2020-02-09, 15:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avvelicious
Dessa har kopplingar till Vallentuna kommun, likaså CÖs mamma samt styvpappan Göran. Vet att de varit kollegor. De har varit hyresgäster i Sursta lääänge. Någon har tidigare sagt att Lars eventuellt tog betalt i kontanter utav sina hyresgäster. Slumpen?
Kanske... Kanske inte.

Missförstår jag dig nu?
Har CÖs föräldrar varit kollegor med de tidigare hyresgästerna i Sursta 5-7?

Är Valentuna så litet? Eller är det "ingen slump" att detta samband finns?
Citera
2020-02-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
För avskriva helt vill jag ha en källa, dvs Lantmäteri och annan myndighet. Inte allmänna antaganden.
Då är det väl bäst att du ringer Lantmäteriet..
Citera
2020-02-09, 15:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Han säger inget nytt. Tycker dock det är intressant avslut, är det en gliring?

”Du fortsätter väl hålla koll på det här åt oss”

GW har ju fått kritik för att inte fallet tagits upp i BJ.

Vi får hoppas på lite uppföljning, men det blir ju lite skrapa på ytan.
Jag tycker alltid ändå att det är roligt att lyssna på honom. Han är klarsynt och kunnig.
Och ganska rolig.
Citera
2020-02-09, 15:09
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Dessa har kopplingar till Vallentuna kommun, likaså CÖs mamma samt styvpappan Göran. Vet att de varit kollegor. De har varit hyresgäster i Sursta lääänge. Någon har tidigare sagt att Lars eventuellt tog betalt i kontanter utav sina hyresgäster. Slumpen?
Kanske... Kanske inte.
Det där tror jag inte ett dugg på. Man kan inte sätta in en större summa kontanter längre på banken pga risk för penningtvätt. Skulle han ha hundratusentals kronor i madrassen? Tror definitivt inte han åkte runt och tog upp kontanthyra en gång i månaden á la 30-talets slumbostadsägare i storstäderna. Jag reserverar mig självklart här - han KAN ha gjort det för någon eller några skummisar som inte har bankkonton, men fan trot.
Citera
2020-02-09, 15:10
Medlem
avveliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Missförstår jag dig nu?

Ja, dom har varit kollegor med de tidigare hyresgästerna.
Vallentuna är en liten pisshåla! Kan vara en slump, men nu finns det två anknytningar till sursta och nu även indirekt till Lars.
Citera
2020-02-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Vad kännetecknar en kompetent ganster? !

Intressant fråga. Det naturliga svaret blir: en som kommer undan med sina dåd och som skapar en ekonomisk framgång..

Vad jag dock menade, i detta fall, var att dessa två inte har någon integritet eller hårdhet. Polisen kommer att spela ut dem emot varandra, en ren straffspark. Jag kan riktig se hur förhörsledarna gnuggar händerna inför förhören.

CÖ som är introvert klarar sig säkert bättre än den andre, även om jag inte känner till hans personlighet.
Citera
2020-02-09, 15:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, dom har varit kollegor med de tidigare hyresgästerna.
Vallentuna är en liten pisshåla! Kan vara en slump, men nu finns det två anknytningar till sursta och nu även indirekt till Lars.

Detta känns ju väldigt "konstigt" sammansträffande.

Lite för mycket slump kan man tycka.

Jag tänker inte att de är inblandade, men att snacket gått den vägen (min första tanke). De flyttade då vid försälningen gården.

Görans koppling sedan till området Sursta 22, visar att han är i det direkta grannskapet och har därför detta i huvudet mer än gemene man.

Så det har snackats hemma om det säkert och CÖ har hört om det.

Vidrigt!
Citera
2020-02-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Självfallet så tar dom in GM 3, 4 5 , u.s.w samtidigt. Om dom kan.
Men kanske kan det brinna i knutarna med en GM3....kollusionsrisk mm mm ??

Det gör dom. Dom behöver kartlägga nätverket kring c.ö i och med att han har gängkopplingar.

Fler GM är på fri fot, bränner nog under fötterna på dom nu.
Citera
2020-02-09, 15:44
Medlem
Citat:
Missförstår jag dig nu?

Slumpen tror jag inte på. Nån gammal hyresskuld som spöka??
Citera
2020-02-09, 15:52
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Så mycket konstigt med Sursta 22.

Men jag tror i nuläget på kopplingen CÖs pappa och morden. Snacket har gått och nått fel öron. För mycket slump att de ska vara grannar. Dvs om CÖ har med morden att göra givetvis.

