2020-02-09, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det är en ren lögn från dig. Kina har specifikt gått ut och sagt att de (Hubei-regionen) rapporterar bara lunginflammationer provocerade av Corona. Inga milda fall, inget annat, bara de som fått lunginflammation av sin Corona.

Någon i tråden påstod för ngn dag sedan att de nu ändrat sin hållning, då man löst upp massa nya sjuksängar och fått förstärkning, men det är inget som den personen någonsin visade källa på. Så OM de ändrat, så är det enbart sedan 1-2 dagar.
Jag har varit inne och läst på diverse asiatiska hälsomyndigheters hemsidor om de olika fallen m.h.a. Google Translate. Den översätter både kinesiska, koreanska och japanska benämningar på coronaviruset till olika varianter av pneumonia, även om åtminstone koreanerna och japanerna rapporterar även "snuv"-fallen. Någon som använder samma metod som mig kan därmed lätt få uppfattningen att Kina bara rapporterar lunginflammation, även när jag tror att så inte är fallet. Även WHO vidarebefordrar Kinas siffror som smittade, inte lunginflammationer, vilket tyder på att den du citerade har rätt. Du får gärna länka till något som stödjer ditt uttalande, om Hubei nu specifikt gått ut och sagt detta.
Citera
2020-02-09, 20:24
Medlem
Jag tycker att man läser lite överallt att detta startade i början av dec i Kina. Så det tog 1.5 till 2 månader för att bli kaos i Kina.

Om 1.5 till 2 månader vet vi om det kommer att bli samma situation här eller det helt enkelt är skapat för en viss folkgrupp som många har diskuterat.
Citera
2020-02-09, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Läs din egen text här ovan. Någon undrade vilka belägg du har för att det ska bli en pandemi. Du svarar med en massa ordbajs, inga siffror, inga ekvationer, inga referenser (förutom "event 201", orka kolla...). Bara en massa ej underbyggt babbel som du avslutar med "enkel matematik". Har du missförstått vad som är matematik och vad som är fantasi?

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du svarade inte konkret på konkret fråga.

Just det som är problemet med vissa av er millenials; "orka kolla". Är du intresserad så får du nog ta och göra lite efterforskning själv, då jag inte är speciellt intresserad av att sitta och förklara samma saker, som både förklarats otaliga gånger i tråden samt finns oerhört lätt tillgängligt runt om på nätet, för massa IQ-befriade latmaskar.

Här har du en youtubekanal med en doktor som gör många intressanta djupgående analyser av det hela:
https://www.youtube.com/user/Campbellteaching

Dock är jag ytterst tveksam till att du "orkar" kolla mer än högst två minuter innan din uppmärksamhet brister.
Senast redigerad av Utspilld 2020-02-09 kl. 20:35.
Citera
2020-02-09, 20:28
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Om det där stämmer så är det verkligen, verkligen inte bra. Det innebär att vi i så fall ska dividera dödstalen med hur många som var smittade för två-tre veckor sedan för att få fram dödligheten.

För Hubei så innebär det, om vi kör 2,5 vecka och tar 17 dagar bakåt, 780 döda på 549 smittade med en dödlighet på 142 %. Givetvis stämmer inte detta, eftersom antalet fall underrapporterats. Men de behöver ha underrapporterats så in i helvete mycket för att nå 2 % dödlighet; istället för 549 smittade hade det behövt vara 39 000 smittade.

Samma övning på resten av Kina ger 31 döda på 276 smittade, och en dödlighet på 11,2 % (i linje med SARS). För att 2 % ska stämma där hade det vid tidpunkten i resten av Kina behövt vara 1 550 smittade.
Tänker också i samma banor vilket resulterade i att jag gjorde en mall igår som man kan checka nästa Lördag för att få en liten överblick av läget.
Citera
2020-02-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Jag tycker att man läser lite överallt att detta startade i början av dec i Kina. Så det tog 1.5 till 2 månader för att bli kaos i Kina.

