2020-02-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja, det är ofattbart vad folk är hysteriska.

Något som vet hur mycket Corona-öl har ökat i försäljningsintäkter den senaste tiden?
Deras varumärke är på allas läppar.
var det ölen som var det viktigaste nu?
Citera
2020-02-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och kanske inte heller i nästa skede om det kommer till en bakteriell lunginflammation.

svt.se citat;

– Vi ser ju det här även i Norrbotten att bärare av ESBL-bildande bakterier avlider. Sen är det ju omöjligt att säga om de hade avlidit även om de inte varit bärare av det här. Men vi vet ju genom statitisk i länder som har mycket av det här att dödligheten ökar 2-3 gånger om man har de här resistenta bakterierna, säger Anders Nystedt, smittskyddsläkare vid Sunderby sjukhus.

Som sagt, ESBL kan vara orsaken till att så många virussmittade i Wuhan avlider i följdsjukdom, till exempel bakteriell lunginflammation.

Vet man genom statistik att dödligheten ökar 2-3 gånger i länder där ESBL är utbrett så kan trådens räknenissar och statistiker ta och revidera prognosen för Sverige tycker jag.

Här har vi, som jag tidigare har nämnt, en faktor som kan ha en viss betydelse för prognosticerat utfall i Sverige.

Källa: https://amp-svt-se.cdn.ampproject.org/v/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bakterier-misstanks-bakom-dodsfall?amp_js_v=a3&_gsa=1&usqp=mq331AQCKAE%3D#ao h=15812601740563&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google .com&_tf=Fr%C3%A5n%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F %2Fwww.svt.se%2Fnyheter%2Flokalt%2Fnorrbotten%2Fba kterier-misstanks-bakom-dodsfa ll

MYCKET bra poäng. Att jag inte tänkte på den, jag snubblade över den när jag läste om vacciner för pneumokocker och missade den ändå. Mycket besviken på mig själv här...
Citera
2020-02-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bedrövligt.

SINGAPORE: Three new cases of the novel coronavirus have been confirmed in Singapore, all with no recent travel history to China, the Ministry of Health (MOH) announced on Sunday (Feb 9).

This takes the total number of cases in Singapore to 43. Of these, six are in critical condition in intensive care.

https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/wuhan-coronavirus-singapore-new-confirmed-cases-feb-9-12412622

F-n, inte bra. Nu måste de skärpa restriktionerna!
Citera
2020-02-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bedrövligt.

SINGAPORE: Three new cases of the novel coronavirus have been confirmed in Singapore, all with no recent travel history to China, the Ministry of Health (MOH) announced on Sunday (Feb 9).

This takes the total number of cases in Singapore to 43. Of these, six are in critical condition in intensive care.

https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/wuhan-coronavirus-singapore-new-confirmed-cases-feb-9-12412622

Så 14% av de smittade i Singapore är kritiska och ligger på intensiven? Det är ganska mycket.... Och då vet vi också att komplikationer kan dröja 9 dagar efter mild sjukdom, som fallet i USA. Så ska bli intressant att se om övriga klarat sig problemfritt hela vägen.
Citera
2020-02-09, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Nuvarande "pandemi" uppgår till 2 avlidna utanför fastlandskina...

Vad har antalet döda utanför Kina i det här tidiga sketet att göra med att detta har en stor risk att bli en pandemi? Ta och slå upp vad ordet pandemi ens betyder innan du yttrar dig är ett tips.
Citera
2020-02-09, 16:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
MYCKET bra poäng. Att jag inte tänkte på den, jag snubblade över den när jag läste om vacciner för pneumokocker och missade den ändå. Mycket besviken på mig själv här...

Mja, jag har ju bara nämnt ESBL ett antal gånger de senaste dagarna, svårt att tränga igenom med seriösa uppslag bland allt ovidkommande brus.

Jag är övertygad om att ESBL kan förklara att många avlider i Kina, men få utanför.
Citera
2020-02-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mja, jag har ju bara nämnt ESBL ett antal gånger de senaste dagarna, svårt att tränga igenom med seriösa uppslag bland allt ovidkommande brus.

Jag är övertygad om att ESBL kan förklara att många avlider i Kina, men få utanför.

Jag har missat dina inlägg om detta och då jag är sängliggande så läser jag måååånga. Men ibland slumpar det sig så.
Citera
2020-02-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Så 14% av de smittade i Singapore är kritiska och ligger på intensiven? Det är ganska mycket.... Och då vet vi också att komplikationer kan dröja 9 dagar efter mild sjukdom, som fallet i USA. Så ska bli intressant att se om övriga klarat sig problemfritt hela vägen.

Det värsta är att de har tre kluster med smitta som förklarar de flesta fallen, men de har sju fall som de inte kan koppla ihop med något av klustren (eller med varandra kan man ju tro då det annars blivit ett fjärde kluster).

Detta är verkligen inte bra.
Citera
2020-02-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
F-n, inte bra. Nu måste de skärpa restriktionerna!
ja det har ju tidigare höjt faran
Citera
2020-02-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
har även sett dem i skyddskläder och bananer i händerna

Ja jag också, det var visst herpessmittade bananer enligt hemliga bloggar.Mycket farliga faktiskt.Man kommer att konfiskera alla bananer i tullen från och med idag.De bananer som redan finns i handeln rekommenderas alltså från och med idag att ätas med kondom på , men dock ingen sådan sprucken kondom som Anna Ardin påstod sig ha liggande under sin säng utan DNA på. Utan rejäla PK-Certifierade (könlösa) kondomer.

Och nudelhamstring kommer troligen att förbjudas.

Nej, det kommer att visa sig den närmsta tiden om hur smittan har spritt sig.Tyvärr ett ganska omfattande detektivarbete och blir ju begränsat om det är så att patienten är så dålig att hen inte kan redogöra för var hen har befunnit sig etc...

Hursomhelst så är det beklagligt för kryssningsindustrin att det blir ju riskabelt att åka många passagerare på samma båt, och de kan ju komma ifrån Världens alla hörn, med olika smittor.Så det kan vara idé att minska antalet passagerare på varje resa.
Senast redigerad av DrSvenne 2020-02-09 kl. 16:36.
Citera
2020-02-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75

För Kina är motsvarande siffra 16,6%
Citera
2020-02-09, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja, det är ofattbart vad folk är hysteriska.

Det är skillnad på att fritt spekulera i troliga scenarier (som att det här har stor risk att utvecklas till en global pandemi) och att vara hysterisk/ha panik.

Jag själv ser det som ett mycket möjligt scenario att det här blir en pandemi och påtalar detta, betyder det att jag är hysterisk eller har panik? Inte det minsta. Om så sker så kommer jag lugnt se på när naturen har sin gång, skulle på många sätt vara positivt för vår planet och miljö.

Är det några som verkar smått hysteriska måste jag säga att de är de som desperat försöker förneka vad det här lutar åt och greppar efter varje strå för att försöka jämföra det med vanlig influensa eller kallar alla som t.ex. spekulerar i att numren som kommer från diktaturen Kina ej stämmer för "foliehattar" m.m.

https://i.pinimg.com/originals/37/38/8b/37388b9c5d01d4a0bcf15bf0280c6633.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in