Har inte följt tråden slaviskt men här kommer mitt gräv om Sursta 22, där G*öran Åsl*ev, 64, och hans firma dyker upp på Eniro och Yelp, gamla uppgifter får man förmoda eftersom GÅ och firman numera är skrivna på samma adress som den häktade MGM CÖ (där husrannsakan gjordes?). GÅ sägs vara CÖ:s pappa.

Sursta 22 har fastighetsbeteckning Sursta 1:15 och köptes på exekutiv auktion i slutet av 2012 för 1,495 MSEK av en herre som driver ett litet byggbolag som bygger Attefallshus.
http://arkiv.mitti.se:4711/2012/48/vallentuna_steget/MIVA-20121127-A-035-A.pdf
Om fastigheten efter detta har sålts vet jag ej, det får man kontakta Lantmäteriet om efter helgen.

Sursta 22 som skall vara en 80 kvm stor villa har hela 9 personer skrivna som boende där enligt Ratsit, som inte helt stämmer överens med Hitta, Eniro, Mrkoll. Det tycks ha varit genomströmning också, folk bor där ett tag. De allra flesta är män med estniska namn, vilket torde ha sin förklaring:

En man med svenskt namn och en kvinna med estninskt namn, som nu (enligt Ratsit) själva är skrivna på Sursta 22 , driver ett byggbolag. Kvinnan har skrivit under årsredovisningarna de sista åren men står inte längre som medlem i styrelsen. Detta byggbolag har betalat svarta löner till arbetarna via estniska luftbolag, enligt en dom:
https://www.byggnadsarbetaren.se/estnisk-bluff-fixade-svartjobb-pa-mall-of-scandinavia/

Om man kollar flygbild på Sursta 22 ser man olika bodar (Attefallshus?), på Eniros gatubild dessutom ngn byggbod el dyl i korrugerad plåt. Gissningsvis har man en genomströmning av estniska jobbare som bor på olika vis där. Detta stämmer också med lokalbefolkningens uttalanden om att det har varit mycket främmande folk som man inte känner igen i rörelse där och mycket bilar.

Fastigheten har varit uppe i Vallentuna kommun som utfärdat föreläggande om att städa upp sin ovårdade tomt.

Frågan är om detta har något med fallet att göra. Någon skrev att det ryktas att BO-mannen hade samlat in hyror kontant och att han därför kunde misstänkas ha cash hemma. Estniska jobbare som får betalt svart betalar rimligen hyror kontant. Varför BO skulle ha ngt med detta att göra är dock oklart. Som sagt är ägandet av fastigheten dock inte helt utrett, den kan ha sålts efter Attefallsmannen köpte den 2012. Eller kunde BO ha jobbat åt Attefallsmannen, sett till att hyrorna kom in etc?

Så, nu får andra fortsätta gräva!
Citera
2020-02-09, 15:54
Medlem
avveliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det där tror jag inte ett dugg på. Man kan inte sätta in en större summa kontanter längre på banken pga risk för penningtvätt. Skulle han ha hundratusentals kronor i madrassen? Tror definitivt inte han åkte runt och tog upp kontanthyra en gång i månaden á la 30-talets slumbostadsägare i storstäderna. Jag reserverar mig självklart här - han KAN ha gjort det för någon eller några skummisar som inte har bankkonton, men fan trot.

Långt ifrån alla har förtroende för bankerna idag. Du kanske blir förvånad, men så är fallet. En bra karl reder sig själv. Min bild utav Lars baserat på det jag läst är att han passar in i profilen. Hade jag varit god för dom summorna iom ägande utav fastigheter och skog/mark hade jag inte känt mig särskilt brydd om jag inte kunde sätta in dom pengarna på banken. Han hade säkert så han klarade sig även där.
Citera
2020-02-09, 16:16
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Intressant fråga. Det naturliga svaret blir: en som kommer undan med sina dåd och som skapar en ekonomisk framgång..

Vad jag dock menade, i detta fall, var att dessa två inte har någon integritet eller hårdhet. Polisen kommer att spela ut dem emot varandra, en ren straffspark. Jag kan riktig se hur förhörsledarna gnuggar händerna inför förhören.

CÖ som är introvert klarar sig säkert bättre än den andre, även om jag inte känner till hans personlighet.

Vänta lite nu. De kommer att förhöras med sina advokater.
Det här fallet avgörs på tekniskt bevisning, inte för att någon snackar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in