2020-02-09, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Du kanske redan har hunnit se klippet
med Leif GW från Nyhetsmorgon idag,
i annat fall har du det här:

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/12525377

GW pratar först om Andreas Axelsson
Malexandermorden, och tidsbestämda
straff

Tack! Då lyssnar jag lite senare!
Citera
2020-02-09, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du kanske redan har hunnit se klippet
med Leif GW från Nyhetsmorgon idag,
i annat fall har du det här:

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/12525377

GW pratar först om Andreas Axelsson
Malexandermorden, och tidsbestämda
straff

Ok, har nu lyssnat och förstår att GW inte vet mer än oss. Så det var lite utifrån hans kunskaper i området som han yttrade sig.

De personer som nu har häktats kallar han för "tomtar"

En sak som däremot är intressant (för mig i af) är hans spekulation om att det är inte säkert att de greps direkt så fort de kom dom på spåren, utan att polisen ibland använder sig av den möjlighet man har att t ex sätta dom under span med t ex avlyssning osv. Vilket vi ju inte vet om det har hänt, men man kan ju alltid hoppas.

GW säger också att ha tycker sig se en mycket välskött utredning (fritt ur minnet). Hoppas det!
Citera
2020-02-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
För det första skulle jag nog knappast ta USA som exempel på ett land som lyckats minska sin kriminalitet.

När de här GM så är de tidigare ostraffade och växte upp i villa/radhus. Det jag har läst mig till så är Vallentuna Centrum ett ganska homogent samhälle. Där de flesta går i samma skolor och det inte finns någon egentlig klasstillhörighet. De med pengar bor på gårdar utanför Vallentuna Centrum och en del bussar sina barn till andra skolor, tex i Täby. Men något Ghetto i Vallentuna har jag inte hört om.

U.S.A har minskat sin brottslighet. Det är en fröjd att se, när man besöker städer som förr ansågs farliga. Särskilt Washington och New York har rensat bort slummen från centrum. När var du sist i en amerikansk storstad?

Det är banalt. Men det är faktiskt så enkelt att färre lösa brottslingar, minskad kriminalitet!

Du har ingen koll på Vallentuna. Det har varit flera uppmärksammade fall här på forumet som berör Vallentuna. Fall som oroar folk. De mord som nu har skett visar på skenbar idyll. Vallentuna är en kommun som har många störda unga män. Nu har dessa mördare lämnat centrum där de mest brukar hålla till med sin brottslighet. En brottslighet som oftast drabbar deras likasinnade.
Citera
2020-02-09, 14:05
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Precis, finns inga möjligheter via obduktionen att säga exakt tidpunkt. Det kommer bli mycket ungefärligt och här finns förmodligen inga möjligheter att räkna ut efter de skalor som finns att använda för tidsbestämning av dödstidpunkt utifrån kroppstemperatur i organ utifrån temperatur i rummet.

Utom om (vilket jag absolut inte tror) det skulle visa sig att paret dött strax före de hittades.

Här blir andra faktorer som stödbevisning mer avgörande.

T ex skulle en större blodpöl från L*ars kanske kunna visa något. Om den är helt intorkad eller delar av den kanske?
Ja, jag utgår från att dom dog fredag/lördag och då är det rättsmedicinska nog enskilt inte tillräckligt. Om brottsoffren har använt datorer/mobiler etc. så kan man däremot lägga pussel och få fram ett troligt tidsspann för dådet. Igen, precis som i Mantorp-fallet.
Citera
2020-02-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ok, har nu lyssnat och förstår att GW inte vet mer än oss. Så det var lite utifrån hans kunskaper i området som han yttrade sig.

En sak som däremot är intressant (för mig i af) är hans spekulation om att det är inte säkert att de greps direkt så fort de kom dom på spåren, utan att polisen ibland använder sig av den möjlighet man har att t ex sätta dom under span med t ex avlyssning osv. Vilket vi ju inte vet om det har hänt, men man kan ju alltid hoppas.

GW säger också att ha tycker sig se en mycket välskött utredning (fritt ur minnet). Hoppas det!

Det Leif G W sa imorse var logiskt. Just för att polisen lyckades hitta dem och de är häktade. Det betyder att det fanns bevis under häktningsförhandlingen som binder gärningsmännen till brottet. Bevis som inte kunde snackas bort.

Det verkar som polisen har koll på vad som sker i Vallentuna med en god kunskap om medborgarna. Jag misstänker att polisen arbetat efter tips, som underlättat utredningen.
Citera
2020-02-09, 14:10
Medlem
Citat:

Ja, har för mig att han sa flera gånger
att utredningen var ytterst välskött och
att det fanns stort hopp om att lösa
brottet, ungefär så.

Men, han sa att paret skulle ha dött
under lördagen och det skulle väl ev
kunna vara info han fått genom sina
poliskontakter. Här har det spekulerats
om att de mördats fredag - lördag.
Citera
2020-02-09, 14:19
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
U.S.A har minskat sin brottslighet. Det är en fröjd att se, när man besöker städer som förr ansågs farliga. Särskilt Washington och New York har rensat bort slummen från centrum. När var du sist i en amerikansk storstad?

Det är banalt. Men det är faktiskt så enkelt att färre lösa brottslingar, minskad kriminalitet!

