Citat:
Ursprungligen postat av
ArgusOne
Hur menar du? Den här tråden startades 17 Januari. Då var viruset redan ett medialt fenomen. Tror inte det finns några som var smittade då som än idag inte har visat symptom eller avlidit.
Jag räknade med 21:a jan som start på medial uppmärksamhet. Hittar enstaka innan dess men var då löpsedlarna kom där jag befann mig då. En lång inkubationstid och långt till symptomen uppvisar sig i den grad att sjukvård behövs, så är vi uppe i 18+ dagar (dvs 19 dagar idag från 21:a, så ja, jag överdrev kanske en smula, men definitivt inte omöjligt). Använder Chan et al (2020) som huvudref, men dessa är inne på samma spår (Lancets samling 2019-nCoV artiklar).
- Chan, Jasper Fuk-Woo, Shuofeng Yuan, Kin-Hang Kok, Kelvin Kai-Wang To, Hin Chu, Jin Yang, Fanfan Xing, et al. “A Familial Cluster of Pneumonia Associated with the 2019 Novel Coronavirus Indicating Person-to-Person Transmission: A Study of a Family Cluster.” The Lancet, January 2020
- Chen, Nanshan, Min Zhou, Xuan Dong, Jieming Qu, Fengyun Gong, Yang Han, Yang Qiu, et al. “Epidemiological and Clinical Characteristics of 99 Cases of 2019 Novel Coronavirus Pneumonia in Wuhan, China: A Descriptive Study.” The Lancet, January 2020
- Lu, Roujian, Xiang Zhao, Juan Li, Peihua Niu, Bo Yang, Honglong Wu, Wenling Wang, et al. “Genomic Characterisation and Epidemiology of 2019 Novel Coronavirus: Implications for Virus Origins and Receptor Binding.” The Lancet, January 2020
- Wu, Joseph T, Kathy Leung, and Gabriel M Leung. “Nowcasting and Forecasting the Potential Domestic and International Spread of the 2019-NCoV Outbreak Originating in Wuhan, China: A Modelling Study.” The Lancet, January 2020
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Nämn en person, som stämmer på det fetade, och som inte är virusfri.
Hur ska jag kunna göra det? Om jag kunde det så skulle jag vara värd oerhört mycket för sjukvården, inte minst för gränskontroller, det jag påstår är att det statistiskt finns. Se ovan, speciellt Chan et al (2020), på att det inte är helt osannolikt givet deras lilla sample att det finns de som går längre utan att behöva sjukvård.