2020-02-09, 18:44
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
En såpass gammal burkkan väl ha hårdvara som inte stöder Win 10

Tell me more... ska försöka specificera namnet på datorn om det hjälper..
Citera
2020-02-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Tell me more... ska försöka specificera namnet på datorn om det hjälper..

Skriv ut hela namnet samt om du har serienumret
Citera
2020-02-09, 19:51
Medlem
Kan helt enkelt vara drivrutiner till grafikortet som måste uppdateras?

Eller ladda ner Windows 10 igen på en annan dator och sen lägg över på USB och sen boota i uppstart?
Citera
2020-02-09, 19:56
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Skriv ut hela namnet samt om du har serienumret

Det är en Asus P5QL PRO motherboard (det står när man startar) och en Intel pentium 4 processor. Den ska ha varit en arbetsdator men verkar ha haft en fulversion av Windows installerad, som är engelskspråkig.
Citera
2020-02-09, 19:57
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emos20
Kan helt enkelt vara drivrutiner till grafikortet som måste uppdateras?

Eller ladda ner Windows 10 igen på en annan dator och sen lägg över på USB och sen boota i uppstart?

Det förstnämnda gjorde jag innan installationen. Det sistnämnda är planen för ikväll.
Citera
2020-02-09, 20:03
Medlem
Citat:
Svår ångest. Datorn som jag har kraschat är inte ens min. Någon i min omgivning insisterade på att jag skulle installera Windows10 snarast, "för annars kommer datorn att få virus". Sagt och gjort. (Såhär i efterhand: en dålig jävla idė)

Citat:
Kan jag få tillbaka min j.vla windows 8? Den funkade ju bra 😔

Hur var det? Är det din dator eller?
Installera om Win 10 och köp en licens på Ebay. Jag har själv gjort det för några tior och det funkar utmärkt.
Citera
2020-02-09, 20:07
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Den stora frågan nu är väl om burken kan hantera Windows 10 (se mitt förrförra inlägg). Vad tror ni?
Citera
2020-02-09, 20:08
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Hur var det? Är det din dator eller?
Installera om Win 10 och köp en licens på Ebay. Jag har själv gjort det för några tior och det funkar utmärkt.

Datorn är tekniskt sett min men tillhör egentligen en person som är en bra bit under 18 och nyligen har laddat ner My summer car ❤ han är inte så glad just nu. (Förövrigt ett soft spel, rekommenderas till alla som behöver dra ner på tempot. Mycket skönt fågelkvitter.)
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2020-02-09 kl. 20:11.
Citera
2020-02-09, 20:10
Medlem
Citat:
Det är en Asus P5QL PRO motherboard (det står när man startar) och en Intel pentium 4 processor. Den ska ha varit en arbetsdator men verkar ha haft en fulversion av Windows installerad, som är engelskspråkig.

När du skriver att datorn dog, stängde den av helt, fick du blåskärm eller något annat felmeddelande ?
Citera
2020-02-09, 20:12
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
När du skriver att datorn dog, stängde den av helt, fick du blåskärm eller något annat felmeddelande ?

Nej det var det som var så konstigt! Skärmen blev bara svart, med muspekare som försvann efter ett tag. Jag väntade i 5 minuter innan jag stängde av. Nu blir skärmen svart mitt i uppstartsprocessen, ingen muspekare.
Citera
2020-02-09, 20:26
Medlem
Citat:
Nej det var det som var så konstigt! Skärmen blev bara svart, med muspekare som försvann efter ett tag. Jag väntade i 5 minuter innan jag stängde av. Nu blir skärmen svart mitt i uppstartsprocessen, ingen muspekare.

Har du mer än en hårddisk?, någon DVDspelare ?, om så, koppla bort DVD och alla andra diskar utom den du vill installera på.

Gå till Microsofts sida och kör verktyget mediacreationtool, tryck på länken "ladda ner verktyget",
sätt i en usbsticka i datorn och följ bara anvisningarna, så fixar den en bootbar win 10

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Moderkortet har inget officiellt stöd för Win 10 men får du igång nätverkskortet så kan du köra ex driverpack solution som fixar dina drivrutiner automatiskt, har använt det tidigare när jag fixat gamla burkar, fungerar mycket bra och innehåller inget adaware.
När drivrutiner är installerade kan du avinstallera programmet.

https://drp.su/en/foradmin
Citera
2020-02-09, 20:33
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Har du mer än en hårddisk?, någon DVDspelare ?, om så, koppla bort DVD och alla andra diskar utom den du vill installera på.

Gå till Microsofts sida och kör verktyget mediacreationtool, tryck på länken "ladda ner verktyget",
sätt i en usbsticka i datorn och följ bara anvisningarna, så fixar den en bootbar win 10

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Moderkortet har inget officiellt stöd för Win 10 men får du igång nätverkskortet så kan du köra ex driverpack solution som fixar dina drivrutiner automatiskt, har använt det tidigare när jag fixat gamla burkar, fungerar mycket bra och innehåller inget adaware.
När drivrutiner är installerade kan du avinstallera programmet.

https://drp.su/en/foradmin

Låter bra, men jag vet inte hur man kopplar bort diskar. Kan inget om DOS och boot och sånna grejer 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in