2020-02-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hittade en sida som verkar vara up to date, skriver senaste nytt om de nya smittade per land

https://www.pharmaceutical-technology.com/features/coronavirus-outbreak-the-countries-affected/
Enligt den länken så är 273 på Diamond Princess smittade. Japan räknar inte med dem i sin statistik.
Citera
2020-02-09, 18:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Utifrån vad konkret grundar du din tes att detta kan utvecklas till en världsomfattande pandemi?

Ja, detta kommer att utvecklas till en global pandemi, det är helt självklart. R0-värdet, dödligheten och sättet som det slår gör det till en i det närmaste självklar redan intecknad sak. Sen kan man argumentera för när det kommer. Jag har beskrivit att mars månad nog inte kommer att vara särskilt trevlig i konungariket Sverige.

Sen kan man fundera på hur det ska diskuteras och hur pressen ska rapportera:
a) Å ena sidan kan man hävda att det inte är någon ide att beskriva det och skrämma upp folk. Ungefär som om man vet att en meteorit ska träffa jorden om en vecka. Varför skriva om det.
b) Å andra sidan kan det vara en fördel att folk är förberedda. Sverige bör till exempel tok-utbygga antalet intensivvårdsplatser från och med nu.
Citera
2020-02-09, 18:47
Medlem
Att Kineserna och WHO mörkar visars med all tydlighet ifall man ser till de officiella smittade och tillfriskna. Nästan 40 000 sjuka och 3 00 friska på en månad. Nja. Tillfrisknande kurvan bör följa den insjukna.
Citera
2020-02-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag har läst ganska många utlåtanden från virologer och i princip ingen verkar anse att NcOv kommer att stoppas. Smittspridningen är minst lika stor som influenser och det har man aldrig kunnat förhindra. Det enda man kan göra är att bromsa spridningen och få vården mer förberedd etc. Dödligheten kanske inte är extrem, men det är väl tydligt att en ganska stor andel kräver intensivvård, vilket kommer att lamslå samhällen. Utifrån detta finner jag det märkligt att börsen inte reagerat. Jag har sålt allt mitt innehav. Det känns ganska självklart...

Lika självklart som att för degen köpa guld? Den här ev. pandemin kan komma att knäcka världsekonomin som "vi känner den".
Citera
2020-02-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur menar du? Den här tråden startades 17 Januari. Då var viruset redan ett medialt fenomen. Tror inte det finns några som var smittade då som än idag inte har visat symptom eller avlidit.

Jag räknade med 21:a jan som start på medial uppmärksamhet. Hittar enstaka innan dess men var då löpsedlarna kom där jag befann mig då. En lång inkubationstid och långt till symptomen uppvisar sig i den grad att sjukvård behövs, så är vi uppe i 18+ dagar (dvs 19 dagar idag från 21:a, så ja, jag överdrev kanske en smula, men definitivt inte omöjligt). Använder Chan et al (2020) som huvudref, men dessa är inne på samma spår (Lancets samling 2019-nCoV artiklar).

- Chan, Jasper Fuk-Woo, Shuofeng Yuan, Kin-Hang Kok, Kelvin Kai-Wang To, Hin Chu, Jin Yang, Fanfan Xing, et al. “A Familial Cluster of Pneumonia Associated with the 2019 Novel Coronavirus Indicating Person-to-Person Transmission: A Study of a Family Cluster.” The Lancet, January 2020
- Chen, Nanshan, Min Zhou, Xuan Dong, Jieming Qu, Fengyun Gong, Yang Han, Yang Qiu, et al. “Epidemiological and Clinical Characteristics of 99 Cases of 2019 Novel Coronavirus Pneumonia in Wuhan, China: A Descriptive Study.” The Lancet, January 2020
- Lu, Roujian, Xiang Zhao, Juan Li, Peihua Niu, Bo Yang, Honglong Wu, Wenling Wang, et al. “Genomic Characterisation and Epidemiology of 2019 Novel Coronavirus: Implications for Virus Origins and Receptor Binding.” The Lancet, January 2020
- Wu, Joseph T, Kathy Leung, and Gabriel M Leung. “Nowcasting and Forecasting the Potential Domestic and International Spread of the 2019-NCoV Outbreak Originating in Wuhan, China: A Modelling Study.” The Lancet, January 2020

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nämn en person, som stämmer på det fetade, och som inte är virusfri.

Hur ska jag kunna göra det? Om jag kunde det så skulle jag vara värd oerhört mycket för sjukvården, inte minst för gränskontroller, det jag påstår är att det statistiskt finns. Se ovan, speciellt Chan et al (2020), på att det inte är helt osannolikt givet deras lilla sample att det finns de som går längre utan att behöva sjukvård.
Citera
2020-02-09, 18:57
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, detta kommer att utvecklas till en global pandemi, det är helt självklart. R0-värdet, dödligheten och sättet som det slår gör det till en i det närmaste självklar redan intecknad sak. Sen kan man argumentera för när det kommer. Jag har beskrivit att mars månad nog inte kommer att vara särskilt trevlig i konungariket Sverige.

