2020-02-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
4,3% bland för övrigt friska låter väldigt högt. Jag vet fler som haft det men ingen som har dött de har fått antibiotika och tillfrisknat på en vecka.

Nämnde inget om i övrigt friska. Hittade någon amerikansk studie som hävdade mellan 3% och 6% dödsfrekvens för lunginflammation. Då ska man såklart vara medveten om att det är en hel del av dessa som inte är i övrigt friska. Det lär dels vara vanligare att äldre/svagare individer får lunginflammation och det lär också vara fler av dessa som dör. Precis som det verkar vara bland de 4.3% av de som dog i studien av coronasmittade som utvecklade lunginflammation.

Samtidigt kan man då konstatera att så länge inte ca hälften av alla med coronavirus utvecklar lunginflammation så lär den beräknade dödsfrekvensen av coronavirus på 2% vara överdriven.
Citera
2020-02-09, 18:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag skulle säga att dom dog av militärens agerande som isig var en följd av viruset. Men det var i det fallet militärens beslut och inte påtvingat av viruset.

Alltså det är svårt att fastställa exakt och det är något man går acceptera alla ser olika på.

Men sen kan vi börja skylla på något annat som hände långt tidigare som ens gav staten makten. Hade inte dom fått makten hade dom inte kunnat döda folk när viruset kom osv.

Nä, onödig diskussion tror jag, alla får sätta sina egna gränser.
Du har helt rätt, vi klipper där.
Citera
2020-02-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Dessa länkar säger väl bara att man kan få lunginflammation av viruset och vilka symptom det ger, inget om hur vanligt det är? I alla fall står det inget om det i citatet du tar med.
Kineserna skrev tidigt att mellan 10-20% fick lunginflammation och att 5-15% av dessa dog.
Citera
2020-02-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Utbrott av smitta av olika slag på just kryssningsfartyg är inget ovanligt. Maginfluensa t.ex. med hundratals drabbade. Förutsättningarna är tydligen optimala för spridning. Det finns till och med en helt egen sektion under amerikanska CDC för kryssningsfartyg.

Ja en källa kan vara maten, gemensamma utrymmen eller vattnet. Men då måste det ju vara bättre om män i vita dräkter evakuerar fartyget och testar alla en och en, sedan enskild karantän eller sjukvård.
Citera
2020-02-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Den där rapporten handlar enbart om patienter som utvecklat lunginflammation. Så det är inte konstigt att alla hade förändringar i lungorna

Det mest anmärkningsvärda är väl att av 40 sjukvårdspersonal så behövde bara en intensivvård.

Det är en studie på inlagda på ett sjukhus, vad jag förstår. De har nog inte lagt in folk med corona snuva även om sådana finns. Har för mig att den unga smittade killen som beskrevs i the Lancet artikeln hade inga symptom men visade virus i lungorna.

Sjukvårdspersonal är nog yngre och till att börja med friskare. Tyder på att unga och friska klarar sig bättre.
Citera
2020-02-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Nämnde inget om i övrigt friska. Hittade någon amerikansk studie som hävdade mellan 3% och 6% dödsfrekvens för lunginflammation. Då ska man såklart vara medveten om att det är en hel del av dessa som inte är i övrigt friska. Det lär dels vara vanligare att äldre/svagare individer får lunginflammation och det lär också vara fler av dessa som dör. Precis som det verkar vara bland de 4.3% av de som dog i studien av coronasmittade som utvecklade lunginflammation.

Samtidigt kan man då konstatera att så länge inte ca hälften av alla med coronavirus utvecklar lunginflammation så lär den beräknade dödsfrekvensen av coronavirus på 2% vara överdriven.

Så som Kineserna räknar så stämmer det då de bara räknar de med lunginflammation som smittade i statistiken. Det verkliga antalet smittade är säkerligen runt 10ggr så många. Eller ännu fler då det troligen dör många I hemmen pga Corona som aldrig diagnostiseras.

Om jag skulle gissa så dör runt 0,5% av NCP, men smittan är mycket mer utbredd i Hubei än vad vi kan se i den officiella statistiken.

0,5% är mycket, särskilt om 10ggr så många behöver sjukhusvård och inget vaccin eller immunitet finns.
Citera
2020-02-09, 18:28
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det är skillnad på att fritt spekulera i troliga scenarier (som att det här har stor risk att utvecklas till en global pandemi) och att vara hysterisk/ha panik.

Jag själv ser det som ett mycket möjligt scenario att det här blir en pandemi och påtalar detta, betyder det att jag är hysterisk eller har panik? Inte det minsta. Om så sker så kommer jag lugnt se på när naturen har sin gång, skulle på många sätt vara positivt för vår planet och miljö.

Är det några som verkar smått hysteriska måste jag säga att de är de som desperat försöker förneka vad det här lutar åt och greppar efter varje strå för att försöka jämföra det med vanlig influensa eller kallar alla som t.ex. spekulerar i att numren som kommer från diktaturen Kina ej stämmer för "foliehattar" m.m.

https://i.pinimg.com/originals/37/38/8b/37388b9c5d01d4a0bcf15bf0280c6633.jpg

Utifrån vad konkret grundar du din tes att detta kan utvecklas till en världsomfattande pandemi?
Citera
2020-02-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja en källa kan vara maten, gemensamma utrymmen eller vattnet. Men då måste det ju vara bättre om män i vita dräkter evakuerar fartyget och testar alla en och en, sedan enskild karantän eller sjukvård.
Enskild karantän för 3700?

Det löses enklast på fartyget.
Citera
2020-02-09, 18:32
Medlem
Jag har läst ganska många utlåtanden från virologer och i princip ingen verkar anse att NcOv kommer att stoppas. Smittspridningen är minst lika stor som influenser och det har man aldrig kunnat förhindra. Det enda man kan göra är att bromsa spridningen och få vården mer förberedd etc. Dödligheten kanske inte är extrem, men det är väl tydligt att en ganska stor andel kräver intensivvård, vilket kommer att lamslå samhällen. Utifrån detta finner jag det märkligt att börsen inte reagerat. Jag har sålt allt mitt innehav. Det känns ganska självklart...
Citera
2020-02-09, 18:34
Medlem
Hittade en sida som verkar vara up to date, skriver senaste nytt om de nya smittade per land

https://www.pharmaceutical-technology.com/features/coronavirus-outbreak-the-countries-affected/
Citera
2020-02-09, 18:38
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
4,3% bland för övrigt friska låter väldigt högt. Jag vet fler som haft det men ingen som har dött de har fått antibiotika och tillfrisknat på en vecka.

Om du läser rapporten det länkas till så är medelåldern 50 år och 65 år för intensivvårdspatienter. Många har bakomliggande sjukdomar och även undernäring.

Rent spontant tror jag inte du känner jättemånga i den kategorin som åkt på det.
Citera
2020-02-09, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Utifrån vad konkret grundar du din tes att detta kan utvecklas till en världsomfattande pandemi?

Precis allt talar för det. R0/smittsamheten på viruset är skyhögt, man har gjort simulationer tidigare av liknande scenarier och kommit fram till att man ej kan stoppa det, kolla t.ex. event 201. Du kan även se vad den allmänna uppfattningen bland virologer, doktorer m.m. är och se deras analyser på t.ex. youtube. Är det något de flesta är överens om så är det att det mesta talar för att det här kommer bli en pandemi.

Att anta att det kommer stanna endast i Kina när ett sådant här smittsamt virus redan nu har flertalet bekräftade fall runt om i världen är extremt naivt och att talar emot enkel matematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in