2020-02-09, 18:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej. Jag menar enbart att själva karantänen skapar dödstillfällen som inte hade varit nödvändiga om nCoV inte hade tvingat städerna i karantän. Det är inte så komplicerat vad jag försöker säga, använd fantasin om inte annat.

Jo förvisso. Beror bara på vart man sätter gränsen.
Citera
2020-02-09, 18:04
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Men det var väl fasen också. Om det smittar via droppsmitta så kan det väl inte spridas på en lyxkryssare där alla sitter 24/7 på sina hytter.
Eller äter alla soppa ur samma gryta. Någonting måste ju vara väldigt fel med uppgifterna om viruset.

Nysningar, hostningar, sekundärsmitta som via handtag etc.
Citera
2020-02-09, 18:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jo förvisso. Beror bara på vart man sätter gränsen.
Det har du rätt i, det beror dock på karantänens art. Om kinesisk militär skulle börja patrullera gatorna och skjuta folk som vistas ute måste väl dödsfallen ändå kunna tillskrivas nCoV, inte som medicinsk orsak men som konsekvens. Jag förmodar att världsledarna är mer oroade över konsekvenserna av nCoV än de faktiska dödstalen i snuvan?
Citera
2020-02-09, 18:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Men det var väl fasen också. Om det smittar via droppsmitta så kan det väl inte spridas på en lyxkryssare där alla sitter 24/7 på sina hytter.
Eller äter alla soppa ur samma gryta. Någonting måste ju vara väldigt fel med uppgifterna om viruset.

Utbrott av smitta av olika slag på just kryssningsfartyg är inget ovanligt. Maginfluensa t.ex. med hundratals drabbade. Förutsättningarna är tydligen optimala för spridning. Det finns till och med en helt egen sektion under amerikanska CDC för kryssningsfartyg.
Citera
2020-02-09, 18:12
Medlem
Citat:
Du är lite otydlig, vem pratar du med?
Det gällde inlägget som ledde till din kommentar, dvs (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (Coronavirus 2019-nCoV)

Det finns inget i den videon som visar var eller ens när den spelades in, det finns inget heller som visar det minsta om dödsorsaken. Ändå så kopplas det till att det är dödsviruset corona som ligger bakom. Om man inte kräver mer av den information man tar till sig om saker så lär man vara väldigt lättmanipulerad...
Citera
2020-02-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tex
https://www.theguardian.com/world/2020/feb/09/what-is-coronavirus-wuhan-china-virus-symptoms-doctor
What are the symptoms caused by the Wuhan coronavirus?
The virus causes pneumonia. Those who have fallen ill are reported to suffer coughs, fever and breathing difficulties. In severe cases there can be organ failure. As this is viral pneumonia, antibiotics are of no use.

https://theconversation.com/how-does-the-wuhan-coronavirus-cause-severe-illness-130864
"The Wuhan coronavirus appears to cause pneumonia in two ways: when the virus takes hold in the lungs, and through secondary bacterial infections, however, the first way appears to be more common."

Dessa länkar säger väl bara att man kan få lunginflammation av viruset och vilka symptom det ger, inget om hur vanligt det är? I alla fall står det inget om det i citatet du tar med.
Citera
2020-02-09, 18:13
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Det är pengar i spel där.
De kommer göra allt för att genomföra det.
A l l t

Men att genomföra är en sak, frågan är hur många som vill åka dit och konsumera. Ett OS för tomma läktare är en ganska dålig affär.
Citera
2020-02-09, 18:14
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det har du rätt i, det beror dock på karantänens art. Om kinesisk militär skulle börja patrullera gatorna och skjuta folk som vistas ute måste väl dödsfallen ändå kunna tillskrivas nCoV, inte som medicinsk orsak men som konsekvens. Jag förmodar att världsledarna är mer oroade över konsekvenserna av nCoV än de faktiska dödstalen i snuvan?

Jag skulle säga att dom dog av militärens agerande som isig var en följd av viruset. Men det var i det fallet militärens beslut och inte påtvingat av viruset.

Alltså det är svårt att fastställa exakt och det är något man går acceptera alla ser olika på.

Men sen kan vi börja skylla på något annat som hände långt tidigare som ens gav staten makten. Hade inte dom fått makten hade dom inte kunnat döda folk när viruset kom osv.

Nä, onödig diskussion tror jag, alla får sätta sina egna gränser.
Citera
2020-02-09, 18:16
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Man har ju funnit att kan spridas via ytor i upp till 9 dagar så egentligen är en lyxkryssare fullständigt katastrof. Nu vet jag inte riktigt hur dessa kryssare är uppbyggda, har alla hytter egen toalett dusch eller vilka gemensamma utrymme måste man använda?

Toalett? Dusch? Hämta mat i "matsal" och liknande.

Det borde skapas "frisk-karantäner" nu tycker jag. Om det här håller i sig som det ser ut så känns det snarare ytterst viktigt att börja införa "friskhetskarantäner" där folk gemensamt får jobba för de som fortfarande är sjuka.

Fabriker för sjukvårdsmaterial och mat borde vara prio ett så att man kan försätta sig i karantän effektivt.

EDIT: Lufttillförsel? Förmodligen sker detta genom ett par olika central-AC. Att stänga in en trångt på en båtjävel känns snarare optimalt för att sprida en smitta. Det är så lätt att du kliar dig i ögat och sen lutar du dig mot något när du torkar dig i ändan och sen är det igång.
Senast redigerad av different_trip 2020-02-09 kl. 18:19.
Citera
2020-02-09, 18:18
Medlem
Citat:
det har spekulerats hit och dit.. det senaste vet jag inte vad det var, jag själv misstänker det kan vara en kombination av båda...både dropp o luftburen. Men det är ju mina egna teorier
Citera
2020-02-09, 18:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Det gällde inlägget som ledde till din kommentar, dvs (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (Coronavirus 2019-nCoV)

Det finns inget i den videon som visar var eller ens när den spelades in, det finns inget heller som visar det minsta om dödsorsaken. Ändå så kopplas det till att det är dödsviruset corona som ligger bakom. Om man inte kräver mer av den information man tar till sig om saker så lär man vara väldigt lättmanipulerad...
Jag förstår. Gick tillbaka och läste texten och det kan nog tolkas som att de dött av coronaviruset, men jag tror dödsorsaken kan vara vad som helst med tanke på slummen i rummet. Törst, undernäring, det behöver inte vara nCoV. Karantän är karantän, man överlever inte särskilt länge på gud och ett gott humör.

Citat:
Ursprungligen postat av Facebookvideon
”and for those who don't believe how grave the situation really is in the Chinese cities, here is a leaked video of a family member who discovers that his whole family has died since the lockdown .... and we see lots of disturbing videos and facts like that every day

so no Minister De Block I don't believe you have a good idea that you know what you are dealing with

this virus is different, it has all the characteristics of becoming something really dangerous and your dismissive attitude scares me more than the virus itself

I hope I am wrong but I am not sure I am wrong”

Citera
2020-02-09, 18:19
Medlem
Diskuterarns avatar
Detta är något likt karma för att skapa balans i naturen. Det är dags att kineserna anpassar sitt beteende till att äta konstiga saker som inte bör ätas. Kinesiska forskare tror att viruset spridits från myrkottar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Myrkottar Ser man en bild på dessa varelser så förstår man att detta inte är ett djur som människor ska ha kontakt med, ännu mindre äta. För de som inte minns så kom digerdöden också ursprunligen från just Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in