2020-02-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Jag håller med att det är nödvändigt med karantän för att stoppa viruset, och det var just det som var min poäng. I Sverige skulle det aldrig ses som förenligt med grundlagen att sätta en hel stad/region/liknande i karantän bara för att individer på den platsen var sjuka. Därför är smittorisken större här. Etablerar sig smittan här kommer det sprida sig helt obegränsat, speciellt eftersom alla är så extremt viktiga här och absolut inte kan sjukskriva sig när man är sjuka, för man tror att ingen på jobbet klarar sig utan en en vecka eller två.

Vilken del av grundlagen menar du? Myndigheten kan teoretiskt stänga hela landet om de anses vara det som är riktigt. Människor, som inte följer läkarens råd, kan låsas in. I Sverige heter det frivillig karantän. Men om person börjar bryta mot vad läkaren har ordinerat så kan personen låsas in.
Citera
2020-02-09, 20:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Måste fråga dig hur vet du att de som sitter i hemkarantän i sverige har lämnat sina hem? Bara för att de är tillåtet att lämna betyder det inte per automatik att de lämnat sitt hem right? Känner du någon som har fått "hemkarantän" eller är ditt påstående din egen uppfattning och tro? bara rent nyfiken på vad du basera ditt meddelande här på

Jag skrev inte att svenskarna hade lämnat sina hem. Jag skrev att de hade fått sådana förhållningsorder, att de FICK lämna sina hem. Det överläts åt deras eget omdöme att tänka över, vart det var lämpligt att gå. VART de sedan har gått, vet vi ju inte. Medan tyskarna ÖVERHUVUDTAGET inte fick gå ut. Ser du skillnaden..?
Citera
2020-02-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Nja kanske 3 månader, eftersom vi är (lite mer iaf) förberedda på situationen som kan uppstå. Dessutom är vi mindre tätbefolkade och väldigt maniska vad gäller hygien osv. Så spridningen lär absolut inte gå lika fort som det gjorde i Wuhan.

Jag tror att inom 4 månader kommet vaccinet stå klart. Alltså precis strax innan sommaren börjar. Tror heller inte vi kommer att komma i närheten av den samhällskollaps som Kina och i synnerhet Wuhan står just nu inför.

Vi är mer förberedda?
Kina är ljusår framför oss teknologiskt och Infrastrukturmässigt och förberedda på en pandemi som detta.
Hygienmässigt vet jag inte, vi är människor precis som dom, jag skulle säga att vi är lika grisiga som någon annan, men vi lever inte lika tätbefolkat det är sant.

Problemet med ett vaccin är väl kanske att detta är ett muterande virus där det i slutändan blir så att själva vaccinet är det som är det största hotet för oss i väst? Jag kommer iaf aldrig vaccinera mig i det här läget, men kör på du o lycka till!
Senast redigerad av eyecreate 2020-02-09 kl. 20:55.
Citera
2020-02-09, 20:50
Medlem
Citat:
Nja kanske 3 månader, eftersom vi är (lite mer iaf) förberedda på situationen som kan uppstå. Dessutom är vi mindre tätbefolkade och väldigt maniska vad gäller hygien osv. Så spridningen lär absolut inte gå lika fort som det gjorde i Wuhan.

Jag tror att inom 4 månader kommet vaccinet stå klart. Alltså precis strax innan sommaren börjar. Tror heller inte vi kommer att komma i närheten av den samhällskollaps som Kina och i synnerhet Wuhan står just nu inför.

Stockholm är dock en akilleshäl. Slås centrala funktioner ut tex kollektivtrafiken blir det total trafikinfarkt. Då måste skolor stängas på obestämd tid.
Citera
2020-02-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Dom sa på Rapport häromdagen att viruset muterat till en mildare variant. Sen var den nån amerikan som sa det också.

Jaså? De har kunnat konstatera det? Konstigt att Aftonbladet missade den löpsedelnyheten...
Citera
2020-02-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Tyvärr (måste jag väl säga) kommer du ha rätt. Detta snabba förlopp särskilt i tanke på lång inkubationstid och sjukdomsförlopp är riktigt skrämmande. SARS och MERS är en fis i rymden jämfört med detta.

99% från Wuhan. Jag ligger inte sömnlös.
Citera
2020-02-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Nä han kunde åtminstone lägga fram källor till sina påståenden.
Här är en källa som i sin tur anger källor. (Det är nog fjärde gången jag postar det där.)

https://theprepared.com/blog/no-the-2019-ncov-genome-doesnt-actually-seem-engineered-from-hiv/
Citera
2020-02-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Dom sa på Rapport häromdagen att viruset muterat till en mildare variant. Sen var den nån amerikan som sa det också.

Och alla smittade har bakåtmuterat automatiskt eller?
Citera
2020-02-09, 20:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Är ni verkligen säkra på att påsarna är likpåsar? För när jag såg videon så såg det ut som hazmat dräkter som var förbrukade och därför hade slängts.

Där de slänger smittat och förbrukat material brukar bli lite runda säckar inte avlånga med huvud och fötter
Citera
2020-02-09, 20:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Finns inga fakta som talar för det. Det var nog deras förhoppningar.

En del säger viruset blir starkare

https://www.cnbc.com/2020/02/04/researchers-say-the-coronavirus-may-be-more-contagious-than-current-data-shows.html
Citera
2020-02-09, 20:56
Medlem
50 miljoner boende i en stad i Kina och enligt rapporter är 38000 drygt smittade, och det råder fullständigt kaos.

1. Det är något som inte stämmer med rapporten, det finns miljoner smittade och dödsantalet på som någon skrev runt 50 000

2. Kineserna är efterblivna och gör en hönsgård av en fjäder.

Dessa 2 alternativ, vilket är mest sanolikt egentligen? Jag har alltid trott att det är ett harmlöst virus men fattar inte uppståndelsen, kanske något som inte stämmer?
Citera
2020-02-09, 20:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Vi kan ju också hoppas på att spridningen blir mindre när det blir ljust och varmt precis som förkylningar och influensor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in