tingsrätterna.