Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Om det där stämmer så är det verkligen, verkligen inte bra. Det innebär att vi i så fall ska dividera dödstalen med hur många som var smittade för två-tre veckor sedan för att få fram dödligheten.
För Hubei så innebär det, om vi kör 2,5 vecka och tar 17 dagar bakåt, 780 döda på 549 smittade med en dödlighet på 142 %. Givetvis stämmer inte detta, eftersom antalet fall underrapporterats. Men de behöver ha underrapporterats så in i helvete mycket för att nå 2 % dödlighet; istället för 549 smittade hade det behövt vara 39 000 smittade.
Samma övning på resten av Kina ger 31 döda på 276 smittade, och en dödlighet på 11,2 % (i linje med SARS). För att 2 % ska stämma där hade det vid tidpunkten i resten av Kina behövt vara 1 550 smittade.
Räknar man på det som du gör så kan det inte stämma jag tror felet ligger i underrapportering, människor har dött hemma, brist på test kit, varken har tid eller utrustning för att testa alla.
Jag kan ju inte garantera att det läkaren säger stämmer men det följer den utvecklingen som jag och vi här i tråden har sett.
Vi ser t ex tyskarna som blev smittade av den kinesiska kvinnan alla mådde bra i början sedan blev det kritiskt för en av dom.
Det är en fruktansvärd sjukdom även för de som klarar sig igenom.