Om 1.5 till 2 månader vet vi om det kommer att bli samma situation här eller det helt enkelt är skapat för en viss folkgrupp som många har diskuterat.
En stor skillnad är att det fick spridas helt obehindrat i Kina i åtminstone 1 månad. I resten av världen är vi beredda från dag 1. Är bara smittskyddsmyndigheterna på tårna och isolerar viruset innan det får fäste så kan västvärlden reda ut det här rätt bra, oavsett om asiater är mer utsatta eller ej.
Citera
2020-02-09, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Låter helt orealistiskt.

Låter helt realistiskt. Håll dig till Aftonbladet om du är mörkrädd för sanning. Tror du verkligen kommunist landet Kina sprider sanningen?
Citera
2020-02-09, 20:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Fler än 50 000 döda låter inte särskilt troligt. Skulle folk ah sett och filmat i ett nerstängt land.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/were-totally-dark-japan-not-doing-enough-contain-outbreak-diamond-princess-passengers

Jag tror ingen vet hur många kroppar som har kremerats och det har filmats av flera hur kroppspåsarna ligger i högar.
Men den här Guo Wengui vet jag inte vad jag skall tro om exilkines, extremt regimkritisk.
Citera
2020-02-09, 20:34
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror ingen vet hur många kroppar som har kremerats och det har filmats av flera hur kroppspåsarna ligger i högar.
Men den här Guo Wengui vet jag inte vad jag skall tro om exilkines, extremt regimkritisk.
Är ni verkligen säkra på att påsarna är likpåsar? För när jag såg videon så såg det ut som hazmat dräkter som var förbrukade och därför hade slängts.
Citera
2020-02-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Jag håller med att det är nödvändigt med karantän för att stoppa viruset, och det var just det som var min poäng. I Sverige skulle det aldrig ses som förenligt med grundlagen att sätta en hel stad/region/liknande i karantän bara för att individer på den platsen var sjuka. Därför är smittorisken större här. Etablerar sig smittan här kommer det sprida sig helt obegränsat, speciellt eftersom alla är så extremt viktiga här och absolut inte kan sjukskriva sig när man är sjuka, för man tror att ingen på jobbet klarar sig utan en en vecka eller två.

Eftersom alla organisationer är slimmade och bantade till max finns det ingen redundans i systemet. Alla företag fungerar efter just in time principen. Hela det kapitalistiska systemet är faktiskt konkursmässigt vid ett större utbrott som drabbar yngre och medelålders. Då blir det troligen någon form av planekonomi som träder in liksom undantagstillstånd för att hindra plundring.
Är det bara pensionärer som trillar av pinn är det naturlig avgång.
Citera
2020-02-09, 20:36
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Fast om vi får ett stort utbrott av coronaviruset i Sverige så bör det väl handla om den muterade, milda varianten? Knappast den med hög dödlighet som finns i själva epicentrum? Eller finns det risk att den milda muterar tillbaka till en farlig variant?
Citera
2020-02-09, 20:38
Medlem
Roskorss avatar
Citat:

Nja kanske 3 månader, eftersom vi är (lite mer iaf) förberedda på situationen som kan uppstå. Dessutom är vi mindre tätbefolkade och väldigt maniska vad gäller hygien osv. Så spridningen lär absolut inte gå lika fort som det gjorde i Wuhan.

Jag tror att inom 4 månader kommet vaccinet stå klart. Alltså precis strax innan sommaren börjar. Tror heller inte vi kommer att komma i närheten av den samhällskollaps som Kina och i synnerhet Wuhan står just nu inför.
Citera
2020-02-09, 20:38
Medlem
https://ibb.co/xj767My

Hur trovärdigt var detta?

Med 200-400 per dag som förs bort av militär då de får lunginflammation och aldrig kommer med i statistiken som sjuka eller senare döda.

Hoax??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in