2020-02-09, 20:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ventilation / AC kommer nog visa sig vara ”boven” här. Men det borde man o andra sidan vaknat för långt tidigare när det gäller en rad andra smittor.

Så, ja .. ?

CDC har gått ut med att ventilationen på kryssaren inte ska kunna föra smittan vidare och att det är säkert att sitta i karantän i sin hytt.

https://www.nytimes.com/2020/02/09/world/asia/japan-ship-coronavirus.html
Citera
2020-02-09, 20:02
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack för den informationen, det låter väldigt bra

Hej på dej.
Jag lämnar lite information till dig om de fem miljoner som smet före karantänen i Wuhan.
Här är var de tog vägen.

https://www.ctvnews.ca/health/where-did-they-go-millions-left-wuhan-before-quarantine-1.4803739
Citera
2020-02-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ett lab i Frankrike säger sig vara några veckor ifrån att ha ett botemedel mot viruset.

https://mobile.francetvinfo.fr/sante/maladie/coronavirus/la-decouverte-d-un-traitement-contre-le-coronavirus-19-ncov-est-l-affaire-de-quelques-semaines-selon -l-inserm_3817797.html#xtref=https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/f1byxx/french_national_institute_of_health_and_medical/

Tydligen en medicin som ska göra cellerna viruset attackerar instabila så att viruset inte får fäste eller något sånt. Är inte kunnig inom området men låter som bra nyheter. Tydligen ett av världens allra bästa forskningsinstitut.

Intressant forskning faktiskt! Bara att hoppas de kan applicera det framgångsrikt på Corona också.
Vad det är, är att man studerar äldre mediciners sekundäreffekter, för att utnyttja de egenskaperna på nyare virus, till exempel MERS och Nya Corona.

I och med att det är redan godkända läkemedel, i detta fall ett mot högt blocktryck, så förkortar man tiden rejält från labbtest till Fas 3 test.
Senast redigerad av Dompan75 2020-02-09 kl. 20:06.
Citera
2020-02-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Sverige har inte alltid det bästa tillvägagångssättet i allting.

Jag tycker inte det vi får veta om de italienska patienterna är problematiskt. De är dessutom anonyma.

Du kan inte veta om deras identitet blir röjd, risken ökar ju mer information som släpps.
Citera
2020-02-09, 20:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det stämmer bra med den teori jag försökte diskutera tidigare i tråden, nämligen att viruset försöker slå ut immunsystemet, men fick mina inlägg raderade. Varför vet jag inte.

Det stämmer ju även bra med det som vi i tråden uppfattat att dygn 7-9 är dom dagarna då personen hastigt kan bli allvarligt dålig.
Tycker artikeln beskriver väldigt tydligt och bra vad som sker så även jag som inte är medicinskt kunnig faktiskt förstår.
Sedan vet jag inte om den kunskapen är så rolig om man skulle bli sjuk.
Citera
2020-02-09, 20:13
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Snälla någon det råder patient sekretess hört talas om det??
Dem säger inte ens flaskhals om hur sjuk eller om patienten så är döende som säger dem inte något offentligt, Anhöriga får full information hur patienten mår och det är de enda som ska ha den infon vad allmänheten vill skiter sjukvården i och det är så det ska vara!

Jag antar att din säkring gick innan du hann läsa hela meningen?
Citera
2020-02-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
The third week determines whether critical illness leads to death. Some in critical condition who receive treatment can raise their level of lymphocytes, a type of white blood cell, and see an improvement in their immune systems, and have been brought back, so to speak. But those whose lymphocyte numbers continue to decline, those whose immune systems are destroyed in the end, experience multiple organ failure and die.
Om det där stämmer så är det verkligen, verkligen inte bra. Det innebär att vi i så fall ska dividera dödstalen med hur många som var smittade för två-tre veckor sedan för att få fram dödligheten.