Du har ingen koll på Vallentuna. Det har varit flera uppmärksammade fall här på forumet som berör Vallentuna. Fall som oroar folk. De mord som nu har skett visar på skenbar idyll. Vallentuna är en kommun som har många störda unga män. Nu har dessa mördare lämnat centrum där de mest brukar hålla till med sin brottslighet. En brottslighet som oftast drabbar deras likasinnade.

Lite koll har jag nog på Vallentuna. Jag nämnde två tidigare fall i den här träden som jag tycker bär viss likhet, men som avskrivit som olyckor. Kvinnan som brann inne i Brottby och mannen som hittades i vattnet utanför kärleksudden. Två rätt säkra sätt att inte lämna några spår.

Men ingen hakade på.

När man hittar sådana här gökar, tidigare ostraffade, så brukar ju gamla brott kunna klaras upp.

Jag reagerade mest på att det här inte är några ghettobarn. Annat har spelat in. Bägge bor tex i bostadsrätter.
Citera
2020-02-09, 14:24
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Han har nog blivit något gammal. Och inte längre lika eftertraktad. Men jag har ändå respekt för hans åsikter och han har mycket att lära mig iaf!

Men jag tror att i vissa fall kan GW få lite inside information, och kan på det viset yttra sig mer specifikt.

Ibland verkar det som han bara yttrar sig i egenskap av sin expertis-kunskap och då i mer allmänna ordalag, utifrån statistik och hur det brukar se ut.

Men här får jag utifrån Ozzies inlägg en känlsa av att han fått veta lite mer.

Jag hoppas! Det måste man göra.

Han säger inget nytt. Tycker dock det är intressant avslut, är det en gliring?

”Du fortsätter väl hålla koll på det här åt oss”

GW har ju fått kritik för att inte fallet tagits upp i BJ.
Senast redigerad av Stilichio 2020-02-09 kl. 15:04.
Citera
2020-02-09, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja, jag utgår från att dom dog fredag/lördag och då är det rättsmedicinska nog enskilt inte tillräckligt. Om brottsoffren har använt datorer/mobiler etc. så kan man däremot lägga pussel och få fram ett troligt tidsspann för dådet. Igen, precis som i Mantorp-fallet.

I Mantorp fallet, där var spannet mellan sista aktivitet på datorn och tills dottern fann paret kortare.
Så småningom lyckades man ju hitta en gärningsman som kunde bindas till brottet och oavsett vid vilken tidpunkt de avlidit.

Men obducenten/forensikerna hade ju ändå som du säger gjort noggranna mätningar av vilka temperaturer som kunde ha varit aktuella i köket de dagarna och använt sig av en av de mätinstrument som man brukar använda för tidsbestämning för döden. Nu var det länge sedan jag läste den rapporten, men som jag minns det var det mycket stort spann för dödens inträffande på bägge.

Vi får hoppas på lika bindande bevis i det här fallet, så att de inte kommer undan bara för att kropparna legat för länge.

Ett problem kan bli om de har varit flera inblandade, men vissa inte deltagit i morden?
Eller ?

Tillägg:
Jag misstänker också att de dött fredag/lördag.
Jag har svårt att se att man velat vara kvar längre än nödvändigt, eller ens återvända.

Polisen vet ju när vittnet sett de bägge bilarna lämna brottsplatsen säkert.

Men med så lite ifno vi har är det svårt att dra säkra slutsatser förstås. De kan ju ha suttit bundna på stolar (precis som i Mantorp) och gm återvänt för att de om de har tinat upp och varit mer benägna att lämna uppgifter. Men det tror jag inte på i nuläget. Risken ökar jju för varje minut at någon kommer.

Det hade räckt med att tennisklubben hade åkt dit, ringt till en granne eller liknade och någon skulle komma med nyckel.
Senast redigerad av notknapparen 2020-02-09 kl. 14:34.
Citera
2020-02-09, 14:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det Leif G W sa imorse var logiskt. Just för att polisen lyckades hitta dem och de är häktade. Det betyder att det fanns bevis under häktningsförhandlingen som binder gärningsmännen till brottet. Bevis som inte kunde snackas bort.

Det verkar som polisen har koll på vad som sker i Vallentuna med en god kunskap om medborgarna. Jag misstänker att polisen arbetat efter tips, som underlättat utredningen.

Jo, visst.
Att bli häktad på sannolika kräver bevis. Så det blir en logisk förklaring att det handlar om tekniska bevis.
Men bevisningen behöver inte vara lika stark som för ett åtal.
Citera
2020-02-09, 14:37
Medlem
avveliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Chr*ster L*ndroth och Ke*ma Lindr*th *i *o begge 67 år bodde på sursta 7 tidligere. Dom flyttade til sitt nya boende 9 august 2019

Dessa har kopplingar till Vallentuna kommun, likaså CÖs mamma samt styvpappan Göran. Vet att de varit kollegor. De har varit hyresgäster i Sursta lääänge. Någon har tidigare sagt att Lars eventuellt tog betalt i kontanter utav sina hyresgäster. Slumpen?
Kanske... Kanske inte.
Citera
2020-02-09, 14:52
Medlem
Citat:
Har inte haft möjlighet att läsa
alla dagens inlägg, så kan ha
missat.

Men tror du nu/ spekulerar du
att det ev är endast en ytterligare
tänkbar gärningsman, inte två?
Självfallet så tar dom in GM 3, 4 5 , u.s.w samtidigt. Om dom kan.
Men kanske kan det brinna i knutarna med en GM3....kollusionsrisk mm mm ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in