Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Det är ju just därför det är klokt att kunna programmera när du kommer som färsking. Du kommer sitta med gamla gubbar som inte kan koda men som antingen kan trada eller har en kundbas som genererar pengar, du har ingenting av det när du börjar. Så ett av sätten du kan vara någorlunda värd att ha på en desk (förutom att du är skön, kan göra lite monkey tasks och kan hämta lunch) är att automatisera grejer och hantera data på ett sätt som gamlingarna inte kan/orkar.
Men ja, sen beror det såklart på vilken desk du sitter på så det är knappast ett generellt krav, men skulle säga att de flesta analyst/associates hos oss kodar på ett eller annat sätt så det känns ju rätt onödigt att inte kunna någonting alls om man nu vill in.
Håller med om att programmeringskunskaper säkerligen är bra för en mäklare, det jag ville få sagt var att sådana färdigheter knappast är ett
krav, om än meriterande. Jag har som sagt själv aldrig träffat en mäklare med programmeringskunskaper, inte ens unga sådana, så uppenbarligen kan man fortfarande göra karriär inom S&T utan att vara programmeringskunnig.
Sedan finns det ju såklart även vissa områden där programmeringskunskaper utan tvivel är värdefullt eller kanske til och med ett krav, tänker då på t.ex. mer kvantitativt inriktad trading inom hedgefonder. Men
generellt skulle jag säga att man kan få in en fot även utan IT-kunskaper, det är dock såklart vettigt att maxa sina chanser till jobb. Som sagt kommer man rätt långt bara på att kunna VBA.