Sen kan man fundera på hur det ska diskuteras och hur pressen ska rapportera:
a) Å ena sidan kan man hävda att det inte är någon ide att beskriva det och skrämma upp folk. Ungefär som om man vet att en meteorit ska träffa jorden om en vecka. Varför skriva om det.
b) Å andra sidan kan det vara en fördel att folk är förberedda. Sverige bör till exempel tok-utbygga antalet intensivvårdsplatser från och med nu.

Två frågetecken :[list=1]
Hur beroende är svensk sjukvård av sjukvårdsmaterial som importeras från KIna?. Detta eftersom KIna nu mer eller mindre är Lockdown[list=1]

Hur mycket mediciner tillverkas i KIna?
Citera
2020-02-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Gjorde exakt samma reflektion som du när jag hörde smittan tagit sig till Thailand. Blir som en sen julklapp till oss andra när plan på plan flyger in med harklande och hostande återvändande turister.

Det bästa är att nu är de panka också så ligga hemma och va sjuk är otänkbart. Man beger sig lätt febrig till jobbet, gärna åker man kommunalt, på jobbet snörvlar man och hostar så man garanterat sprider smittan till alla i takt med skryt från resan. På hemvägen slinker man in på stormarknaden för kylen gapar tom under butiksbesöket torkar man sin snoriga näsa med handen och hostar friskt medan man vrider och vänder på varorna för hitta bästa biten.

Kanske dags o sätta alla i karantän el husarrest efter Asienresor 2-3 veckor
Citera
2020-02-09, 18:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Hur beroende är svensk sjukvård av sjukvårdsmaterial som importeras från KIna?. Detta eftersom KIna nu mer eller mindre är Lockdown[list=1]

Inte jättemycket mediciner, men däremot skyddsutrustning mm. Och dessa varor är det ju global brist på nu. Ni kan tänka er katastrofen när Corona har spritt sig och orsakar stor press på sjukvården i de flesta länder samtidigt. Det kommer inte finnas utrustning för läkarna att skydda sig.
Citera
2020-02-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Att Kineserna och WHO mörkar visars med all tydlighet ifall man ser till de officiella smittade och tillfriskna. Nästan 40 000 sjuka och 3 00 friska på en månad. Nja. Tillfrisknande kurvan bör följa den insjukna.
WHO mörkar nog inte. Däremot har de bara de officiella, Kinesiska siffrorna att gå efter.
Citera
2020-02-09, 19:02
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Har viruset natt Afrika? Vet vi? Vet nagon?
Citera
2020-02-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Så som Kineserna räknar så stämmer det då de bara räknar de med lunginflammation som smittade i statistiken. Det verkliga antalet smittade är säkerligen runt 10ggr så många. Eller ännu fler då det troligen dör många I hemmen pga Corona som aldrig diagnostiseras.

Om jag skulle gissa så dör runt 0,5% av NCP, men smittan är mycket mer utbredd i Hubei än vad vi kan se i den officiella statistiken.

0,5% är mycket, särskilt om 10ggr så många behöver sjukhusvård och inget vaccin eller immunitet finns.

Nej, de räknar med även de snuviga. Det är en trådmissuppfattning pga hur man rubricerar i statistiken.

Så här, man har skapat en diagnos i statistiken som heter corona lunginflammation men som omfattar även lindrigare fall. Att man normalt alltid tar den allvarligaste sjukdomen med i benämningen och inte snuva är att även de snuviga smittar och kan ge någon annan stackare lunginflammation. Så även lindriga fall bokförs för man måste ha koll på alla för att så småningom kunna räkna på risker.

Just nu är det kapacitetsbrist i Kina så det troliga är att de som hunnit få diagnos och tagits in är de svåraste fallen. Och därmed toppar statistiken. Men det är inte pga av en diagnosbegränsning utan pga kapacitetsbrist. Många med coronasnuva-diagnos häckar antagligen hemma. De kan vara släktingar till allvarligt sjuka som testats då deras anhörig tagits in. Vad man ser i den kinesiska statistiken pågår spårning.

Man verkar också testa personalen regelbundet och det har även visat sig att många fått corona, men varandes yngre och friskare, så har de fått en mildare form. Har sett bilder på personal som friskskrivits, dvs de testat negativt 2 gånger. Personalen är också med i diagnosstatistiken och de kan vara de som tillfrisknar och ligger inte allvarligt sjuka eller i kritiskt tillstånd.
Citera
2020-02-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Gör en ansatts till att svara, dock är inte detta ett av mina expertområden utan baserat på min erfarenhet av närliggande affärsområden.
  1. Vet inte riktigt, mig veterligen kommer ganska mycket inom EU pga lagstiftning.
  2. Mer än materiell, men kan vara svårt att få reda på då mycket kan relablas inom EU även fast kemikalierna kommer utifrån (dvs A + B kan komma från Kina, men blandas till C inom EU och blir då labelat EU).

Min personliga tes är att vi har större problem om Tyskland stänger ner, då vi är väldigt beroende på Schweiz för läkemedel och jag antar även för större maskiner (många läkemedelsfirmor i Schweiz) så vi är mer eller mindre helt beroende av transporter genom Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in