För Hubei så innebär det, om vi kör 2,5 vecka och tar 17 dagar bakåt, 780 döda på 549 smittade med en dödlighet på 142 %. Givetvis stämmer inte detta, eftersom antalet fall underrapporterats. Men de behöver ha underrapporterats så in i helvete mycket för att nå 2 % dödlighet; istället för 549 smittade hade det behövt vara 39 000 smittade.

Samma övning på resten av Kina ger 31 döda på 276 smittade, och en dödlighet på 11,2 % (i linje med SARS). För att 2 % ska stämma där hade det vid tidpunkten i resten av Kina behövt vara 1 550 smittade.
Citera
2020-02-09, 20:15
Medlem
För er som vill gräva ner er i sjukdomsförloppet.
Färsk studie från JAMA gås igenom av Dr Campbell.

https://www.youtube.com/watch?v=sjTpd8KzUn0
Citera
2020-02-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ett lab i Frankrike säger sig vara några veckor ifrån att ha ett botemedel mot viruset.

https://mobile.francetvinfo.fr/sante/maladie/coronavirus/la-decouverte-d-un-traitement-contre-le-coronavirus-19-ncov-est-l-affaire-de-quelques-semaines-selon -l-inserm_3817797.html#xtref=https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/f1byxx/french_national_institute_of_health_and_medical/

Tydligen en medicin som ska göra cellerna viruset attackerar instabila så att viruset inte får fäste eller något sånt. Är inte kunnig inom området men låter som bra nyheter. Tydligen ett av världens allra bästa forskningsinstitut.

Spanska sjukan skog ut lungorna och ofta var det planerad celldöd dvs kroppen gick in i self destruct mode för att hindra virusets framfart. Den franska medicinen kanske hjälper lungorna så att dom inte dör ned vid angrepp.
Citera
2020-02-09, 20:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hej på dej.
Jag lämnar lite information till dig om de fem miljoner som smet före karantänen i Wuhan.
Här är var de tog vägen.

https://www.ctvnews.ca/health/where-did-they-go-millions-left-wuhan-before-quarantine-1.4803739

Hej Grollaren

Se där jag 70% av de som flydde från Wuhan stannade i Wubei provinsen de övriga mest till närliggande provinser. De följer de röda prickarna som var i början av utbrottet innan allt blev en enda stor fläck
Citera
2020-02-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Såklart att man skulle vara tvungen att införa karantän. Man har ingen annan åtgärd att ta till. Så det skulle ske även i demokratiska länder. Viruset blir inte mera farligt just för att Kina är en diktatur. Viruset har ingen egen rösträtt, för att spetsa till det hela.

Man har liksom ingen rösträtt kvar när det gäller folkhälsan i stort.
Tycker att Kina gör rätt med sina åtgärder att begränsa smittan, eftersom Kina har så tättbefolkade regioner som de har.Och
Skulle viruset få fäste i tex Shanghai, Hongkong eller Beijing så då blir det ju förstås riktigt illa.

Jag håller med att det är nödvändigt med karantän för att stoppa viruset, och det var just det som var min poäng. I Sverige skulle det aldrig ses som förenligt med grundlagen att sätta en hel stad/region/liknande i karantän bara för att individer på den platsen var sjuka. Därför är smittorisken större här. Etablerar sig smittan här kommer det sprida sig helt obegränsat, speciellt eftersom alla är så extremt viktiga här och absolut inte kan sjukskriva sig när man är sjuka, för man tror att ingen på jobbet klarar sig utan en en vecka eller två.
Citera
2020-02-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det är en ren lögn från dig. Kina har specifikt gått ut och sagt att de (Hubei-regionen) rapporterar bara lunginflammationer provocerade av Corona. Inga milda fall, inget annat, bara de som fått lunginflammation av sin Corona.

Någon i tråden påstod för ngn dag sedan att de nu ändrat sin hållning, då man löst upp massa nya sjuksängar och fått förstärkning, men det är inget som den personen någonsin visade källa på. Så OM de ändrat, så är det enbart sedan 1-2 dagar.

Säger du. Det har jag i så fall missat. Har du länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in